Kirjoittaja Aihe: Prosessorin kellotaajuuden skaalaus ei ole tuettu?!? [RATKAISTU]  (Luettu 6315 kertaa)

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Kyllä nuo menee 24/7 kellotuksina, kun sen verran viileänä käy.
Lainaus
Mutta eikö tämä voi tarkoittaa, että olet itse ”fiksannut” kellotaajuudeksi 3,4 GHz niin, ettei sen ajonaikainen skaalaaminen ole mahdollista?
Mmm vaihteleeko tavallisten suorittimien kellotaajuudet rasituksen mukaan?
Kyllä, ainakin riittävän uusien prossujen kohdalla.

Immo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 776
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
Intelin Core i5-750. Kyllähän tuo hyvin kellotuu, vaikka onkin kerroinlukittu.
Turbo ei Linuxilla toimi kunnolla, joten kompensoin sitä kellottamalla :P

E:
Kyllä nuo menee 24/7 kellotuksina, kun sen verran viileänä käy.
Lainaus
Mutta eikö tämä voi tarkoittaa, että olet itse ”fiksannut” kellotaajuudeksi 3,4 GHz niin, ettei sen ajonaikainen skaalaaminen ole mahdollista?
Mmm vaihteleeko tavallisten suorittimien kellotaajuudet rasituksen mukaan?
Kyllä, ainakin riittävän uusien prossujen kohdalla.

No, miten Ubuntu tajuaa ilmoittaa, ettei prosessoria voi enää skaalata? Onhan minulla ollut koneita, joissa kellotaajuus pysyy aina samana, eikä Linux ole ilmoittanut, että BTW, suoritinta ei voi skaalata.
« Viimeksi muokattu: 30.06.10 - klo:19.47 kirjoittanut Immo »
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4004
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
No, miten Ubuntu tajuaa ilmoittaa, ettei prosessoria voi enää skaalata? Onhan minulla ollut koneita, joissa kellotaajuus pysyy aina samana, eikä Linux ole ilmoittanut, että BTW, suoritinta ei voi skaalata.

Luultavasti Ubuntu ensin katsoo, onko suoritin sellainen, että sillä on kellotuksen skaalausominaisuus. Jos on mutta skaalaus ei onnistu, se tiedottaa asiasta käyttäjälle, koska useimmiten kyseessä on joko BIOS-asetusten virhe tai käyttäjän tietoinen valinta (jolloin hän yleensä myös tietää mistä on kyse ja osaa jättää ilmoituksen huomiotta).
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11449
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
No, miten Ubuntu tajuaa ilmoittaa, ettei prosessoria voi enää skaalata? Onhan minulla ollut koneita, joissa kellotaajuus pysyy aina samana, eikä Linux ole ilmoittanut, että BTW, suoritinta ei voi skaalata.

Luultavasti Ubuntu ensin katsoo, onko suoritin sellainen, että sillä on kellotuksen skaalausominaisuus. Jos on mutta skaalaus ei onnistu, se tiedottaa asiasta käyttäjälle, koska useimmiten kyseessä on joko BIOS-asetusten virhe tai käyttäjän tietoinen valinta (jolloin hän yleensä myös tietää mistä on kyse ja osaa jättää ilmoituksen huomiotta).

Sillä se ei ilmoitellut tuota yhdellä P3 kannettavalla, joka muuten lämpeää aika kovasti. :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Immo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 776
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
No, miten Ubuntu tajuaa ilmoittaa, ettei prosessoria voi enää skaalata? Onhan minulla ollut koneita, joissa kellotaajuus pysyy aina samana, eikä Linux ole ilmoittanut, että BTW, suoritinta ei voi skaalata.

Luultavasti Ubuntu ensin katsoo, onko suoritin sellainen, että sillä on kellotuksen skaalausominaisuus. Jos on mutta skaalaus ei onnistu, se tiedottaa asiasta käyttäjälle, koska useimmiten kyseessä on joko BIOS-asetusten virhe tai käyttäjän tietoinen valinta (jolloin hän yleensä myös tietää mistä on kyse ja osaa jättää ilmoituksen huomiotta).

Tuo kuulostaa järkevältä. Uskomme siihen.
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"

IsoKiho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Millä komennolla tai ohjelmalla näkee muistien kellotaajuuden?
AMD Athlon 64 X2 6400+ @ 3.5Ghz OC, 4GB DDR2 800 Mhz, Nvidia GeForce 9800GT, Ubuntu Linux 9.04 32-bit

Immo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 776
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
http://www.cyberciti.biz/faq/check-ram-speed-linux/

Eli:
Koodia: [Valitse]
sudo dmidecode --type 17Kannattaa kokeilla myös:
Koodia: [Valitse]
sudo lshw
« Viimeksi muokattu: 01.07.10 - klo:01.11 kirjoittanut Immo »
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"

luonnostaanpihalla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
No, miten Ubuntu tajuaa ilmoittaa, ettei prosessoria voi enää skaalata? Onhan minulla ollut koneita, joissa kellotaajuus pysyy aina samana, eikä Linux ole ilmoittanut, että BTW, suoritinta ei voi skaalata.

Luultavasti Ubuntu ensin katsoo, onko suoritin sellainen, että sillä on kellotuksen skaalausominaisuus. Jos on mutta skaalaus ei onnistu, se tiedottaa asiasta käyttäjälle, koska useimmiten kyseessä on joko BIOS-asetusten virhe tai käyttäjän tietoinen valinta (jolloin hän yleensä myös tietää mistä on kyse ja osaa jättää ilmoituksen huomiotta).

Tuo kuulostaa järkevältä. Uskomme siihen.

Tämän tarinan tarkoitus on vahvistaa uskoanne. Toivottavasti onnistun.

Omassa koneessani on Intel Celeron-prosessori, joka ei tue skaalausta; siis täysillä tai ilman mennään käsittääkseni. Kokeilin kuitenkin joskus cpufrequtils-pakettia, jonka asentamisen jälkeen käynnistyksen ohessa tuli teksti "cpu-frequency scaling not supported". Poistettuani kyseisen paketin, ei ilmoitustakaan ole enää näkynyt. Siis siinä kohdassa, missä yleensä kai on splash-kuvake ja latauspalkki. Minulla ei ole. Tästä siis päättelen, että Ubuntuni tunnistaa prosessorin skaalattavuuden sekä huomaa tarvittaessa sen puutteen. Mitään virheilmoitusta en kuitenkaan koskaan ole saanut työpöydälle päästyäni. Melko fiksu tämä Ubuntu!

ps. Jostain syystä ne tekstit, jotka vilisevät ruudullani splashin sijaan, ovat melko mielenkiintoista luettavaa. :D

Immo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 776
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
Eiköhän tuo varmistanut asian.
Lainaus
ps. Jostain syystä ne tekstit, jotka vilisevät ruudullani splashin sijaan, ovat melko mielenkiintoista luettavaa. :D
Luultavimmin kernelille ei ole asetettu käynnistysoptioita splash ja quiet . Itse olen ne poistanut käytöstä, koska splash screen on ruma ku mikä ja haluan muutenkin nähdä mahdolliset virheilmoitukset käynnistyksessä.
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"

luonnostaanpihalla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Eiköhän tuo varmistanut asian.
Lainaus
ps. Jostain syystä ne tekstit, jotka vilisevät ruudullani splashin sijaan, ovat melko mielenkiintoista luettavaa. :D
Luultavimmin kernelille ei ole asetettu käynnistysoptioita splash ja quiet . Itse olen ne poistanut käytöstä, koska splash screen on ruma ku mikä ja haluan muutenkin nähdä mahdolliset virheilmoitukset käynnistyksessä.
Itse olen ne myös poistanut, samasta syystä. =)