Kirjoittaja Aihe: Opinnäytetyöstä...  (Luettu 4673 kertaa)

TimBuktu!!

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Opinnäytetyöstä...
« : 16.07.10 - klo:19.06 »
Morjens!!!
Alkais tossa hiukka Opparin väkertäminen ja ajatteleminen puskea päälle, ja arvioisin että voisin kysästä täältä, notta millä sitä Oikeesti kannattais Kirjotella???

OOo:sta ei oo niin kauheesti kokemusta, mitä nyt pakollisia pieniä kirjotelmia on sen kanssa kirjaillu. Wordiin en meinannu en edes tikulla, vaikka TuAMK niin anteliaasti olisi tarjoamassa niin uusia kuin vanhoja mallipohjia käyttöön.
Se millä sitä meinasin kirjoitella, ja jonka kanssa on tullut hiukan sompailtua raporteissa kuin muissakin teksteissä on LyX, josta mie tykkään....  :-*

Onko Teillä jotain sanottavaa, että miksei kannattaisi kirjoittaa sillä, ja olisiko tarjota vastaavaa vaihtoehtoa. Sillä haluaisin päästä edes siinä kirjoittamis osassa helpolla, toisin kun työn tekemisessä...

kiitos, jo taas etukäteen (nostaa hattua)...


Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Opinnäytetyöstä...
« Vastaus #1 : 16.07.10 - klo:19.40 »
Sillä, jolla siitä saa sen näköisen kun vaaditaan koulun puolesta.  ;)
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

aku506

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 356
    • Profiili
Vs: Opinnäytetyöstä...
« Vastaus #2 : 16.07.10 - klo:19.48 »
Suosittelen Office 2003, jos vain toimii winellä. Mulla kaatuu heti. Tai sitten ei. Vaihtelee järjettömästi.

J3K

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 193
    • Profiili
Vs: Opinnäytetyöstä...
« Vastaus #3 : 16.07.10 - klo:20.00 »
Olen tehnyt kaikki kouluhommat OpenOfficella. Monessa koulussa suositaan odt-formaattia. Ei se aina niin ruusuista tosin ole. Ehkä en itse vaan osaa mutta kun säätelin OOwriterilla rivitystä niin ei se nätisti auennut MS Wordissa.

Muuten on kyllä oikein näpsäkästi toiminut ristiin. No, onhan tuolla SAMK:ssa molemmat OO ja MS Office. Joista jälkimmäistä käytin vain jossain tietotekniikan perusteet tms. jossa tehtävänantoon kuului käyttää juuri pohjaa x MS Officesta. En sitten aloittanut yhden hengen taistelua asiasta jotta kuuluuko oppia toimisto-ohjelmiston käyttöä vai opetella jotain ulkoa  ::)

Muoks: yksikätisyyden typoja koitin korjailla. Muistakaa lapset, jos käytätte 50mm nauloja ja konetta, pitäkää sormenne ainakin +60mm päässä.
« Viimeksi muokattu: 16.07.10 - klo:20.03 kirjoittanut J3K »

Crisa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 372
    • Profiili
Vs: Opinnäytetyöstä...
« Vastaus #4 : 16.07.10 - klo:21.52 »
Minä kirjoitin omani OpenOfficella ja muotoilut tein sitten viimeisenä.

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Vs: Opinnäytetyöstä...
« Vastaus #5 : 16.07.10 - klo:21.54 »
En tiedä muista mutta meidän koulussa ei ole kai kovin montaa MS offisea vaan ainoastaan open officeja.

eelis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 187
    • Profiili
Vs: Opinnäytetyöstä...
« Vastaus #6 : 17.07.10 - klo:23.58 »
Morjens!!!
Alkais tossa hiukka Opparin väkertäminen ja ajatteleminen puskea päälle, ja arvioisin että voisin kysästä täältä, notta millä sitä Oikeesti kannattais Kirjotella???

OOo:sta ei oo niin kauheesti kokemusta, mitä nyt pakollisia pieniä kirjotelmia on sen kanssa kirjaillu. Wordiin en meinannu en edes tikulla, vaikka TuAMK niin anteliaasti olisi tarjoamassa niin uusia kuin vanhoja mallipohjia käyttöön.
Se millä sitä meinasin kirjoitella, ja jonka kanssa on tullut hiukan sompailtua raporteissa kuin muissakin teksteissä on LyX, josta mie tykkään....  :-*

Onko Teillä jotain sanottavaa, että miksei kannattaisi kirjoittaa sillä, ja olisiko tarjota vastaavaa vaihtoehtoa. Sillä haluaisin päästä edes siinä kirjoittamis osassa helpolla, toisin kun työn tekemisessä...

kiitos, jo taas etukäteen (nostaa hattua)...

