Kirjoittaja Aihe: Kannattaako vaihtaa Firefox->Chrome  (Luettu 14180 kertaa)

Senior

  • Vieras
Vs: Kannattaako vaihtaa Firefox->Chrome
« Vastaus #20 : 27.03.10 - klo:13.59 »
Itselläni Chromium 5.0.364.0 - englanninkielisenä. Saako ja miten suomenkielisyys tähän kieltämättä nopeaan selaimeen hommataan?
« Viimeksi muokattu: 27.03.10 - klo:14.04 kirjoittanut Senior »

Senior

  • Vieras
Vs: Kannattaako vaihtaa Firefox->Chrome
« Vastaus #21 : 27.03.10 - klo:14.10 »
Mitäs mä hulluja kyselemään. Sehän pokotti kielipaketti (1) synapticilla ja ilman sen kummempia säätämisiä selain muuttui suomenkieliseksi paketin asennuksen jälkeen..

Asennetut tiedostot näyttivät tältä:


/.
/usr
/usr/lib
/usr/lib/chromium-browser
/usr/lib/chromium-browser/locales
/usr/lib/chromium-browser/locales/lt.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/zh-CN.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/bg.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/et.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/fil.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/da.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/ca.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/fr.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/am.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/ar.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/id.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/es.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/hr.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/sl.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/ta.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/pt-BR.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/sk.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/ml.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/bn.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/es-419.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/hi.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/de.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/uk.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/th.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/ja.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/ru.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/hu.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/nb.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/en-GB.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/zh-TW.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/te.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/pl.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/ro.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/he.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/gu.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/sr.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/tr.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/el.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/cs.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/it.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/nl.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/fi.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/sw.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/sv.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/pt-PT.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/kn.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/lv.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/vi.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/mr.pak
/usr/lib/chromium-browser/locales/ko.pak
/usr/share
/usr/share/doc
/usr/share/doc/chromium-browser-l10n
/usr/share/doc/chromium-browser-l10n/AUTHORS
/usr/share/doc/chromium-browser-l10n/changelog.Debian.gz
/usr/share/doc/chromium-browser-l10n/copyright



Chromium is an open-source browser project that aims to build a safer, faster,
and more stable way for all Internet users to experience the web.

This package contains language packages for 50 languages:
ar, bg, bn, ca, cs, da, de, el, en-GB, es-419, es, et, fi, fil, fr, gu, he,
hi, hr, hu, id, it, ja, kn, ko, lt, lv, ml, mr, nb, nl, or, pl, pt-BR, pt-PT,
ro, ru, sk, sl, sr, sv, ta, te, th, tr, uk, vi, zh-CN, zh-TW

« Viimeksi muokattu: 27.03.10 - klo:14.14 kirjoittanut Senior »

Senior

  • Vieras
Vs: Kannattaako vaihtaa Firefox->Chrome
« Vastaus #22 : 27.03.10 - klo:14.22 »
Sitten kun nämä perusjutut on OK tuleekin sitten käyttäjän kannalta mielenkiintoinen vertaus:

Miten Chrome/Chromium pärjää Add-onsien ja käyttöliittymän suhteen Firefoxille. Itselläni nimittäin se ensivaikutelma oli, että Chromium ainakin (en tiedä miten se eroaa ratkaisevasti Chromesta) vaikuttii käyttöliittymän osalta hieman etten sanoisi alkeelliselta. Kyllä minä edelleenkin pidän Firefoxia jossainmäärin tyylikkäämpänä käyttäjän kannalta. Esim. Firefoxin ja IE:n tapaiset alasvetovalikot ovat niin syöpyneet meikäläisen ajattelutapaan etten millään käsitä miksi toiminnat "Hallinnoi nykyistä sivua", "Muokkaa ja hallinnoi Chromiumia" sekä "Muut kirjainmerkit" on pitänyt tunkea oikealle ylhäälle.

