Täytyy nyt tähänkin juttuun puuttua, kun Jerikolla on nyt joku käsitys sekaisin?
Siis Linuxin myös Ubuntun tietoturva perustuu: ytimessä olevan palomuurin portit on kiinni. siis desktop-koneissa. mikä tarkoittaa että kone ei ole serveri.
Noh näin mulle kerrottiin, kun kyselin, mutta firefox aukasee portin 80 ulospäin.
Vasta pitkien tekstien jälkeen mulle selvis, että se on auki vain ulos eli sisäänpäin siitä ei pääse.
Paitsi jos EN ITSE AVAA kyseistä porttia sisäänpäin. Ja niinhän en tee, koska vain selaan internettiä.
Ja MOLEMPIIN SUUNTIIN kiinni olevia portteja on kymmeniä tuhansia...
Itse pidän jatkuvasti päällä Firestarteria, joka vain lukee liikennettä porttien suilla.
Vakavia koputuksia tulee muutama kappale joka päivä portteihin 20, 22, 23 ja 80. Mutta ne jääkin koputuksiksi.
Muihin portteihin koputukset jää vaarattomiksi koputuksiksi.
Ja luultavasti Synapticin kautta asennnetut ohjelmat on niin testattuja, että ne voi taviskin asentaa
vaaratta. Onkelmia käsittääkseni voi aiheuttaa silloin, kun asentaa esim. joitain median/videon ajureita
joita joku harvinaisempi videotiedosto vaatii ja sen tekijä on joku tuntematon.
Eli päättelisin tästä, että Ubuntun tietoturva on suojattu hyvällä palomuurilla, niin että siitä ei synny
kunnollista lyhyttä ytimekästä selkeyttävää tekstinpätkää edes wikiin ! Asiaa nörtit pitää niin
itsestään selvänä, että selitykset hajaantuu sinne tänne sekavaksi epäselvyydeksi.
Mikä siis ylläpitää ja aiheuttaa epävarmuutta Linuxin turvallisuuesta. Ja sehän kelpaa wintoosalle hyvin !
Eli voit jeriko lähes huoletta asentaa Ubuntuja vanhuksille, muutaman neuvon kera.
Se oliskin mielenkiintoista, että miten palomuuri pitäs hoitaa serverille. !
Sillainiinku lyhyesti ja ytimekkäästi eli selkeästi sanottuna, niin että taviskin vois pistää serverin pystyyn
askarteluhuoneen nurkkaan.
On muuten kumma ettei Linuxille ole vielä keksitty viirusta tai matoa, onko sitten Linux (Unix) niin monimutkainen systeemi, ettei laiskoilla hakkereilla riitä pinna viiruksen tekoon?
Noh varmaan joku semmosen keksii, kun Linux saavuttaa 10-20% osuuen koneista...
T:Frank Zappa