Kirjoittaja Aihe: Virustorjunnasta? (ratkaistu)  (Luettu 2790 kertaa)

jussix1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Virustorjunnasta? (ratkaistu)
« : 05.04.10 - klo:16.45 »
Uutena Linux-käyttäjänä kyselen ja varmistelen, onko todella niin, että uskallan käyttää Ubuntua ilman mitään virustorjuntaohjelmistoa. Pitäisikö asetella jotakin palomuureja.

Lukaisin perusoppaita sen verran, että jossakin todetaan, ettei virustorjuntoja (eikä palomuureja?) tarvita. Windows-maailmasta tänne eksyneelle ajatus tuntuu oudolta. Siellä olen käyttänyt Nortonin-ohjelmistoa. Ettekö todellakaan käytä mitään vastaavia Linuxilla?

« Viimeksi muokattu: 11.04.10 - klo:16.31 kirjoittanut jussix1 »

thewk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 436
    • Profiili
Vs: Virustorjunnasta?
« Vastaus #1 : 05.04.10 - klo:17.10 »
Sanoisin näin Win, Mac ja Linux -käyttäjänä että Linux-distrot vaativat kaikista vähiten virustorjuntaa, käytännössä eivät lainkaan.

Joku korjaa nyt jos puhun kakkaa mutta ymmärtääkseni tämän tilanteen mahdollistaa jo se ettei OS X ja Linux-käyttiksissä olla oletuksena pääkäyttäjänä joten viruksille yms. haittaohjelmille joutuu aina antaa itse luvan, varsinkin XP:ssä useimmat taitaa käyttää konetta täysillä oikeuksilla joten haittaohjelmia voi asentua siinä ohessa huomaamatta. Linuxiinkin saa kyllä asennettua esim. troijalaisia kuten taannoin oli tuo Gnome-Lookin tapaus kun haeskeltiin näytönsäästäjiä tms. Mutta Ubuntussa(kin) on se etu että jos luotat paketinhallinan / Sovellusvalikoiman ohjelmiin niin sieltä on erittäin epätodennäköistä että mitään haittoja tulee kun ei noille listoille tietääkseni ihan mitä tahansa hyväksytä. Windows-puolellahan hyvin usein ongelmana on se että softa ladataan hämäristä lähteistä, softa on joko alunalkaenkin haittaohjelma tai sitten sinänsä hyvään ohjelmaan on lisätty haittakoodia.

En ole käyttänyt Mac OS X:ssä enkä missään Linuxissa mitään torjuntoja.
HP Compaq 6300 Pro + Ubuntu 22.04.2

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Virustorjunnasta?
« Vastaus #2 : 05.04.10 - klo:17.11 »
virusohjelma ei niin tarpeellinen ole jos et jotain palvelinta meinaa pystyttää missä jakelet windows ihmisille tarvaraa tjsp. palomuurihan on jo valmiiksi mutta se kannattaa kaiken vartalta katsoa onko päällä vai ei.

http://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntun_komennot <<-- täältä löydät Ubuntun ufw-palomuurin komennot jotka suoritetaan päätteessä.

U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

jussix1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Vs: Virustorjunnasta?
« Vastaus #3 : 05.04.10 - klo:17.31 »
Kiitos neuvosta! Olen täysin aloittelija, joten joudun varmistelemaan kaikenlaista.

Annoin tämän;
- sudo ufw status
- sain vastaukseksi "Tila: ei käytössä"
Sen jälkeen jatkelin:
- sudo ufw enable
- sain vastauksen: "sudo ufw enable"
Ja vielä:
- sudo ufw status
- sain vastauksena: "Tila: käytössä"

Eli kai siellä jonkinlainen palomuuri nyt on pystyssä. Jos joku ehtii ja viitsii, niin otan oikein mielelläni vastaan lisää neuvoja tämän(kin) suhteen.


valtsu68

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
  • Aloitteleva peruskäyttäjä
    • Profiili
Vs: Virustorjunnasta?
« Vastaus #4 : 05.04.10 - klo:17.35 »
Pitäisikö asetella jotakin palomuureja?

Lukaisin perusoppaita sen verran, että jossakin todetaan, ettei virustorjuntoja (eikä palomuureja?) tarvita. Windows-maailmasta tänne eksyneelle ajatus tuntuu oudolta. Siellä olen käyttänyt Nortonin-ohjelmistoa. Ettekö todellakaan käytä mitään vastaavia Linuxilla?




