Ubuntu 10.04 oli kyllä sen verran kiitollinen, että kun kytki USB-piuhan ja laittoi virrat päälle Topfieldiin, niin Nautilus näytti Topfieldin sisällön. Tiedostojen siirto Linuxiin ei onnistunut, Tiedonsiirto ei vaan startannut ja jäi jumiin 0%:iin. Tavuakaan ei liikahtanut. Samoin tiedostojen uudelleennimeäminen Topfieldin kovalevylle ei onnistunut. Hmm??
Tuo on ollut 8.10 versiosta (intrebid ibex), mutta ei tosiaan toimi ja saattaa jopa sotkea tiedostojen siirtoa puppyllä, jos annat sen olla mountattuna.
Puppyn kanssa minulla ainakin on se ongelma, että Topfield tallentaa tiedostojen nimiin ensimmäiseksi merkiksi jonkin erikoischaracterin, joka ei näy.
Tiedostonimen alussa olevan kontrollimerkin koodi on 5, sen saa annettua vaikka tähän tapaan:
puppy -c get $'DataFiles\\\x05Simpsonit.rec' Simpsonit.rec
Kts. man bash, kohta quoting. Ääkköset onnistuu samalla tekniikalla, mutta hankalaksihan se menee. Helpompi on käyttää guppyä tai tuossa sorkkaraudan esimerkissä esitettyä tekniikkaa.
Tosin minulla ei nyt ollut aikaa odotella 7MBit/s nopeudella koko kovalevyn siirtämistä. Laskeskelin, että siihen kuluisi pari-kolme päivää.
Jos haluat purkaa kaikki tiedostot, kannattaa levy liittää suoraan tietokoneeseen kopiointia varten. Se onnistuu myös usb-telakan avulla, jos emolla ei ole ide-liitäntöjä. Levyn suorakopiointi onnistuu helposti
TFtool-ohjelmalla, valitettavasti siitä on vain windows-versio. Ei toimi winellä (tai ainakaan minä en saanut toimimaan). Linuxille on joskus tehty vastaava tfdisk-ohjelma, jota olen myös kokeillut, mutta se ei toiminut. Ilmeisesti se ei ymmärrä uudempien toppyjen levyjä. Suoraan tietokoneeseen liitetyn levyn kopiointiin menee pari-kolme tuntia.
Levy on formatoitu käyttäen erikoista FAT-varianttia jossa on 24-bittiset osoitteet. Äkkinäinen saattaisi luulla että tottahan sille on joku hakkeri koodannut linux-ajurit, vaan enpä ole törmännyt.