Kirjoittaja Aihe: Skandinavisetmerkit eivät näy oikein hakemistoissa ja tiedostoissa  (Luettu 1956 kertaa)

tetrafuran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Päivityksen jälkeen huomasin, että skandinaviset kirjaimet eli ääkköset ja öökköset eivät näy oikein hakemistoissa tai tiedostoissa. Tämä aiheuttaa (jälleen) ongelmia tiedostojen kopioinnissa ja käsittelyssä, sillä ohjelmat eivät osaa käsitellä hankalan nimisiä tiedostoja. Monet eri ohjelmat ovat sitä mieltä että moisen niminen hakemisto/tiedosto ei ole olemassa. Terminaalissa voin tietysti nimetä tiedostot uusiksi, mutta ei oikein olisi intoa lähteä muokkaamaan tuhansia nimiä vain tämän vuoksi.

Kokeilin juuri luoda hakemistot "mörkö" ja "mäyräkoira", mutta nyt ne näyttävät toimivan aivan normaalisti. Silti kaikki ennen päivitystä olleet skandihakemistot ovat pilalla. Edgyn aikaan tästä samasta ongelmasta johtui, etten voinut edes ottaa backuppeja kaikista tiedostoista, jolloin menetin merkittävän osan valokuvistani ja muusta datasta. Sen jälkeen onneksi päivityksissä tuokin korjautui, mutta nyt se meni siis päivityksessä taas rikki...
And so at last the beast fell and the unbelievers rejoiced. But all was not lost, for from the ash rose a great bird. The bird gazed down upon the unbelievers and cast fire and thunder upon them. For the beast had been reborn with its strength renewed, and the followers of Mammon cowered in horror.

tetrafuran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Tämän merkkikaaoksen vuoksi yhtäkkiä muistitikun nimi ei näkynyt oikein, eikä sitä itseasiassa enää voinut edes kirjoittaa terminaalissa. Parin viimepäivän aikana tuo nimi on sitäpaitsi muuttunut spontaanisti pari kertaa. Kaikkein oudointa oli se ettei siinä nimessä alunperin edes ollut skandimerkkejä lainkaan. Otin siis tikusta backupit, formatoin tikuin ja nimesin sen uudelleen. Kun olin kopioimassa kamaa takaisin törmäsin samaan syyhyn, jonka vuoksi osa valokuvistani katosi pari vuotta sitten: Oudonnimisiä tiedostoja ei voi kopioida. Mitä kummaa tässä järjestelmässä oikein on meneillään? Aikaisemmin kaikki merkit näkyivät oikien – jopa ulkomaalaiset merkkijärjestelmät toimivat moitteettomasti tiedostoissa ja hakemistoissa.
And so at last the beast fell and the unbelievers rejoiced. But all was not lost, for from the ash rose a great bird. The bird gazed down upon the unbelievers and cast fire and thunder upon them. For the beast had been reborn with its strength renewed, and the followers of Mammon cowered in horror.

K-Veikko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 309
    • Profiili
Tämän merkkikaaoksen vuoksi

Itse olen tietoisesti välttänyt erikoismerkkejä jo vuosikausia; ajanpa joskus nimeämisskriptejäkin.

Vaikka kuin hyvin saa ääkköset pelaamaan ja koneet pelittämään voi tuohon merkkiongelmaan törmätä "naapurin koneella" ja varsinkin viimeistään siinä vaiheessa kun lähtee hakemaan backupia takaisin joltain serveriltä (joka on siinä välillä käynyt läpi suuren päivityksen).

terom

  • Vieras
Itsellä oli samanlainen ongelma joskin ei Ubuntussa.
Ongelman sain ratkaistua asentamalla lisää fontteja, eli jotkin perusfontit ilmeisesti puuttuivat.
Nyt toimii..

Ajattelin, että jos on hyötyä ongelman ratkaisussa..  :)

odysseus

  • Vieras
Itse olen tietoisesti välttänyt erikoismerkkejä jo vuosikausia; ajanpa joskus nimeämisskriptejäkin.

Löytyykö jostain valmista kivaa scriptiä, joka poistaisi ääkköset (muuttaisi "Ä"->"A" jne) sekä välilyönnit pois tai vaikka " "->"_") kaikista tiedostonimistä hakemiston alla rekursiivisesti?


K-Veikko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 309
    • Profiili
valmista kivaa scriptiä, joka poistaisi ääkköset

Siitä on täällä ketju. En äkkiä muista linkkiä. Itsekin kommentoin.