Kirjoittaja Aihe: Wlan: Kone verkkoon ja koneelle IP heti bootissa  (Luettu 5047 kertaa)

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Eli eli... ongelma koskee nyt ensin Debiania mutta tod.näk. kohta myös ubuntua joten laitan tänne:
Pikku palvelimelle on asennettu linux ja siihen wlan buffalon USB tikun kautta.
Kun koneen boottaa ei kone käynnistyksessä osaa yhdistää itseään automaattisesti wlan verkkoon bootissa eikä edes login ruudussa.
Kun kirjaudun koneelle sisään kytkeytyy kone langattomaan verkkoon heti ilman ongelmia ja pitää yhteyden seuraavaan boottiin asti.

Eli kysymys: Mitenköhän saisi tuon koneen yhdistämään wlan:n jo bootissa jolloin pääsisi yhdestä verkkojohdosta taas eroon?

Edit:
Yritän tämän http://www.malgouyres.fr/linux/configreseau_en.html kanssa uudelleen, kunhan kotia pääsin.
« Viimeksi muokattu: 08.06.10 - klo:11.09 kirjoittanut Whig »
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Wlan: Kone verkkoon ja koneelle IP heti bootissa
« Vastaus #1 : 08.06.10 - klo:19.40 »
Voi olla, että on helpompiakin tapoja, mutta itse sain koneen langattomaan verkkoon "itsestään" eli ennen kirjautumisikkunaa vaihtamalla network-managerin wicd:hen.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Wlan: Kone verkkoon ja koneelle IP heti bootissa
« Vastaus #2 : 09.06.10 - klo:07.40 »
Voi olla, että on helpompiakin tapoja, mutta itse sain koneen langattomaan verkkoon "itsestään" eli ennen kirjautumisikkunaa vaihtamalla network-managerin wicd:hen.

Minulla nousee myös langaton linjoille kun kerroin network-damagerille ettei edes yritä. Ja kirjoitin asetukset /etc/networks/interfaces -tiedostoon.
Mutta kuten yleisesti tiedossa, tuo 'helppous' on aika henkilökohtainen asenne ;)

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Wlan: Kone verkkoon ja koneelle IP heti bootissa
« Vastaus #3 : 09.06.10 - klo:08.48 »
Voi olla, että on helpompiakin tapoja, mutta itse sain koneen langattomaan verkkoon "itsestään" eli ennen kirjautumisikkunaa vaihtamalla network-managerin wicd:hen.

Minulla nousee myös langaton linjoille kun kerroin network-damagerille ettei edes yritä. Ja kirjoitin asetukset /etc/networks/interfaces -tiedostoon.
Mutta kuten yleisesti tiedossa, tuo 'helppous' on aika henkilökohtainen asenne ;)


Mutta löytääkö tuo sitten automaattisesti verkot, jos vaihdat paikkaa? Minulla tuo palvelin on aika liikkuvaa sorttia, joten wlan-verkkokin vaihtuu aina silloin tällöin. Erikoiset tarpeet siis ;)

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Vs: Wlan: Kone verkkoon ja koneelle IP heti bootissa
« Vastaus #4 : 09.06.10 - klo:09.05 »
NetworkManagerissa tietyn yhteyden voi valita järjestelmäasetukseksi (system setting), mikä tarkoittaa että yhteys muodostetaan ennen kirjautumista.
 
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Wlan: Kone verkkoon ja koneelle IP heti bootissa
« Vastaus #5 : 09.06.10 - klo:12.17 »
NetworkManagerissa tietyn yhteyden voi valita järjestelmäasetukseksi (system setting), mikä tarkoittaa että yhteys muodostetaan ennen kirjautumista.
 

Yritin katsella tuollaista mutta ei ainakaan sattunut silmään. Pitää tosin varmistaa katsoinko varmasti NetworkManagerista vai jostain muusta härpättimestä.
Tai sitten siellä oli vain kaksi wired:ksi merkitty interfacea ja siksi en sieltä enempiä kaivellut.
« Viimeksi muokattu: 09.06.10 - klo:12.19 kirjoittanut Whig »
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Wlan: Kone verkkoon ja koneelle IP heti bootissa
« Vastaus #6 : 09.06.10 - klo:12.17 »
Voi olla, että on helpompiakin tapoja, mutta itse sain koneen langattomaan verkkoon "itsestään" eli ennen kirjautumisikkunaa vaihtamalla network-managerin wicd:hen.

Minulla nousee myös langaton linjoille kun kerroin network-damagerille ettei edes yritä. Ja kirjoitin asetukset /etc/networks/interfaces -tiedostoon.
Mutta kuten yleisesti tiedossa, tuo 'helppous' on aika henkilökohtainen asenne ;)


Tätä interfaces:a kokeilin mutta ei auttanut =(
Jotain tälläistä siellä oli:
--
auto wlan0
iface wlan0 inet static
wireless-essid essid
wireless-mode managed
wireless-key avain
address 192.168.0.210
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.0.1
--
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Wlan: Kone verkkoon ja koneelle IP heti bootissa
« Vastaus #7 : 09.06.10 - klo:18.31 »
Voi olla, että on helpompiakin tapoja, mutta itse sain koneen langattomaan verkkoon "itsestään" eli ennen kirjautumisikkunaa vaihtamalla network-managerin wicd:hen.