Tuo LyX on varsin mainio, suosittelen. Kirjottelin omia teesejäni LaTeXilla, mutta seuraavat tuotannot aijoin tehdä LyXillä, on se sen verran kätevä, ja siihenhän voi sekaan heittää TeXiäkin jos tarttee.

edit. Tiedän tyyppejä, jotka on väikkärinsä tehny LyXillä, joten ei siinä pitäisi mitään ongelmia olla.
« Viimeksi muokattu: 18.07.10 - klo:00.00 kirjoittanut eelis »

Rähmäkäpälä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 159
  • Xubuntu 11.10
    • Profiili
Vs: Opinnäytetyöstä...
« Vastaus #7 : 18.07.10 - klo:02.07 »
Itse kirjoittelen OpenOffice 3.0x:llä johon on Voikko asennettu. Joitakin vittumaisia bugeja tuosta OO:sta löytyy mutta eipä tässä vaiheessa enää viitsi tai uskalla vaihtaa tuoreempaan versioon.

valtsu68

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 453
  • Aloitteleva peruskäyttäjä
    • Profiili
Vs: Opinnäytetyöstä...
« Vastaus #8 : 18.07.10 - klo:10.58 »
Jos tekisin, niin varmaan Gedit olisi "kirjoituskone". Sitten kun teksti olisi valmis, niin tallentaisin tiedoston uudella nimellä ja muotoilisin sen jossain "kehittyneessä" teksturissa.

Vinkki: viitteet + "Etsi ja korvaa".

Niitä vanhoja mallipohjia ei välttämättä kannata ottaa käyttöön; siellä voi olla vaikka millaista kivaa mukana: kaatuilee ilman syytä, tekee korjaamattomia virheitä ja kaikkea ihmeellistä. Itse tein tarvittavan mallipohjan alusta loppuun, eikä ollut vakaus- tai muitakaan sovelluspohjaisia ongelmia. (No, kirjoitustyö tehtiin Office2003 Wordilla, XP, jonka päällä töitä tehtiin, ei ollut koskaan ollut netissä kiinni. Lisäksi, kirjoitusvaiheessa, joka päivä pari kertaa valittiin koko teksti, kopioitiin, avattiin uusi asiakirja, liitettiin muotoilemattomana tekstinä siihen uuteen...)

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Opinnäytetyöstä...
« Vastaus #9 : 20.07.10 - klo:01.33 »
TuAMK:sta on OpenOfficella valmistuttu, joten eiköhän silläkin pääse läpi ;) LaTeXilla saa myös erittäin näyttävää jälkeä, kunhan malttaa opetella sen käytön.

TimBuktu!!

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Vs: Opinnäytetyöstä...
« Vastaus #10 : 21.07.10 - klo:12.54 »
Oikeastaan mitä tossa oon noita vastineita lueskellut, niin se mitä yritän välttää kaiken pahan uhallakin on ton MSWordin käyttöä, ihan vaan periaate syistä... Minkäs ihminen luonteelleen mitään voi.  Ainut mikä ton LyX:n käytössä tulee itelle mieleen  on noitten hiukka erillaisten alkusivujen tekeminen... Mutta luulis onnistuvan kummiskin.

Mitä noita normaaleja Laportteja oon tolla kirjotella, niin pelkästään positiivista palautetta on Suomen puolella tullu, kun on ollu niin nätin näkösiä.




Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Vs: Opinnäytetyöstä...
« Vastaus #11 : 22.07.10 - klo:15.37 »
LaTeXilla saa kaikkein parasta jälkeä eikä tarvitse liikaa väkertää ulkoasun parissa itse vaan voi keskittyä itse asiaan. Itse olen tehnyt useita raportteja ja tällä hetkellä myös kandia latexilla.

Sunar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vs: Opinnäytetyöstä...
« Vastaus #12 : 22.07.10 - klo:17.09 »
Itse kirjoittelen kaiken vähänkin pidemmän tai monimutkaisemman LaTeXilla, työkaluna minulla on Vim latexsuite-plugarilla varustettuna.

