Kirjoittaja Aihe: Mitä sovelluksen jumiutuessa? alt+ctrl+backspace takaisin käyttöön?  (Luettu 3726 kertaa)

yottabyte

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
  • software is like sex, it's better when it's free
    • Profiili
Niin elikkäs... ennen jos jokin sovellus meni täydelliseen jumiin niin ctrl+alt+backspace uudelleenkäynnisti X:n tai jotakin vastaavanlaista ehkäpä? Jokatapauksessa näin pääsi aina sisäänkirjautumisruutuun. Nykyäänhän (Ubuntu 10.04 nyt käytössä) tuo pikanäppäinsydeemi on oletuksena pois käytöstä, mitenkähän... saakos tuon jotenkin takaisin käyttöön? Onko parempia ideoita esimerkiksi koko ruudun täyttävien ohjelmien jumiutumisten hoitamiseen?
Ubuntu & Peppermint & Debian

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Control - Alt - F1 ... F6 , näillä saa terminaalin auki, jossa voi tehdä mitä hyvänsä (tai siis eri näppäimillä aina eri terminaalin)

Control - Alt - F7 , tällä pääsee takaisin X:ään, mutta jos terminaalissa sen tuhosi, niin login ruutu tulee automaattisestikin.

Näitäkö kaipasit?

Jos X on jumissa, niin en tiedä mitä muuta sille voisi tehdä kuin sanoa "kill -9 numero" -terminaalissa?
« Viimeksi muokattu: 09.08.10 - klo:22.43 kirjoittanut Ganymedes »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Minä olen painanut Alt+SysRq+K sillon kun X jumahtaa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

valtsu68

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
  • Aloitteleva peruskäyttäjä
    • Profiili
Minä olen painanut Alt+SysRq+K sillon kun X jumahtaa.

Juu, k vai K? :) Taisi olla vaan typo, mutta voi tuohonkin lankaan joku mennä. Esim. minä  :)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Minä olen painanut Alt+SysRq+K sillon kun X jumahtaa.

Juu, k vai K? :) Taisi olla vaan typo, mutta voi tuohonkin lankaan joku mennä. Esim. minä  :)

Aivan... Sillä ei mahda olla merkitystä. Itselläni vain on tapana merkitä näppäimet isoilla kirjaimilla, vaikka pieniähän ne ovat, koska Caps Lock ei ole päällä ja Shiftiä ei paineta. Tosin näppäimistössä ne yleensä ovat tikkukirjaimia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Magic_SysRq_key
Eli tuo yhdistelmä, joka pitää painaa pohjaan tuossa järjestyksessä, antaa Linuxille komennon tappaa nykyisen virtuaalikonsolin toiminta.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Crisa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 372
    • Profiili
Minä ainakin yrittäisin sulkea sen sovelluksen eka vaikka noitten yläpaneeliin lätkäisemieni "Sulje väkisin" tai "Järjestelmän valvonnan" kautta.

X:n saa kyllä tapettua  tuollakin näppäinkomennolla, jos käy määrittämässä sen Järjestelmä->Asetukset->Näppäimistö->Asettelu->Valitsimet->Raksi kohtaan: Näppäinyhdistelmä, joka tappaa x palvelimen

En tiedä auttaako nuo, mutta niitähän voi ainakin kokeilla :)

aku506

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 356
    • Profiili
Minä ainakin yrittäisin sulkea sen sovelluksen eka vaikka noitten yläpaneeliin lätkäisemieni "Sulje väkisin" tai "Järjestelmän valvonnan" kautta.

Ja mulla taas on suora pikanäppäin päätteeseen, jossa sitten vain killall jumiutuja....

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Minä ainakin yrittäisin sulkea sen sovelluksen eka vaikka noitten yläpaneeliin lätkäisemieni "Sulje väkisin" tai "Järjestelmän valvonnan" kautta.