Chromium on nopea, eikä ole juurikaan kaatuillut, mutta jotain kehittämistä tässä käytettävyydessä kyllä vielä on.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Kannattaako vaihtaa Firefox->Chrome
« Vastaus #23 : 27.03.10 - klo:14.33 »
Chromiumissa kyllä itse pidän hyvänä plugareiden osalta sitä, että selainta ei tarvitse käynnistää uudelleen niitä käyttöön ottaessa. Foxista tulee aina sellainen winukkamainen olo "käynnistä uudelleen". Itse myös pidän siitä, että alasvetovalikot on jätetty pois. Vievät vain normaalikäytössä tilaa, enkä kyllä itse todellakaan tarvitse mitään sieltä ja olen kyllä hämmästynyt jos joku niitä oikeasti tarvitsee ihan jatkuvasti jatkuvasti.

Firefox ja Chromium auki isonnettuna, niin on muuten aika huomattava ero pystysuunnassa tilankäytönkannalta. Jälkimmäinen ehdottomasti parempi ja nykykuvasuhteilla täysin oikea ratkaisu. Makunsa tietysti kullakin, mutta mielestäni käytettävyys on parempi Chromiumissa.

Senior

  • Vieras
Vs: Kannattaako vaihtaa Firefox->Chrome
« Vastaus #24 : 27.03.10 - klo:15.29 »
Chromiumissa kyllä itse pidän hyvänä plugareiden osalta sitä, että selainta ei tarvitse käynnistää uudelleen niitä käyttöön ottaessa. Foxista tulee aina sellainen winukkamainen olo "käynnistä uudelleen". Itse myös pidän siitä, että alasvetovalikot on jätetty pois. Vievät vain normaalikäytössä tilaa, enkä kyllä itse todellakaan tarvitse mitään sieltä ja olen kyllä hämmästynyt jos joku niitä oikeasti tarvitsee ihan jatkuvasti jatkuvasti.

Firefox ja Chromium auki isonnettuna, niin on muuten aika huomattava ero pystysuunnassa tilankäytönkannalta. Jälkimmäinen ehdottomasti parempi ja nykykuvasuhteilla täysin oikea ratkaisu. Makunsa tietysti kullakin, mutta mielestäni käytettävyys on parempi Chromiumissa.

Tuo tilankäyttö oli hyvä pointti. Mutta tottumus on toinen luonto ja meikäläinen on niin sisäistänyt nuo alasvetovalikot että vaikea on ollut ainakin näin aluksi tottua siihen, että esim. sivuhistorian penkominen alkaa Chromiumissa äärimäisenä oikealla olevasta
"Muokkaa ja hallinnoi Chromiumia" --->"Historia" ja sitten kun haluat editoida esim. poistaa sivuhistoriasta osan sivustoa joudut sukkuloimaan ikkunan vasemman ja oikean laidan välillä. Tiedät varmaan - "Edit Items" oikealla puolella, sitten vasemmalla puolella painelet rukseja niihin sivustoihin joita haluat poistella ja lopuksi - "Remove selected items". Firefoxissa homma käy kätevämmin.

Tosin molempien selainten osalta kannattaisi kehittää tuota hiiren kakkospainikkeen toimintaa niin että määrätyissä usein käytetyissä toiminnoissa ei tarvitsisi puuttua valikkoihin, oli ne sitten miten tahansa suunniteltu.

SunSpiderin testitulokset:

Firefox 3.6.2 - 2704 ms
Chromium 5.0.364.0 - 1254 ms

Senior

  • Vieras
Vs: Kannattaako vaihtaa Firefox->Chrome
« Vastaus #25 : 27.03.10 - klo:15.42 »
Sanottakoot nyt vielä tässä yhteydessä että Chromium on toistaiseksi toiminut oikein hyvin Ubuntussa ja vielä enemmän kokemusta saadaan lähipäivinä kun lapseni alkavat testata sitä mm. eräillä pelisivustoilla sekä Facebookissa (tietyisti useat välilehdet auki). Mandrivan puolella Facebook ja tietyt urheilupelisivut ovat aikaansaaneet sen että Firefox 3.5.8 on ollut enemmän kuin lujilla ja useita windowsmaisia jämähtämisiä on jo tapahtunut.