LyXiin en ole kunnolla tutustunut, mutta ihan järkevältä se on vaikuttanut. Eikös LyX käytä LaTeXia lopullisen tuotoksen muotoiluun? Sen ei siis pitäisi mitenkään hävitä lopputuloksen laadussa.

Jos siis LyX miellyttää, eikä sen käyttöliittymä tule työskennellessä tielle, käytä ihmeessä sitä. Toisena vaihtoehtona ehdottaisin LaTeXia + jotain hyvää tekstieditoria (=Vim ;)), mutta opinnäytetyössä lienee jo ihan tarpeeksi tekemistä ilman uusien systeemien opettelua. Noista toimisto-ohjelmapakettien tekstinkäsittelyohjelmista pysyisin kaukana.

ATnuts

  • Vieras
Vs: Opinnäytetyöstä...
« Vastaus #13 : 22.07.10 - klo:19.29 »
OpenOfficella tuli itsekin juuri kirjoitettua opinnäytetyö. Tosin piti siitäkin tehdä sitten rtf-versio osalle opettajista, kun ei muut kelvannut. Muutenkin täällä koulu käyttää wordia ja taisi peräti yksi opettaja käyttää/osata antaa vinkkejä OpenOfficelle. Koulutusohjelma siis oli tietotekniikka ja osa opettajista osaa juuri ja juuri käyttää sitä sähköpostia  ::)

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Opinnäytetyöstä...
« Vastaus #14 : 23.07.10 - klo:11.20 »
Itselläkin on homma työn alla. OpenOfficella kirjoittelen, mutta valitettavasti taidan lopulta taipua tekemään ne muotoilut sekä OOo että MSOfficella. Voisin ainakin verrata että tuleeko OOolla samanlainen kuin koulun vaatima word 2007 pohja edellyttää. Jos ei tule niin lienee taivuttava sen verran että työn muotoilut hyväksytään.

Heikki Mäntysaari

  • Käyttäjä / tiedottaja
  • Viestejä: 377
    • Profiili
Vs: Opinnäytetyöstä...
« Vastaus #15 : 23.07.10 - klo:17.22 »
Itse kirjoittelen juuri kandiani LaTeXilla, ja voin kyllä sanoa että LaTeX on ylivertainen jos on tehtävä jotain painokelpoista. Ensimmäistä dokumenttia tehdessään joutuu asioita vielä opettelemaan kantapään kautta. Mutta kun sen logiikan sisäistää ja näkee lopputuloksen laadun, ei halua enää koskea tekstinkäsittelyohjelmiin pitkällä tikullakaan.   

LaTeX-materiaalia:
Suomenkielinen Linux-wiki: Linux.fi - katso myös http://linux.fi/foorumi

TimBuktu!!

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Vs: Opinnäytetyöstä...
« Vastaus #16 : 24.07.10 - klo:16.53 »
    Itse kirjoittelen juuri kandiani LaTeXilla, ja voin kyllä sanoa että LaTeX on ylivertainen jos on tehtävä jotain painokelpoista. Ensimmäistä dokumenttia tehdessään joutuu asioita vielä opettelemaan kantapään kautta. Mutta kun sen logiikan sisäistää ja näkee lopputuloksen laadun, ei halua enää koskea tekstinkäsittelyohjelmiin pitkällä tikullakaan.   

    [/list]

    Näinhän se on!!
    Mutta kun tuntuu olevan asenne se, että "Tällailla on aina tehty, niin tehdään jatkossakin!" Mitä niitä muutamia rapoltteja on tehty tolla LyX:llä kouluun, niin opettajat kyllä pissii hunajaa, kun niitä vertailee normi laporttiin...  :-*

    Mutta tosiaan, tällai ennen kuin aihe on itselle kunnolla varmistunut on hyvää aikaa väsäillä tota pohjan tapasta, että voi sitte ruveta suoraan "kirjottaa". Mutta tullu ensimmäinen ongelma ja pulmain kivi:
    Miten saa yksinkertasen koriste kuvan venytettyä koko sivun levyseksi, sellai että se tulis sivun fyysisestä reunasta toiseen....
     Kun perffektionistina yrittää saada näyttämään suurinpiirtein samalta ton alun... Ei se varmaan mikään ihan pakko olla sellanen... Eli kansilehdet sun muut...


    [ylläpito on poistanut liitteen]