Posti toi tilaamani uuden ThinkPad SL510:n juurikin sopivasti lähes kellonlyömälleen F13:n julkaisuhetkellä. Käytin tuliterässä koneessa Windows 7:aa juuri sen verran, että sain BIOSin päivitettyä. Päivitys onnistui, ja heti perään Lenovon työkalu jumitti koneen, mikä ei yllättänyt yhtään aiemman kokemuksen viisastamaa (ThinkVantage-viritelmät pitäisi kieltää lailla). Pyyhin sitten Fedoraa asentaessa kovalevyn kokonaan Windowsin karkoittamiseksi.
F13 asentui kuin ajatus ja SL510 kaikki komponentit webbikameraa ja 3d-kiihdytystä (Intel G45) myöten toimivat heti ja ilman säätöä. Mulla on ollut näitä kokemuksia useita ennenkin, mutta täytyy silti sanoa, että F13 teki tässä kohtaa vaikutuksen. Intelin grafiikka-ajurissa on ilmeisesti ollut ongelmia aivan viime aikoihin asti, mutta tässä se toimi heti moitteetta. Itse en tosin kelpaa miksikään esimerkiksi peruskäyttäjästä tai -asentajasta, kun kokemusta Fedorasta on runsaasti koko distron olemassaolon ajalta.
Ainoa vika koko hommassa on se, että kone ei ole tulossa itselle. Omasta läppäristä on näköjään näytön taustavalo hiipumassa, mistä syystä aloin tietysti välittömästi himoita uutta ja ledivalaistua itsellekin.
Firefox ei ole aiheuttanut mitään sen kummempaa jumittamista, mutta olen viime aikoina käyttänyt enenevässä määrin Chromea, josta en kovin hirveästi pidä, mutta vauhti on kieltämättä Firefoxia parempi.