Kysymykseen "kannattaako vaihtaa Firefox Chromeen" vastaukseni on - ei kannata vaihtaa mutta kannattaa asentaa se Firefoxin rinnalle. Omalta osaltani odotukset eivät olleet pilvissä mutta etupäässä positiivista kokemusta selaimesta on ollut - ainakin tähän asti.
« Viimeksi muokattu: 27.03.10 - klo:15.45 kirjoittanut Senior »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Kannattaako vaihtaa Firefox->Chrome
« Vastaus #26 : 27.03.10 - klo:16.06 »
Tosin molempien selainten osalta kannattaisi kehittää tuota hiiren kakkospainikkeen toimintaa niin että määrätyissä usein käytetyissä toiminnoissa ei tarvitsisi puuttua valikkoihin, oli ne sitten miten tahansa suunniteltu.
Komppaan. Kakkosnappia voisi hyödyntää todella paljon enemmän selaimissa.

korppa

  • Vieras
Vs: Kannattaako vaihtaa Firefox->Chrome
« Vastaus #27 : 31.03.10 - klo:15.19 »
laita "network.http.pipelining.maxrequests" luvuksi n. 30. Tämä tarkoittaa pyyntöjen määrää kerralla.

Ja palvelinten ylläpitäjät kiittää. Kyseinen toimenpide kyllä tehostaa omaa sivunlatautumista, mutta kuormittaa palvelimia. Sit kun kaikki sivuston käyttäjät käyttää tätä niin toimenpiteestä ei ole enään mitään hyötyä, ennemminkin yhteys hidastuu palvelimen ylikuorman takia.

jbullockster

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Kannattaako vaihtaa Firefox->Chrome
« Vastaus #28 : 06.04.10 - klo:10.55 »
Mä suosin Chromea: Selain käynnistyy ratkaisevasti nopeammin; lisäksi Ubuntun Firefoxia vaivaava kuvien palikoituminen web-sivua zoomatessa ei vaivaa Chromea.
« Viimeksi muokattu: 06.04.10 - klo:10.58 kirjoittanut jbullockster »

aappee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 162
    • Profiili
Vs: Kannattaako vaihtaa Firefox->Chrome
« Vastaus #29 : 26.04.10 - klo:16.03 »
Tilanne tällä hetkellä(26.04); Firefox sekä Chrome pelaa kyllä hienosti. Edelleen Chrome tuntuu hiukka yksinkertaiselta. Olen kyllä tässä vuosien mittaan tottunut Firefoxiin ja Chromessa tökkii juuri esim kirjanmerkkien hakeminen yms perusasiat. Chromessa Ylen sivut ja siellä palautteen kirjoittaminen sujuu huomattavasti nopeammin kuin Firefoxissa - sama koskee esim DN.se - sivuja.

eap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
  • si fallor sum
    • Profiili
Vs: Kannattaako vaihtaa Firefox->Chrome
« Vastaus #30 : 27.04.10 - klo:14.28 »
Minulla on Chrome läppärin XP:n selaimena, FF on linuxeissa ja Opera Android kännykässä. Kaikki asiansa toimittaa, varsinkin kun häiritsevä hidastelu on useimmin kiinni yhteyden laadusta/nopudenvaihteluista kuin selaimesta. Kun sain itseni irti yhden monopolin (MS) ikeestä en halua enää toisen (Google) ikeeseen tarttua.

Linux user #424871

FAIL

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 580
  • Linux
    • Profiili
Vs: Kannattaako vaihtaa Firefox->Chrome
« Vastaus #31 : 27.04.10 - klo:15.16 »
Ainakin peacekeeper testin Chrome veti paljon paremmin kuin Firefox ::) Itellä firefox siis sai 936 pistettä ja kun chrome taas jonku 2252

RNZ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: Kannattaako vaihtaa Firefox->Chrome
« Vastaus #32 : 27.04.10 - klo:22.30 »
Minusta pikaisella kokeilulla Chromesta löytyy ne kaikki mistä Operassa tykkään ja puuttuu ne, joista en. Ehkä hienoisia puutteita verratessa Firefoxiin, mutta se johtunee siitä, ettei selain on vielä vähän lapsen kengissään. :)

Housuvelho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Kannattaako vaihtaa Firefox->Chrome
« Vastaus #33 : 27.04.10 - klo:22.56 »
Ihan kysyn vaan; Kannattaako Mozilla Firefox vaihtaa Googlen Chromeen? Firefox on tässä pikkuhiljaa päivityksineen käynyt hitaammaksi, minulla Ff noin 4vee jo. En millään viitsisisi vaihtaa....