Tuossa on tuorein juttu palomuurista, (ja tällä hetkellä lyhyt ja asiallinen):


http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=32961.msg256620#msg256620

Ja ketjun pähkinänkuori:
1. Mene Sovellukset > Apuohjelmat > Pääte.
2. Kirjoita komento:
Koodia:
sudo ufw enable
ja paina enter
3. Sinulta kysytään salasanaa joka on sama jolla kirjaudutaan koneelle. Kirjoita salasana (ei tule mitenkään näkyviin ruudulle) ja paina enter ja siinä se homma sitten on.

Tuon jälkeen on palomuuri toiminnassa, perusasetuksilla. Kun taidot karttuvat, voi halutessaan seurata seuraavan ketjun ohjeita:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=4107.0


Virustorjunnasta ja sen tarpeellisuudesta varmaan paras viesti/ketju on: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=16623.msg223751

Siinä on lyhykäisyydessään ilmaistu kaikki näkemykset mitä tämän foorumin käyttäjillä on :). Tämä aihe käräyttää hihoja joiltakin aina silloin tällöin :D

Hidas kun olen, mutta itsepäinen :D:
Kiitos neuvosta! Olen täysin aloittelija, joten joudun varmistelemaan kaikenlaista.

- sain vastauksena: "Tila: käytössä"

Eli kai siellä jonkinlainen palomuuri nyt on pystyssä. Jos joku ehtii ja viitsii, niin otan oikein mielelläni vastaan lisää neuvoja tämän(kin) suhteen.

Kyllä. Toiminnassa on.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Virustorjunnasta?
« Vastaus #5 : 05.04.10 - klo:20.13 »
Sanoisin näin Win, Mac ja Linux -käyttäjänä että Linux-distrot vaativat kaikista vähiten virustorjuntaa, käytännössä eivät lainkaan.

Joku korjaa nyt jos puhun kakkaa mutta ymmärtääkseni tämän tilanteen mahdollistaa jo se ettei OS X ja Linux-käyttiksissä olla oletuksena pääkäyttäjänä joten viruksille yms. haittaohjelmille joutuu aina antaa itse luvan, varsinkin XP:ssä useimmat taitaa käyttää konetta täysillä oikeuksilla joten haittaohjelmia voi asentua siinä ohessa huomaamatta. Linuxiinkin saa kyllä asennettua esim. troijalaisia kuten taannoin oli tuo Gnome-Lookin tapaus kun haeskeltiin näytönsäästäjiä tms. Mutta Ubuntussa(kin) on se etu että jos luotat paketinhallinan / Sovellusvalikoiman ohjelmiin niin sieltä on erittäin epätodennäköistä että mitään haittoja tulee kun ei noille listoille tietääkseni ihan mitä tahansa hyväksytä. Windows-puolellahan hyvin usein ongelmana on se että softa ladataan hämäristä lähteistä, softa on joko alunalkaenkin haittaohjelma tai sitten sinänsä hyvään ohjelmaan on lisätty haittakoodia.

En ole käyttänyt Mac OS X:ssä enkä missään Linuxissa mitään torjuntoja.

Mielestäni tämä on kyllä aivan täyttä asiaa. Eri käyttöjärjestelmät eivät todellakaan ole samassa asemassa viruksien suhteen, siis nimenomaan viruksien suhteen.

Ubuntu Suomen virallinen kanta löytyy tämänkin Forumin otsikoiden takaa ja siellä kerrotaan, että ns. tavallinen käyttäjä ei tarvitse virustorjuntaa. Mielestäni näin kannattaa menetellä (eikä se ole pelkästään mielipidekysymyskään).

jussix1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Vs: Virustorjunnasta?
« Vastaus #6 : 06.04.10 - klo:16.21 »
Sanoisin näin Win, Mac ja Linux -käyttäjänä että Linux-distrot vaativat kaikista vähiten virustorjuntaa, käytännössä eivät lainkaan.

Joku korjaa nyt jos puhun kakkaa mutta ymmärtääkseni tämän tilanteen mahdollistaa jo se ettei OS X ja Linux-käyttiksissä olla oletuksena pääkäyttäjänä joten viruksille yms. haittaohjelmille joutuu aina antaa itse luvan, varsinkin XP:ssä useimmat taitaa käyttää konetta täysillä oikeuksilla joten haittaohjelmia voi asentua siinä ohessa huomaamatta. Linuxiinkin saa kyllä asennettua esim. troijalaisia kuten taannoin oli tuo Gnome-Lookin tapaus kun haeskeltiin näytönsäästäjiä tms. Mutta Ubuntussa(kin) on se etu että jos luotat paketinhallinan / Sovellusvalikoiman ohjelmiin niin sieltä on erittäin epätodennäköistä että mitään haittoja tulee kun ei noille listoille tietääkseni ihan mitä tahansa hyväksytä. Windows-puolellahan hyvin usein ongelmana on se että softa ladataan hämäristä lähteistä, softa on joko alunalkaenkin haittaohjelma tai sitten sinänsä hyvään ohjelmaan on lisätty haittakoodia.

