Kirjoittaja Aihe: Järki käteen kehittäjät  (Luettu 5799 kertaa)

hirvi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 91
    • Profiili
Järki käteen kehittäjät
« : 01.05.10 - klo:20.08 »
heip!!

Olen jokseenkin aika tumpelo Linux-käyttäjä. Ilokseni olen huomannut, että versio versiolta Ubuntussa monet asiat kehittyvät helpompaan suuntaan mitä tulee ominaisuuksiin ja asentamisiin.

Käytän perheeni primääärikäyttöjärjestelmänä Ubuntua. Minulla ja lapsilla on omat koneet. Linux on loppujen lopuksi ongelmattomin ympäristö ja hinta/laatusuhde on erinomainen.

MUTTA asentaessani Ubuntu 10.04 tytölleni koin ikävän yllätyksen. Ylen elävää arkistoa en saanut millään toimimaan ja netin keskustelupalstoja selatessani, huomasin, että muillakin on ollut samoja ongelmia. Tämä oli SUURI pettymys sen vuoksi, että edellisissä versioissa sain DVD-levyn toiston, MTV3 nettivideot, Youtuben, Ylen areenan, Ylen Elävän arkiston  ja Quicktime-videot toimimaan jokseenkin kivuttomasti. Muistaaksenin 9.04 oli tosi helppo.

Kehityksen pitäisi kulkea siihen suuntaan, että huolehditaan siitä, että vanhat ominaisuudet toimivat mikäli suinkin mahdollista.

Toivottavasti tämän viestin lukee henkilö, joka voi vaikuttaa näihin kehityssuunnitelmiin ja roadmappeihin.
Korjauksen pitäisi tulla jo version 10.04 komponentteihin!!

Mutta kaikesta hyvää kevättä ja intomieltä.

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 751
    • Profiili
Vs: Järki käteen kehittäjät
« Vastaus #1 : 01.05.10 - klo:20.16 »
Siis... olethan asentanut
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

Tätä ennen pitää ruksia ohjelmalähteistä päälle - jotain. En muista ulkoa ja olen nyt vanhassa ubuntussa, niin en voi tarkistaakaan, mutta muistelisin että koeasennuksessani pistin suurin piirtein kaiken muun päälle, paitsi sen testilähteen.

o_j

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: Järki käteen kehittäjät
« Vastaus #2 : 02.05.10 - klo:09.59 »
Ainakin mulla youtube-videot rupes suoraan pelaamaan kunhan flashin asenteli. Eli youtubesta video auki >> firefoxin yläpalkista tipahtaa esiin ilmoitus puuttivista liitännäisistä, mutta tuosta ei kannata välittää. Vaan siinä videoruudun ylälaidassa näkyy teksti "you need to install adobe flash player....." ja siinä olevaa linkkiä painamalla adoben sivuilta, pudotusvalikosta ubuntu 9.04+ ja asennus.

Musta oli ihastuttavaa, kuinka helposti tuo kävi. Oikeen version valinnan jälkeen piti vaan klikata hyväksyvänsä tuntemattoman ohjelmantarjoaja ja asentaa.

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 751
    • Profiili
Vs: Järki käteen kehittäjät
« Vastaus #3 : 02.05.10 - klo:10.29 »
Testasin vielä äsken ja tuntuisi että mulla ainakin riitää pelkkä restricted-extrasin asennus. Sen jälkeen pelaa areenat, emännän suosimat iltisten nettitv:t ja juutuubit. DVD:n soittelua fyysiseltä levyltä en ole kokeillut.

Eikö tuo liitännäisten hakeminen suoraan Firefoxiin tee sen, että noudettu liitännäinen tulee silloin vain sinun profiilille? Jos haluat käyttää flässiä myös toisella käyttäjätunnuksella, niin joudut noutamaan toistamiseen...?