Minulla nousee myös langaton linjoille kun kerroin network-damagerille ettei edes yritä. Ja kirjoitin asetukset /etc/networks/interfaces -tiedostoon.
Mutta kuten yleisesti tiedossa, tuo 'helppous' on aika henkilökohtainen asenne ;)


Tätä interfaces:a kokeilin mutta ei auttanut =(
Jotain tälläistä siellä oli:
--
auto wlan0
iface wlan0 inet static
wireless-essid essid
wireless-mode managed
wireless-key avain
address 192.168.0.210
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.0.1
--


Sen verran eroaa omastani, viimeksi kokeilemastani, että tuota wireless-modea ei ollut lainkaan ja wireless-key oli muotoa
wireless-key s:se_stringi_selkokielisenä
(kai tuo 's:' kertoo että kyseessä selkokielinen merkkijono - arvaus, ei tarkistettu tieto.)

Nojoo, ja toki se ip tuli dhcp:llä, mutta ei vaikuttane...


veekoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 443
    • Profiili
Vs: Wlan: Kone verkkoon ja koneelle IP heti bootissa
« Vastaus #8 : 09.06.10 - klo:22.13 »
Mutta löytääkö tuo sitten automaattisesti verkot, jos vaihdat paikkaa? Minulla tuo palvelin on aika liikkuvaa sorttia, joten wlan-verkkokin vaihtuu aina silloin tällöin. Erikoiset tarpeet siis ;)

Interfaces-tiedostoon saa vain yhden wlan-verkon asetukset, joten sinun kannattaa tarkistaa jo aikaisemmin mainittu wicd.

Network manager tallettaa wlan-verkkojen salasanat käyttäjän omaan avainrenkaaseen ja sen takia kytkee wlan-verkot vasta sisäänkirjautumisen jälkeen. Wicd korvaan network managerin ja osaa kytkeä wlan-verkon heti bootissa.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Wlan: Kone verkkoon ja koneelle IP heti bootissa
« Vastaus #9 : 10.06.10 - klo:00.01 »
NetworkManagerissa tietyn yhteyden voi valita järjestelmäasetukseksi (system setting), mikä tarkoittaa että yhteys muodostetaan ennen kirjautumista.
 

Yritin katsella tuollaista mutta ei ainakaan sattunut silmään. Pitää tosin varmistaa katsoinko varmasti NetworkManagerista vai jostain muusta härpättimestä.
Tai sitten siellä oli vain kaksi wired:ksi merkitty interfacea ja siksi en sieltä enempiä kaivellut.

Ei satu minullakaan silmään. Mistähän moinen löytyy? Minulla on merkattuna tuonne vain yksi langaton yhteys, jossa on "yhdistä automaattisesti" valittuna. "Saatavilla kaikille käyttäjille" ei ole valittuna. Pitäisikö tuo valita?

Wicd on muuten kätevä, mutta välillä palvelin on mobiililaajakaistan varassa puhelimen kautta. Tässä mielestäni NetworkManager on helppokäyttöisempi.

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Wlan: Kone verkkoon ja koneelle IP heti bootissa
« Vastaus #10 : 10.06.10 - klo:07.56 »
Saatoin saada tuon toimimaan... tälläinen on interfaces:n kamat wlan0:n kohdalta:
--
auto wlan0
iface wlan0 inet static
        wpa-ssid Default
        wpa-psk SalainenAvain
        address 192.168.0.210
        netmask 255.255.255.0
        gateway 192.168.0.1
--

ja toimi ainakin yhden bootin toista en ole uskaltanut vielä kokeilla =)

Edit:
Olisi vain pitänyt olla hiljaa eikä kehua, että toimii :-/ Nyt enää etänä pääse kyseiseen koneeseen käsiksi.
N900:lla olin top:a kattelemassa, kun yhteys katkesi niin työkoneelta, kuin N900:ltakin eikä kiinni ole enää
päässyt...

