Kirjoittaja Aihe: Liikkuvan kuvan palkittuminen  (Luettu 1930 kertaa)

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Liikkuvan kuvan palkittuminen
« : 06.08.10 - klo:19.25 »
Videoita toistettaessa ja esim. 3D pelejä pelatessa huomaan hieman häiritsevän "palkittumisen" kun kuva muuttuu vähääkään nopeammin. Ilmiötä on hieman vaikea kuvailla, mutta aivan kuin noin 1/6 ruudun korkeudesta olevia osia jäisi vaakasuunnassa toisistaan jälkeen kuvan liikkuessa.

Käytössä on nvidian GF GTX260 ja ajureina nvidian suljetut 256.35 ajurit.

Aluksi ajattelin, että tämä johtuu mplayerin video outputista ja kokeilin erilaisia filttereitä, mutta huomasin, että sama ilmiö näkyy myös peleissä. Ilmiö näkyy myös, kun käytän televisiota nvidian TwinViewin avulla.

Onko kellään vastaavia kokemuksia?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Liikkuvan kuvan palkittuminen
« Vastaus #1 : 09.08.10 - klo:11.37 »
Termi on "screen tearing" eli näytön/kuvan repeily. Sitä esiintyy, kun piirrettävää kuvaa ei synkronoida näytön virkistykseen. Kytke nvidia-settingsillä (Järjestelmä->Ylläpito->NVIDIA X Server settings) asetus "Sync to VBlank" päälle sekä OpenGL:n että XVideon kohdalla.

Usean näytön TwinView-kokoonpanossa OpenGL ja videotoisto synkronoidaan jompaan kumpaan näyttöön ja valinnan voi muistaakseni tehdä nvidia-settingsillä.

Jos haluat synkronoida molempiin näyttöihin, on käytettävä erillisiä X-näyttöjä (separate X screens). Silloin ikkunoita ei voi siirrellä näyttöjen välillä ja osa ohjelmista (esimerkiksi Mozillan selaimet ja OpenOffice.org) toimii vain yhdessä näytössä kerrallaan ilman useampien profiilien luomista.
« Viimeksi muokattu: 09.08.10 - klo:11.43 kirjoittanut nm »

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Liikkuvan kuvan palkittuminen
« Vastaus #2 : 09.08.10 - klo:20.51 »
Termi on "screen tearing" eli näytön/kuvan repeily. Sitä esiintyy, kun piirrettävää kuvaa ei synkronoida näytön virkistykseen. Kytke nvidia-settingsillä (Järjestelmä->Ylläpito->NVIDIA X Server settings) asetus "Sync to VBlank" päälle sekä OpenGL:n että XVideon kohdalla.

"Sync to VBlank" oli oletuksena päällä xVideon kohdalla ja ruksasin sen päälle myös OpenGL:lle. Ongelma ei näyttänyt häviävän kokonaan: Nyt näyttäisi siltä, että ruudussa on tasan yksi, mutta melko selkeä, repeämä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Liikkuvan kuvan palkittuminen
« Vastaus #3 : 09.08.10 - klo:21.23 »
Kompositointi vaikuttaa myös asiaan, jos sinulla on Compiz käytössä (eli tehosteet päällä asetuksissa: Järjestelmä->Asetukset->Ulkoasu ja välilehti Visuaaliset tehosteet).

Ilman tehosteita ei pitäisi olla ongelmia nvidia-settingsin säätöjen jälkeen, ellei ongelma synny näyttölaitteessa. Monilla vanhemmilla projektoreilla on tapana aiheuttaa repeilyä, jos virkistystaajuus on jotain muuta kuin 60 Hz:ä, koska laitteet toimivat sisäisesti vain sillä taajuudella. Jotkut LCD-monitorit ja televisiot saattavat tehdä samaa.

Jos ongelma on Compizin työpöytätehosteissa ja haluat käyttää niitä edelleen, Compizissa on omat asetuksensa VBlank-synkronoinnille ja virkistystaajuuksille. Asenna paketti compizconfig-settings-manager ja avaa Järjestelmä->Asetukset->Compiz-asetusten hallinta. Valitse Yleiset asetukset ja sieltä Näyttöasetukset-välilehti. Sivun alaosassa on asetus Synkronoi VBlankiin. Myös virkistystaajuudella saattaa olla merkitystä ja automaattinen tunnistaminen on ehkä kytkettävä pois päältä tavallisessa TwinView-kokoonpanossa, jossa DynamicTwinView on päällä (hakukone kertoo lisää).

blender

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Liikkuvan kuvan palkittuminen
« Vastaus #4 : 10.08.10 - klo:17.50 »
Kompositointi vaikuttaa myös asiaan, jos sinulla on Compiz käytössä (eli tehosteet päällä asetuksissa: Järjestelmä->Asetukset->Ulkoasu ja välilehti Visuaaliset tehosteet).

Työpöytätehosteiden poistaminen näyttäisi vaikuttavan asiaan. Ainakaan heti en pysty havaitsemaan repeilyä. Täytyy vielä katsoa josko saan tuon Compizin synkronoitua. Kiitoksia vastauksista.