Olen ilokseni päässyt pitkän odottamisen jälkeen toteuttamaan työpaikallani (peruskoulu) LTSP-projektia. Päätimme ottaa alustaksi Ubuntu 10.04 betan (nyt jo beta2:ksi päivitetty). Parin illan istumisen jälkeen kaikki toimiikin muuten, mutta päätteisiin liitettävät muistitikut eivät toimi. Mitään hyvää yhtenäistä vianselvitysdokumentointia en ole löytänyt ja mietin, olisiko viassa kyseessä beta-version bugi, vai onko nyt joku asetus päässyt väärin. Osaisikohan täällä joku enemmän LTSP-ratkaisujen kanssa työskennellyt antaa hyviä vinkkejä? On nyt vaihtoehtoina lyödä päätä seinään tämän ongelman ja version kanssa, tai sitten odottaa viikko-pari lopullisen 10.04:n ilmestymistä ja toivoa, että uusi versio poistaa ongelman.
Tämänhetkinen tilanne, mitä olen tarkistanut:
- LOCALDEV=True lts.conf:issa, kuin myös LOCAL_STORAGE
- ltspfs on asennettu
- chrootin avulla otin käyttöön root-käyttäjän client-ympäristössä ja tutkin, että pääte tunnistaa muistitikun kytkemisen (tikku myös ilmestyy /var/run/drives/ alle)
- eräs ohje sanoi, että fuse-moduulin pitää olla palvelimella ladattu, "lsmod | grep fuse" mukaan se ei olisi, eikä "modprobe fuse" muuta asiaa
- /dev/fuse kylläkin on olemassa
- käyttäjät kuuluvat fuse-ryhmään
- kun muistitikun kytkee palvelimen usb-porttiin, mounttaantuu se normaalisti, mutta jos päätteille on kirjauduttu samaan aikaan (minä käyttäjänä tahansa), tulee päätteelle herja, ettei ole oikeuksia liittää muistitikkua
Johtuisiko ongelma fuse-moduulista, vai olisikonan konfiguraatiopuolella jotain, mitä olisi vielä hyvä tarkistaa? Mitä olen lukenut, niin muistitikkujen pitäisi nykyään jo toimia "heittämällä" ilman sen suurempi säätöjä. Käytössä on 64-bittinen Ubuntu (palvelin on Xeon, päätteet CeleronD) ja päätteillekin siis jaetaan 64-bittistä järjestelmää.