Ja mulla taas on suora pikanäppäin päätteeseen, jossa sitten vain killall jumiutuja....

Ja alkuperäiseen kysymykseenkö ei ole vastausta/ratkaisua?

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Kokeilin tuota Alt + SysReq + k -näppäinyhdistelmää siihen jumiin mitä 9.04 joskus tekee (kursori jää räpylänkuvaksi eikä suostu toimimaan, sikäli jumissa),

mutta tuo ei toiminut.

Jostain syystä tässä paremmassa Logitechin näppäimistössä SysReq ei ole edes merkitty / sitä ei ole.

Control - Alt + F1 , jne, systeemi kyllä toimii aina, mutta on tietysti hieman työläämpää.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Ja alkuperäiseen kysymykseenkö ei ole vastausta/ratkaisua?
Vanhaa Alt-Ctrl-"backspace" näppäinyhdistelmää vastaa
Alt+SysRq+k, joka siis sulkee x-ikkunoinnin väkisin

ja samaa sarjaa
Alt+SysRq+b käynnistää koneen uudelleen (siis boot)
Alt+SysRq+o sammuttaa koneen (Siis off)

Ganymedes: Oletko kokeillut, josko se SysRq olisi kuitenkin piilo-ominaisuutena PrintScrn-napissa ?
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
...
Ganymedes: Oletko kokeillut, josko se SysRq olisi kuitenkin piilo-ominaisuutena PrintScrn-napissa ?

Oli se toiminnallisuus siellä kuitenkin. Kiitos  ;D

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Itse olen havainnut usein käteväksi kometorivillä pgrep / pkill -parin jos jokin ohjelma on täysin juntturassa.  Eli likimain näin:

Koodia: [Valitse]
Ctrl-Alt-F1

pgrep -l  jumi-ohjelman-nimi

pkill jumi-ohjelman nimi

Tuo "pgrep -l"  on muutenkin kätevä jos tietää edes alkukirjaimen siitä mitä on etsimässä, kokeile.  Esimerkiksi

Koodia: [Valitse]
pgrep -l fir
näyttää kaikki käynnissäolevat "fir" -alkuiset.  Vastaavasti "pkill" lopettaa myös alkukirjaimien avulla mutta pientä tarkkuutta ettei lähde muutakin kuin oli tarkoitus. 
Mukavaa tässä komentoparissa on myös että ei tarvitse etsiä ja muistella PIDejä eli noita prosessitunnusnumeroita.

PS. ---  Kokeneille:  Ohjelman lopettaminen voi olla blokattu eli asetettu estotilaan. Tällöin puree muistaakseni "-9" mauste (pkill -9 jummijammi).
« Viimeksi muokattu: 16.08.10 - klo:10.35 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
ennen jos jokin sovellus meni täydelliseen jumiin niin ctrl+alt+backspace uudelleenkäynnisti X:n. Jokatapauksessa näin pääsi aina sisäänkirjautumisruutuun. Nykyäänhän (Ubuntu 10.04 nyt käytössä) tuo pikanäppäinsydeemi on oletuksena pois käytöstä, mitenkähän... saakos tuon jotenkin takaisin käyttöön?

Ja alkuperäiseen kysymykseenkö ei ole vastausta/ratkaisua?

Vastaus alkuperäiseen kysymykseen (hyvä että on muitakin vaihtoehtoja):

Näppäimistö > Asettelut > Valitsimet > Näppäinyhdistelmä, joka tappaa X-palvelimen > Valitse
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Noin yleensä, eikös tuollaiset asiat löydy helposti näin:

ps -ef | grep  X

(voi käyttää myös -i vipua, jos haluaa case-insensitive haun, mutta X:n tapauksessa se ei ole hyvä idea)

-9 tarkoitti "kill":n tapauksessa ainakin ennen "a sure kill". Sitä tuntee itsensä ihan administraattoriksi kun antaa käskyn -9 vivulla  ;D