Ja miten sen Chromen tähän uusimpaan Ubuntuun asentaa ???? ???

Ei kannata. Chrome kaikkine verkon hinkkauksineen ainakin mulla hidasti konetta vielä enemmän. Lisäksi käyttöjärjestelmään kuulumattomana selaimena joutuu hakemaan sitten joka ainoan lisävirikkeen ihan erikseen. Ja mistä ja miten? Askartelua ja paskartelua. En itse lähtisi...
Kone 1. AMD Athlon 64 X2 Dual 5200+, 4GB DDR2 800MHz single, ATI Radeon HD 4800 series 512MB, 320GB sata, Ubuntu 10.04 64bit
Kone 2. EeePc 900 Intel, kesken..., Ubuntu 10.04 i386 netbook

FAIL

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 580
  • Linux
    • Profiili
Vs: Kannattaako vaihtaa Firefox->Chrome
« Vastaus #34 : 27.04.10 - klo:22.58 »
Mulla kun Chrome toimii paljon paremmin kuin Firefox.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Kannattaako vaihtaa Firefox->Chrome
« Vastaus #35 : 27.04.10 - klo:22.59 »
Lisäksi käyttöjärjestelmään kuulumattomana selaimena joutuu hakemaan sitten joka ainoan lisävirikkeen ihan erikseen. Ja mistä ja miten? Askartelua ja paskartelua. En itse lähtisi...
Kyllä Firefoxiinkin joutuu...

Housuvelho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Kannattaako vaihtaa Firefox->Chrome
« Vastaus #36 : 27.04.10 - klo:23.01 »
Mulla kun Chrome toimii paljon paremmin kuin Firefox.

Mä haluan päästä helpolla :D
Kone 1. AMD Athlon 64 X2 Dual 5200+, 4GB DDR2 800MHz single, ATI Radeon HD 4800 series 512MB, 320GB sata, Ubuntu 10.04 64bit
Kone 2. EeePc 900 Intel, kesken..., Ubuntu 10.04 i386 netbook

Housuvelho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Kannattaako vaihtaa Firefox->Chrome
« Vastaus #37 : 27.04.10 - klo:23.03 »
Mulla kun Chrome toimii paljon paremmin kuin Firefox.

Mä haluan päästä helpolla :D

Ei mitenkään estä muita säätämästä!
Kone 1. AMD Athlon 64 X2 Dual 5200+, 4GB DDR2 800MHz single, ATI Radeon HD 4800 series 512MB, 320GB sata, Ubuntu 10.04 64bit
Kone 2. EeePc 900 Intel, kesken..., Ubuntu 10.04 i386 netbook

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Kannattaako vaihtaa Firefox->Chrome
« Vastaus #38 : 28.04.10 - klo:17.37 »
Mulla kun Chrome toimii paljon paremmin kuin Firefox.

Mitenkä yleispätevää tuo sinun kokemuksesi on?

Minä en ole yhtä ainutta kertaa saanut Chrome/Chromiumilla näkymään esim. Ylen Elävää arkistoa tai MTV3 Myytinmurtajia.

TeemuN

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Kannattaako vaihtaa Firefox->Chrome
« Vastaus #39 : 01.05.10 - klo:11.46 »
Koitin joku aika sitten PPA:sta löytyvän Chromiumin daily-versiota. Oli todella nopea verrattuna firefoxiin (tarkalla mutulla mitattuna), mutta kaikista ominaisuuksista en pitänyt, mm. osoiterivi on toiminnaltaan paljon firefoxia kuppaisempi eikä kirjanmerkkeihinkään päässyt yhtä kivasti käsiksi kuin firefoxissa.