Itse olen pyrkinyt suosimaan juttujen asentelua vain ohjelmalähteistä ja ottanut ulkopuolelta vain erityistapauksissa. Mutta pääasia tietysti että toimii, tavasta niin viis.

veekoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 443
    • Profiili
Vs: Järki käteen kehittäjät
« Vastaus #4 : 02.05.10 - klo:11.16 »
Minulla ei 9.10-10.04 päivityksen jälkeen Flash:it toimineet firefoxissa, vaikka "flashplugin-installer" oli asennettu. Poistin flashin, asensin uudestaan ja homma rupesi pelaamaan. Tiedä häntä sitten, missä vika oli...

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get purge flashplugin-installer
sudo apt-get install flashplugin-installer

vesurimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: Järki käteen kehittäjät
« Vastaus #5 : 02.05.10 - klo:11.23 »
Jos haluat valmiin setin heti asennuksen jälkeen, asenna Linux Mint. On javat, flashit, mp3... Katsomot sun muut toimii suorilta.
---Hän joka ei tiedä mitään ja tietää ettei tiedä mitään, tietää enemmän kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä ettei tiedä mitään---

Senior

  • Vieras
Vs: Järki käteen kehittäjät
« Vastaus #6 : 02.05.10 - klo:12.08 »
Jos haluat valmiin setin heti asennuksen jälkeen, asenna Linux Mint. On javat, flashit, mp3... Katsomot sun muut toimii suorilta.

Näin on. Mutta toisaalta - ellen väärin muista - esim. msttcorefontsit eivät toimi vaan ne täytyy asentaa erikseen. Ubuntussa msttcorefontsit sai kun asensi tuon restricted-extras paketin, eikö niin? Videoiden toimivuuden suhteen heti asennuksen jälkeen Mint on aina ollut hieman helpompi kuin Ubuntu. Siksi sitä olenkin suositellut niille jotka haluavat ensi kertaa kokeilla Linuxia. Monet ihmiset ovat nimittäin aika herkkiä arvostelemaan heti Linuxin "toimimattomuutta" kun kaikki tutut asiat eivät heti pelaa asennuksen jälkeen.

Java on mielenkiintoinen juttu. Nimittäin nyt väitetään että java toimisi uudessa Ubuntussa kun on tuo restricted-extras asennuttu. Mutta olen myös lukenut ettei kaikki esim. kaupalliset sivut tue tuon paketin mukana tullutta javaa. Sillon saattaa käydä niin että paketit

-openjdk
-iceatea

on poistettava ja asennettava "partnereista" tuo sunin java-6.

Korjatkaa nyt asiantuntijat ihmeessä jos olen väärässä. Nuo javathan ovat olleet jo aiemminkin erikoisia. Muistan että yli vuosi sitten eräällä nettisivulla java-6 ei toiminut ja jotta katukameraa saattoi katsoa oli asennettava java-5. Tästä taidettiin käydä juuri tällä saitilla keskustelua.
« Viimeksi muokattu: 02.05.10 - klo:12.10 kirjoittanut Senior »

Immo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 776
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
Vs: Järki käteen kehittäjät
« Vastaus #7 : 02.05.10 - klo:12.15 »
Itsekin ihmettelin, kun 9.10 ei suostunut toistamaan DVD-levyjä, vaikka edellinen versio sen teki valittelematta.
Linux.fi-sivulta löysin selkeät ohjeet, enkä valita, koska säätäminen on aina hauskaa.  ;D

Ehkä juuri Mint tai vastaava sopii ihmiselle, joka ei asennuksen jälkeen asetuksiin halua koskea.
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"

vesurimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: Järki käteen kehittäjät
« Vastaus #8 : 02.05.10 - klo:12.32 »
Tuosta javasta ja flashista ym kannattaisi kirjoittaa selkeät "how to" ohjeet ja pistää ne stickynä foorumille.  ;)
« Viimeksi muokattu: 02.05.10 - klo:12.34 kirjoittanut vesurimies »
---Hän joka ei tiedä mitään ja tietää ettei tiedä mitään, tietää enemmän kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä ettei tiedä mitään---

