Olen kokeillut kaikkia yllä mainittuja ja vähän muitakin keinoja saada Saunalahden E1820 nettitikku toimimaan. Viimeisimmäksi asensin Kubuntu 10.10, jossa jonkun tiedon mukaan kyseisen nettitikun pitäisi toimia automaattisesti.
PIN-koodin kysely on luonnollisesti pois päältä ja nettitikku vilkkuu sinistä (=löytää yhteyden verkkoon). Ilmoitusalueelle ilmestyy kännykän kuva, jossa lukee "Not connected" kun hiiren vie sen päälle. Olen tehnyt GSM mobiililaajakaistayhteyden network managerilla ja kokeillut asetuksissa mm. numerona *99***1# ja *99# sekä APN:nä internet.saunalahti ym. muunnoksia. Aiempaan Kubuntun versioon 10.04 kävin hakemassa usb-modeswitch paketit ja tlc paketit, mutta Kubuntu 10.10 versiossa nämä on ilmeisesti valmiiksi asennettuina.
Viimein koin jotain edistystä. Kokeilin yhteyden muodostamista KPPP-ohjelmalla, yhteys aktivoitui ja nettitikku alkoi näyttämään tasaista sinistä valoa. Netti ei tästä huolimatta toimi. Edelleen ilmoitusalueella kännykän päällä lukee "Not connected", vaikka se tunnistaakin nettitikun moitteetta.
Kysyisinkin teiltä, arvon asiantuntijat, mitä ihmettä minun pitää vielä tehdä, jotta netti alkaisi toimimaan?