Kirjoittaja Aihe: facebook-tiedosto  (Luettu 2452 kertaa)

apassi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 98
  • Ubuntu hakkaa
    • Profiili
    • Ilkan harrastesivut
facebook-tiedosto
« : 04.06.10 - klo:14.55 »
Moi
Ihmettelin kun yhtäkkiä ruudulle ilmestyi ikkuna että "olet avaamassa tiedostoa....." Harmittaa kun en älynnyt ottaa kuvakaappausta, mutta lähde oli facebook ja tiedoston nimi jotain "like" Kyseisellä hetkellä en ollut facebookin sivuilla enkä koko päivänä. En tietenkään ladannut tiedostoa.

Tein huvikseni haun koneelta ja sieltä löytyi facebook nimellä kamaa:


Onkohan tos mitään huolestumisen aihetta? Toi kyl huolestutti ainakin kun ilman mitään syytä heittää että haluanko ladata tiedoston!!
« Viimeksi muokattu: 04.06.10 - klo:15.01 kirjoittanut apassi »

henri_aleksi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Vs: facebook-tiedosto
« Vastaus #1 : 04.06.10 - klo:15.08 »
Oma arvaukseni on että osuit jollekkin "haittaohjelma-sivulle". Itsekkin olen kerran ihan "luotettavalla" sivulla törmännyt mainokseen joka redirectoi minut ja sen jälkeen firefoxissa oli windows explorerin kuva xp-teemoituksella (olin siin buntussani) sanoen että koneeni on haavoittunut ja sitten aukesi ikkuna joka olisi halunnut minun lataavan jonkin "virustorjuntaohjelman".

Aina kannattaa olla varovainen ja olla lataamatta epämääräisiä tiedostoja.

Kuvankaappauksesi perusteella en löydä äkkiseltään mitään epäilyttävän näköistä. Ubuntullekkin on monta ohjelmaa jotka osaavat integroitua naamakirjan kanssa. (FacebookExport.dll vihjaisisi että f-spotilla voi exporttia kuvia suoraan facebookkiin, pitää vilkaista vaikka yleensä haluan pitää mahdollisimman paljon tietoa POISSA facebookista.)
"Theory is when you know something, but it doesn't work. Practice is when something works, but you don't know why.
Programmers combine theory and practice: Nothing works and they don't know why."

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3939
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: facebook-tiedosto
« Vastaus #2 : 04.06.10 - klo:15.23 »
itselläkin toisinaan tulee noita facebook juttuja joissa se haluaa jonku index.html:n tallentaa koneelle (muistaaksen ton niminen)
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

apassi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 98
  • Ubuntu hakkaa
    • Profiili
    • Ilkan harrastesivut
Vs: facebook-tiedosto
« Vastaus #3 : 04.06.10 - klo:15.28 »
Oma arvaukseni on että osuit jollekkin "haittaohjelma-sivulle". Itsekkin olen kerran ihan "luotettavalla" sivulla törmännyt mainokseen joka redirectoi min,,,,,,mahdollisimman paljon tietoa POISSA facebookista.)

Olin siirtymässä afterdownin-sivuille mistä ei ainakaan aikaisemmin ole ollut "ihmeellisyyksiä" . En enää  ole facebookissa enkä kyllä koskaan mitään tärkeää sinne laittanutkaan.

Varovainen vaan netissä pitää olla, vaikka käyttäisikin ubuntua.

Onkohan vielä jotain keinoa jota vois tarkistaa että kaikki on koneella ok ettei pöpöjä ole päässyt koneelle?


SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4013
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: facebook-tiedosto
« Vastaus #4 : 04.06.10 - klo:15.32 »
Tein huvikseni haun koneelta ja sieltä löytyi facebook nimellä kamaa:

Äkkiseltään vilkuillen yksikään noista ei ole asiaankuulumaton – sieltä löytyy Pythonin moduuleja, kuvakkeita ja muuta täysin asiallista.

Väittäisin, että koko jutun takana on yksinkertaisesti se, että palvelin on hetkellisesti vastannut väärin. Joskus käy esim. niin, että PHP-skriptiä ei suoritetakaan palvelimessa (jolloin asiakkaalle tulisi tavallinen siisti HTML-sivu) vaan PHP-tiedosto lähetetään lukijaohjelmaan, jolloin se esitetään tekstitiedostona.
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11474
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: facebook-tiedosto
« Vastaus #5 : 04.06.10 - klo:15.49 »
Tuossa näkyy olevan ainakin Gwibberin facebook-juttuja eli 10.04:n uusia sosiaalisen median ominaisuuksia. En noista tarkemmin tiedä, kun en ole Facebookin käyttäjä. Eli kyllä nuo tiedostot näyttävät ihan asiallisilta. Siitä klikkauksesta olen myös vähän samoilla kannoilla SuperOscarin kanssa, että jotain olet klikannut ja se on syystä tai toisesta kuvitellut, että haluat jotain ladata. Tärkeintä on ettet ladannut mitään haitallista ja varsinkaan suorittanut sitä. :)

Haitta ohjelmia voi skannata ainakin ClamAV:llä ja sille tarkoitetulla KlamAV-käyttöliittymällä. Muitakin voi olla olemassa, mutta koska en itse juurikaan käytä niin en niistä paljoa tiedäkään.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Aliengrey

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 539
    • Profiili
Vs: facebook-tiedosto
« Vastaus #6 : 10.06.10 - klo:21.29 »
mulle käy joskus että linkistä painettaessa yrittää lähteä latautumaan *php tiedosto.