K-Veikko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 309
    • Profiili
Vs: Järki käteen kehittäjät
« Vastaus #9 : 02.05.10 - klo:12.44 »
"how to" ohjeet ja pistää ne stickynä foorumille

Suomenkieliseen wikiin voisi kirjoittaa "asennuksen jälkitoimet" -sivuja:

- "all included"
- peruskäyttäjälle
- mediafriikille
- musiikin käyttäjälle
- jne
- java-version muuttaminen

Itselläni on ainakin 5 - 10 juttua, jotka teen AINA jokaisen asennuksen jälkeen.

hirvi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 91
    • Profiili
Vs: Järki käteen kehittäjät
« Vastaus #10 : 03.05.10 - klo:08.11 »
Samoin. Muutama juttu pitää aina käsin säätää kohdilleen. Tässä vaaan on se ongelma, että tätä tulee tehtyä suht'harvoin, jolloin tahtoo unohtaa, että mitä pitikään tehdä. Valittaa jostain MMS-palikasta, jota ei löydy. Olen asentanut libmms, mutta se ei auttanut.

Käytän muuten VLC-playeria ja Firefoxin media conectivity -centeriä.

Linux-minttiä kokeilin. Siinä tosiaan tuli esiasennettuna nuo playerit ja koodekit. Mutta oikeastaan mikään muu ei toiminut kuin flash-videoiden katselu. Siitä en saanut pelittämään MTV3:n katsomoa enkä Ylen elävää arkistoa millään. Lisäksi käyttöliittymä on jotensakin sekava, valitti tytär. 

Noh, olen saanut kaiken muun toimimaan, paitsi YLEN elävän arkiston. Java ei tuottanut ongelmia. Ainakin Sampo pankki pelasi.

Janiporo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 51
    • Profiili
Vs: Järki käteen kehittäjät
« Vastaus #11 : 03.05.10 - klo:12.49 »
VAHVISTUS: ubuntu-restricted-extras paketin asennuksen jälkeen toimii yle areena selaimilla: Opera 10.10 ja Firefox 3.6.3
Asentelin kyllä paljon kaikkea muutakin, mutta HETI tuon asennuksen jälkeen alkoi ainakin youtube toimimaan.

eheh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Vs: Järki käteen kehittäjät
« Vastaus #12 : 03.05.10 - klo:12.55 »
Java on mielenkiintoinen juttu. Nimittäin nyt väitetään että java toimisi uudessa Ubuntussa kun on tuo restricted-extras asennuttu. Mutta olen myös lukenut ettei kaikki esim. kaupalliset sivut tue tuon paketin mukana tullutta javaa. Sillon saattaa käydä niin että paketit

-openjdk
-iceatea

on poistettava ja asennettava "partnereista" tuo sunin java-6.

Korjatkaa nyt asiantuntijat ihmeessä jos olen väärässä. Nuo javathan ovat olleet jo aiemminkin erikoisia. Muistan että yli vuosi sitten eräällä nettisivulla java-6 ei toiminut ja jotta katukameraa saattoi katsoa oli asennettava java-5. Tästä taidettiin käydä juuri tällä saitilla keskustelua.

Tämä se muuten on ihmeellinen juttu. Miksi ihmeessä noita toimimattomia icedtea java-virityksiä pitää tunkea tuon retricted-extras paketin kanssa, kun kerran suljetun lähdekoodin flashin asentaminenkaan ei ole ongelma? Jonkun pitäisi tehdä ubuntu-restricted-extras-really-working-versions-this-time -paketti, joka sitten olisi se oikeasti toimiva keino liittää tarpeelliset paketit ubuntuun, ilman että niitä täytyy käsin käydä jälkeen päin säätämässä.