En ole käyttänyt Mac OS X:ssä enkä missään Linuxissa mitään torjuntoja.

Mielestäni tämä on kyllä aivan täyttä asiaa. Eri käyttöjärjestelmät eivät todellakaan ole samassa asemassa viruksien suhteen, siis nimenomaan viruksien suhteen.

Ubuntu Suomen virallinen kanta löytyy tämänkin Forumin otsikoiden takaa ja siellä kerrotaan, että ns. tavallinen käyttäjä ei tarvitse virustorjuntaa. Mielestäni näin kannattaa menetellä (eikä se ole pelkästään mielipidekysymyskään).

Ok, jatkellaan näin.

Tai kyselenpä vielä sen verran, että ettekö edes aika ajoin skannaile konetta jollakin virusohjelmistolla? Ihan vain varmuuden vuoksi. Toivottavasti ette jo hermostu jankkaamiseeni!

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Virustorjunnasta?
« Vastaus #7 : 06.04.10 - klo:16.28 »
Juu en. Jos pitäisin sähköpostipalvelinta, niin sitten ehkä skannailisin, jotten vahingossa työnnä win-viruksia sun muita troijalaisia eteenpäin.

Jyrge

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Vs: Virustorjunnasta?
« Vastaus #8 : 06.04.10 - klo:17.11 »

Tai kyselenpä vielä sen verran, että ettekö edes aika ajoin skannaile konetta jollakin virusohjelmistolla?
Eipä ole tarvetta ollut, kun niitä Linux-viruksia ei niin hirveesti ole.
« Viimeksi muokattu: 06.04.10 - klo:18.35 kirjoittanut Jyrge »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Virustorjunnasta?
« Vastaus #9 : 06.04.10 - klo:17.16 »
...
Tai kyselenpä vielä sen verran, että ettekö edes aika ajoin skannaile konetta jollakin virusohjelmistolla? Ihan vain varmuuden vuoksi. Toivottavasti ette jo hermostu jankkaamiseeni!

Ei mitään, henk. koht. olen sitä mieltä että faktoja pitääkin jankata jotta kaikki asiaan liittyvä tulee ilmi  ;D

En skannaa, mutta asia johtuu lähinnä seuraavista asioista (jotka eivät välttämättä ole voimassa kaikille):

1.
En lataile Windows-ohjelmia, siis ohjelmien jakeluita, Linux-purkkiini, vaan käytän niitä suoraan Windowsilla, jossa virustorjunta ON kunnossa.

2.
Minulla ei ole sähköposteja omalla koneellani, joten minulle ei tule liitteenä mitään troijalaisia ja muita (se on sähköpostipalvelimen tehtävä).

3.
En aja mitään Windows-emulaattoreita, eli siis Windows-ohjelmia, Linux-koneellani.

4.
Minulla ON Linuxin turva-aukot tukossa siten kuin ne saa tukkoon lataamalla aina viimeisimmät päivitykset. Nämähän pitää tukkia, koska nämä ovat Linuxissakin todellinen riski (voi olla että pienempi kuin Windowsissa, mutta todellinen riski kuitenkin).

5.
Minulla ei ole mitään empatioita peikkoja kohtaan, jotka väittävät että Windows toimii paremmin ja pienemmin resurssein kuin Linux, kun heidän käyttötapansa vaatii, että turvapäivitykset, palomuurit ja virusskannerit ovat pois käytöstä - se on täysin heidän ongelmansa. Joten heitä varten en käytä mitään täysin tarpeettomia ohjelmia, jotka väärin toimiessaan ovat kaukana harmittomista. Tosin ei tässä minun käyttötavassani mitään viruksia tai troijalaisia kenellekään välitykään.

... sorry, ehkä tämäkin meni jankkaamiseksi ...  ;D
« Viimeksi muokattu: 06.04.10 - klo:17.21 kirjoittanut Ganymedes »

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Virustorjunnasta?
« Vastaus #10 : 06.04.10 - klo:18.32 »
Lainaus
Tai kyselenpä vielä sen verran, että ettekö edes aika ajoin skannaile konetta jollakin virusohjelmistolla? Ihan vain varmuuden vuoksi. Toivottavasti ette jo hermostu jankkaamiseeni!

kyllä skannailen ja  lähinnä huvikseni. yleensä löytyykin jotain mutta ne on olleet PUA.script viruksia jotka ilmeisemmin ovet ns false positive viruksia joissa jokin tunniste on sama kuin itse viruksissa.
joskus taas lataan netistä viruksen jotta saan testattua ohjelman toimivuuden
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB