Tere!
Päätin asentaa 32-bittisen ubuntun, koska 64-bittisen version kanssa tuli lopulta ongelmia flashin kanssa. Asensin myös toisen käyttiksen (windows..), joten ubuntun ja grubin uudelleen asentaminen tuli ajankohtaiseksi.
Minulla on siis kaikki tärkeät tiedostot (kuvat, musiikit, elokuvat, videot) omalla osiolla. Olen käyttänyt sitä jo monta vuotta sujuvasti: liitän sen /home-osioksi asennuksen yhteydessä ilman formatointia.
Ennen asennusta ja ongelmia mietin, että haluan saada kitaran toimimaan koneella. Päätin siis asentaa uusimman ubuntumedian, jossa äänentoistoon liittyviä ohjelmia on jo valmiiksi asennettuna. Kun asensin tämän ubuntun koneelle liittäen tärkeitä tiedosta sisältän osion /home-osioksi, ongelmat alkoivat. Ensinnäkin, tämä ubuntu ei suostunut menemään työpöydälle asti, koska se valitti joistain kansioista. Tämä /home-kansio sisälsi siis ilmeisesti valmiita asetuksia vanhasta ubuntusta. Tämän jälkeen /home-kansioon tuli pari virheellistä tekstitiedostoa. En pääse lukemaan niiden sisältöä.
Tämän jälkeen asensin perinteisen ubuntun saman osioinnin kanssa koneelle, mutta samat ongelmat jatkuivat. Asensin ubuntun uudelleen ilman osiointia, ja nyt ubuntu toimii niin kuin ennenkin. Nyt tämä tärkeitä tiedosta sisältä osio näkyy erillisenä osiona ja voin liittää sen hyvin koneeseen. Osio on kuitenkin tyhjä, jos ei lasketa niitä paria hassua tekstitiedostoa.
Tiedostot eivät välttämättä ole vielä kadonneet, koska kansiossa näkyy, että vapaata tilaa on 30 gigaa. Osio on siis 280 gigan kokoinen.
Miten tästä tulee jatkaa? Laitoin nyt live-cd:n sisään (alternative-cd, koska pidän tekstitila-asennuksesta enemmän yksinkertaisuuden takia), mitä seuraavaksi? Otin systeemin pelastamisen käyttöön ja nyt näytössä lukee "BusyBox v1.13.3". Pelastettava data on /dev/sda6-osiolla. Pitääkö tämä data kopioida ensin toiseen osioon, vai voiko datan kopioida samaan osioon uudelleen?
https://help.ubuntu.com/community/DataRecoveryTuosta linkistä olen koittanut ottaa tolkkua. Gpart-nimistä ohjelmaa tuossa BusyBoxissa ei tunnu olevan.
Asennettu versio on siis 10.04.