Storck

  • Vieras
Vs: Järki käteen kehittäjät
« Vastaus #13 : 03.05.10 - klo:12.58 »

Tämä se muuten on ihmeellinen juttu. Miksi ihmeessä noita toimimattomia icedtea java-virityksiä pitää tunkea tuon retricted-extras paketin kanssa, kun kerran suljetun lähdekoodin flashin asentaminenkaan ei ole ongelma? Jonkun pitäisi tehdä ubuntu-restricted-extras-really-working-versions-this-time -paketti, joka sitten olisi se oikeasti toimiva keino liittää tarpeelliset paketit ubuntuun, ilman että niitä täytyy käsin käydä jälkeen päin säätämässä.

No tee se. Ei välttämättä ole helppo homma. Ois kai se muuten jo olemassa.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Järki käteen kehittäjät
« Vastaus #14 : 03.05.10 - klo:13.03 »
Varsinkin, kun sen paketin käyttäjiä on varmaan muuallakin kuin Suomessa ja heillä voi olla omat (oikeasti toimivat) nettitelevisionsa.

eheh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Vs: Järki käteen kehittäjät
« Vastaus #15 : 03.05.10 - klo:13.03 »
No tee se. Ei välttämättä ole helppo homma. Ois kai se muuten jo olemassa.

Ei sen teko ainakaan helppo homma ole tavallisille tallaajille, kun jo toimimattomien java-versioiden korvaaminen toimivilla on tuskaista. Mutta kun se toimivakin löytyy repositorysta, niin mikähän tässä oikein mättää?

Varsinkin, kun sen paketin käyttäjiä on varmaan muuallakin kuin Suomessa ja heillä voi olla omat (oikeasti toimivat) nettitelevisionsa.

Ei sunkaan tuolla javalla ole mitään tekemistä nettitelevisioiden kanssa?
« Viimeksi muokattu: 03.05.10 - klo:13.06 kirjoittanut eheh »

Storck

  • Vieras

eheh

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 72
    • Profiili
Vs: Järki käteen kehittäjät
« Vastaus #17 : 03.05.10 - klo:13.17 »
http://www.cert.fi/haavoittuvuudet/2010/haavoittuvuus-2010-065.html

Esimerkiksi tuo...


UGH

Jos tuota oikein tulkitsen, niin repositorysta näyttäisi asentuvan turvallinen päivitetty versio.

jar1969

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 212
    • Profiili
Vs: Järki käteen kehittäjät
« Vastaus #18 : 03.05.10 - klo:18.12 »
Eräs  sai vain vain haukut käteen
tuulta purjeisiin kehittäjät

mikaelw

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Järki käteen kehittäjät
« Vastaus #19 : 03.05.10 - klo:18.32 »
Samoin. Muutama juttu pitää aina käsin säätää kohdilleen. Tässä vaaan on se ongelma, että tätä tulee tehtyä suht'harvoin, jolloin tahtoo unohtaa, että mitä pitikään tehdä. Valittaa jostain MMS-palikasta, jota ei löydy. Olen asentanut libmms, mutta se ei auttanut.

Käytän muuten VLC-playeria ja Firefoxin media conectivity -centeriä.

Linux-minttiä kokeilin. Siinä tosiaan tuli esiasennettuna nuo playerit ja koodekit. Mutta oikeastaan mikään muu ei toiminut kuin flash-videoiden katselu. Siitä en saanut pelittämään MTV3:n katsomoa enkä Ylen elävää arkistoa millään. Lisäksi käyttöliittymä on jotensakin sekava, valitti tytär. 

Noh, olen saanut kaiken muun toimimaan, paitsi YLEN elävän arkiston. Java ei tuottanut ongelmia. Ainakin Sampo pankki pelasi.
Hirvi, älä lannistu. Olen useasti myös yrittänyt YLEN Elävää arkistoa toimimaan. Nyt vihdoin onnistuin tämäm Ubuntu 10.4 version kanssa. Minulla se toimii näin : Asensin ensin U-R-E sitten Firefox + MediaConnectivityPlayer ja Gxine sekä Mozilla plugin Xinelle. Onko muita toimivia yhdistelmiä?

[ylläpito on poistanut liitteen]
Asus P5KC, Leadtek PX9600GT, Sony SDM-HS95P; Ubuntu 9.04