Edit2:
Olikin ilmeisesti DNA:n ADSL ottanut nokkiinsa sillä himasta ei päässyt enää läppärilläkään nettiin ilman ADSL:n boottausta.
« Viimeksi muokattu: 10.06.10 - klo:20.12 kirjoittanut Whig »
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Wlan: Kone verkkoon ja koneelle IP heti bootissa
« Vastaus #11 : 21.06.10 - klo:11.51 »
Heitänpä vielä sellaisen kysymyksen, että tuo /etc/network/interfaces näyttää olevan täysin luettavana normaaleille käyttäjille ja nyt siellä on selväkielisenä oman langattoman verkon avain.
Mitenköhän sen saisi piiloon? Ilmeisesti oikeuksia virittelemällä mutta miten? Nimimerkillä ei halua verkon kuolevan kokonaan =)
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Vs: Wlan: Kone verkkoon ja koneelle IP heti bootissa
« Vastaus #12 : 21.06.10 - klo:14.14 »
NetworkManagerin omalta sivulta napattua

http://projects.gnome.org/NetworkManager/users/
"How do I change my network connections?

In NetworkManager land, there are two types of network configuration: "system" and "user". User connections are exclusively yours; they are not accessible to other users on the system, and often are the right choice for VPN or mobile broadband connections. System connections are available before login and to all users of the machine; NetworkManager will do its best to read your distro's existing network configuration and make those connections available to you. In both cases, you can use 'nm-connection-editor' to view and change your network setup."

Sen "saatavilla kaikille käyttäjille" tarkoitus on juurikin tuo, että se on saatavana kaikille ja ennen kirjautumista. Tsori, kun käytin vanhaa ilmausta, jolla tavalla sama asia on muotoiltu ja käännetty tässä NM 0.7:ssä.
 
NM:n kanssa ei tarvitse tuskailla salasanojen näkymisestä, koska se tallentaa salasanat salattuna Gnomen avainnippuun....
muoks.
Jonnekin täytyy tallentaa tiedot ja salasanat myös järjestelmän yhteyksiä varten, koska avainrenkaan tietoja ei voida käyttää ennen kirjautumista. Paikka on /etc/NetworkManager/system-connections hakemisto ja siellä oleviin tiedostoihin on ainoastaan rw-oikeudet rootilla.

NetworkManagerissa tietyn yhteyden voi valita järjestelmäasetukseksi (system setting), mikä tarkoittaa että yhteys muodostetaan ennen kirjautumista.
 

Yritin katsella tuollaista mutta ei ainakaan sattunut silmään. Pitää tosin varmistaa katsoinko varmasti NetworkManagerista vai jostain muusta härpättimestä.
Tai sitten siellä oli vain kaksi wired:ksi merkitty interfacea ja siksi en sieltä enempiä kaivellut.

Ei satu minullakaan silmään. Mistähän moinen löytyy? Minulla on merkattuna tuonne vain yksi langaton yhteys, jossa on "yhdistä automaattisesti" valittuna. "Saatavilla kaikille käyttäjille" ei ole valittuna. Pitäisikö tuo valita?

Wicd on muuten kätevä, mutta välillä palvelin on mobiililaajakaistan varassa puhelimen kautta. Tässä mielestäni NetworkManager on helppokäyttöisempi.
« Viimeksi muokattu: 21.06.10 - klo:14.27 kirjoittanut anttimr »
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

odysseus

  • Vieras
Vs: Wlan: Kone verkkoon ja koneelle IP heti bootissa
« Vastaus #13 : 21.06.10 - klo:17.27 »
Mutta löytääkö tuo sitten automaattisesti verkot, jos vaihdat paikkaa? Minulla tuo palvelin on aika liikkuvaa sorttia, joten wlan-verkkokin vaihtuu aina silloin tällöin. Erikoiset tarpeet siis ;)

HUI! Kerro heti palvelusi, että osaan välttää sitä!

Et kai tosissasi pyöritä "netti"serveriä tmv sattumalta löydetyissä (naapurin) langattomissa verkoissa?

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Wlan: Kone verkkoon ja koneelle IP heti bootissa
« Vastaus #14 : 22.06.10 - klo:08.53 »
Muropaketin puolella heittivän tälläisellä vinkillä joka tuntui toimivan:
chmod a-r /etc/network/interfaces #poistaa kaikki lukuoikeudet
chmod u+r /etc/network/interfaces #lisää lukuoikeudet vain user:lle (eli todnäk rootille)

Nyt näyttää tältä:
-rw------- 1 root root 511 2010-06-09 22:23 interfaces

Tosin lopullinen toimivuus selviää seuraavassa bootissa :-D
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Wlan: Kone verkkoon ja koneelle IP heti bootissa
« Vastaus #15 : 22.06.10 - klo:09.03 »
Mutta löytääkö tuo sitten automaattisesti verkot, jos vaihdat paikkaa? Minulla tuo palvelin on aika liikkuvaa sorttia, joten wlan-verkkokin vaihtuu aina silloin tällöin. Erikoiset tarpeet siis ;)

HUI! Kerro heti palvelusi, että osaan välttää sitä!

Et kai tosissasi pyöritä "netti"serveriä tmv sattumalta löydetyissä (naapurin) langattomissa verkoissa?


Juu en :D Lähinnä kodin wlan-verkossa, välillä 3G:n päällä ja satunnaisesti toisessa wlan-verkossa, jota itse hallinnoin.