Joskus 90-luvun loppuvuosilla luin erään tietotekniikan asiantuntijan esitelmän, kuinka Linux tulee valloittamaan maailman 5 vuoden sisällä. Olihan siinä myös hienoja perusteluja, miksi näin tulee tapahtumaan mm. Linuxin ilmaisuus ja jne.....
Paljon on vettä virrannut siitä lähtien tähän päivään jo Vantaan joessa kuin myös Hepo-ojassakin (suurelle yleisölle tuntematon oja, minulle riesa, jotta olen yrittänyt ohjailla, mutta aina huonolla menestyksellä
), ja käyttöjärjestelmien tilanne on pysynyt liki ennallaan: Windows kärkipaikalla, Mac petraa kohtalaisesti, mutta Linux on prosentuaalisesti liki ennallaan.
Uskon, että vaikka kuinka täällä kehumme Linuxia, niin suurin osa, uutta konetta ostaessamme, ostamme sen Windows-käyttiksellä, ja Redmondin koodaajat voivat näyttää toisilleen ”isoa kättä”.
Se on vapaan yhteiskunnan oikeus, jokainen saa käyttää kenen tuotteita tahtoo, mihin vaan itse on tyytyväinen, oli se muiden mielestä kuinka huono tai hyvä tahansa.
Jos pitäisi antaa ennustus, mikä on tilanne seuraavan 10 vuoden päästä, niin sanoisin: Tilanne on täysin sama, Redmondin koodaajat voivat nukkua rauhassa, kun kolmikirjainen tuote on kasvanut vain muutaman prosentin, ja Linuxit ….
t.matti