ps3. Niinpä. Ubuntussa KAIKKI ei ole valmiina. Tai siinä on valmiina myös ohjelmistobugit samalla tavalla kuin missä muussa järjestelmässä tahansa. Esimerkiksi, kukapa tietää mitä Adobe Flash, jota Ubuntussakin käytetään, tekee ja miten vuotaa? Kyseinen puljuhan on kunnostautunut lähihistorian reikäisimpien tuotteiden tekijänä, jota Apple ei edes suostu koneisiinsa asentamaan, miksei sitten Ubuntussakin sitä tarvitsisi pelätä? Edellinen vain yhtenä esimerkkinä. Tässä mielessä turvapäivitysten kanssa pitää olla tarkkana eikä niitä saa unohtaaa - vaikka muiden asioiden huomioonottaminen (kuten aiemmin kommentoin) vähentääkin todellisia riskejä. Voi olla, että ns. palomuuri/reititin/NAT-laatikotkin pitävät jonkun madon poissa koneelta.
Oletin itse muutaman kommenttisi väärin, mutta huomasin että lopulta samoilla linjoilla ollaan. Usein tämä on juuri ketjuissa se juttu, että pitää puhua useampaan kertaan ja sitten henkilöt huomaavat olevansa tietyllä tasolla samaa mieltä ja minustakin tietoturvakeskustelua on ollut Linux -puolella aivan liian vähän saati jos alamme tosiaan puhua testipalvelimista, kotiverkoista, mikä portti auki ja mikä kiinni...
Tässä nyt kärjistetty esimerkki: Yleensä esim. palvelin/palomuurikone jätetään ilman ikkunointisovellusta tai flashia, mutta nykyaikana netin selaus on vaikeaa ilman, että flashia tjsp. ei ole. Se on ärsyttävää. Parempi olla siis useampi kone. Ne koneet/palomuuriboksit, jotka pysäyttelevät sekä script-kiddies-porukkaa ja ihan muuten psyko-blackhat-meininkejä
En tiedä kuinka aukoton konfiguroitu esim. ipcop on, mutta ainakin olen nähnyt ihmisten käyttävän wintoosaakin sen takana. Tosin niissäkin omat tietoturvaohjelmansa....
Hienoa kuitenkin että aiheesta saatiin keskustelua ja maailman pelottavin lause on kuulla vaikkapa lääkäriltä, joka käyttää sähköpostia, wlania, potilastietoja siellä jne:
"Ei minulla ole mitään salattavaa."
Toinen pelottava lause on.
"En ole päässyt vastaamaan viestiisi kun en tiedä mikä virus koneessani on."Ensimmäistä juttua en ole kuullut lekurilta, mutta jälkimmäisen olen ja silloin olisi tehnyt mieli kysyä, että millä alustalla ja miten sinä oikein koneeltasi niitä lääkehallinnon posteja lähetät?