Eikö tuo ole oikeastaan kiellettyä. Se toosa lisenssi myydään siihen koneeseen missä se on tullut mukana. Niin ja nykyään ei tule asennuslevyjäkään mukana. Pelkällä tarralla ei saa paljon iloa menetykselle.
En tiedä mitä Windowsin tämänhetkinen EULA (End-User License Agreement) sanoo, mutta aiemmin siinä oli mahdollisuus purkaa kytkykauppa koneen kanssa, jos voi osoittaa, että ei ole käyttänyt myytyä Windowsia lainkaan, siis, että käyttäjä ei ole koskaan bootannut konetta Windowsiin eikä avannut mahdollisia levypaketteja. Ongelma tässä on se, että rahoja ei palauta Microsoft, vaan koneen toimittaja. Omassa tapauksessani pitäisi siis ryhtyä kirjelmöimään Lenovon kanssa, ja itse asiassa en ole edes oikeutettu kaupan purkuun, koska käytin koneen mukana tullutta Windows 7:aa muutaman minuutin ajan BIOS-päivityksen tekemiseen. Muutenkin konevalmistajat ovat olleet erittäin vastahankaisia palauttamaan rahoja, koska heidän sopimuksensa Microsoftin kanssa luultavasti ei salli heidän edelleen saada rahojaan pois Microsoftilta. Tämä siis tietty sen lisäksi, että jonkun Lenovon mittakaavassa yksittäisten lisenssien jahtaaminen ei ole käsittelykulujen väärti. Microsoftin EULA siis ikään kuin sälytti kustannukset peruuntuneesta kaupasta laitevalmistajalle. Menenpäs tästä nyt kaivamaan paperit tämän koneen pahvilaatikon uumenista ja katson, mitä tämän päivän versio sanoo.
Muoks: Itse asiassa koneen mukana ei tullut yhtään minkäänlaista paperista lisenssiä tai sertifikaattia, asennuslevyistä nyt tietysti puhumattakaan, eikä koneessa ole myöskään mitään tarraa. Tämä on siis suomalaisesta kaupasta ostettu Lenovon ThinkPad, jossa oli Windows 7 Pro. Windows 7 oli siis vain ja ainoastaan kovalevyllä. Hain suomenkielisen EULAn Microsoftin webbisivuilta, ja siinä sanotaan seuraavaa:
Käyttämällä ohjelmistoa asiakas hyväksyy tämän käyttöoikeussopimuksen ehdot. Mikäli asiakas ei hyväksy tämän sopimuksen ehtoja, ei ohjelmistoa saa käyttää, Tässä tapauksessa asiakkaan on selvitettävä tuotteen palautuskäytäntö valmistajalta tai asentajalta. Asiakkaan on noudatettava tätä palautuskäytäntöä, joka saattaa rajoittaa asiakkaan oikeuksia tai vaatia palauttamaan koko järjestelmän, johon ohjelmisto on asennettu.
Kuten jäljempänä kuvataan, joidenkin toimintojen käyttäminen muodostaa myös asiakkaan suostumuksen tiettyjen tietokonetta koskevien tietojen siirrolle aktivoinnin, tarkistamisen ja Internet-pohjaisten palveluiden käytön aikana.
Kysymys siis palautuu Lenovolle, tietokonekaupalle, joka myi koneen, ja Suomen kuluttajasuojalakiin. Sinänsä se, että koneen käyttäminen, siis virtanapin painaminen, velvoittaa ostajan lisenssisopimukseen, josta ei edes tule paperista kopiota koneen pakkauksessa, ei taitaisi kestää minkäänlaista oikeuskäsittelyä. Mutta jos nyt oletetaan, että tuo on pätevä sopimus, niin tulin suostuneeksi siihen (tietoisesti jopa), kun käytin Windowsia sen BIOS-päivityksen verran.
EULAa muuten sietää Windowsin käyttäjien katsoa, erityisesti Windowsin sille varsinaiselle omistajalleen lähettämiä tietoja koskevat pykälät:
http://download.microsoft.com/Documents/UseTerms/Windows%207_Professional_Finnish_6d60a7bc-8977-4650-8403-b78339b641ce.pdf