Kirjoittaja Aihe: Commodore tulee taas!  (Luettu 4074 kertaa)

asuspoju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 640
  • Linux_Eki useissa verkkopeleissä, palveluissa jne.
    • Profiili
    • Youtube kanavani.
« Viimeksi muokattu: 17.03.10 - klo:17.53 kirjoittanut asuspoju »
http://www.youtube.com/user/LinuxEki
"Varkaat tulee ikkunoista"
http://tinyurl.com/ltspopin - Opinnäytetyöni LTSP-järjestelmästä

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 878
    • Profiili
Vs: Commodore tulee taas!
« Vastaus #1 : 17.03.10 - klo:18.10 »
Niin Cybernet hankki oikeudet Commodore nimeen.
http://www.cybernetman.com/en/products/zero-footprint-pc/
Itse en ainakaan kotikäytössä näe hirveästi etuja tuollaisella näppistietokoneella. Joku tilan säästö ehkä?
Normi pöytäkoneeseen verrattuna laajennettavuushan on olematon.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Commodore tulee taas!
« Vastaus #2 : 17.03.10 - klo:19.11 »
Itse en ainakaan kotikäytössä näe hirveästi etuja tuollaisella näppistietokoneella.

Minä kyllä näen. Kotikäyttössähän kannettavat ovat tainneet jo ohittaa pöytäkoneet, mutta niiden harmina on pieni näyttö. Toisaalta joka kodissa alkaa jo olla littu-TV sopivilla liittimillä...  Tällainen paketti antaa tavallaan läppärin kaikki muut edut paitsi varsinaista kannettavuutta, ja ihan vanhaan tapaan: yhdistetään se telkkariin! :)
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 878
    • Profiili
Vs: Commodore tulee taas!
« Vastaus #3 : 17.03.10 - klo:19.31 »

Minä kyllä näen. Kotikäyttössähän kannettavat ovat tainneet jo ohittaa pöytäkoneet, mutta niiden harmina on pieni näyttö. Toisaalta joka kodissa alkaa jo olla littu-TV sopivilla liittimillä...  Tällainen paketti antaa tavallaan läppärin kaikki muut edut paitsi varsinaista kannettavuutta, ja ihan vanhaan tapaan: yhdistetään se telkkariin! :)
Tarkoitatko jonkin laista olohuone PC:tä? Minä en tuollaista mötikkää sylissäni viitsisi pitää (varmaan lämpeneekin jonkin verran) verrattuna pelkkään langattomaan näppikseen ja erilliseen keskusyksikköön. Toisaalta jos tuohon erillisen näppiksen laittaisi niin idea kai sitten jo hävisi.

Echramath

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 242
    • Profiili
    • http://iki.fi/ech/
Vs: Commodore tulee taas!
« Vastaus #4 : 17.03.10 - klo:19.59 »
Näin on. Markkinoilla on jo koko joukko pieniä koneita, jotka on tarkoitus pultata esimerkiksi litteän näytön taakse. Toisaalta kyse on pelikoneesta, ja jos sen kannettavuus on jo menetetty, ei pienen koon tavoittelussa oli järkeä: joudutaan vain lisäämään fööniä.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Commodore tulee taas!
« Vastaus #5 : 17.03.10 - klo:22.07 »
HDMI puuttuu...
siis olennainen mukavuusero, kun ääni ja kuva pitää viedä eri kautta ja HDMI:hin pitää hommata kappale DVItä varten.
« Viimeksi muokattu: 17.03.10 - klo:22.10 kirjoittanut UbunTux »
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Commodore tulee taas!
« Vastaus #6 : 17.03.10 - klo:23.08 »
Commodore&Amiga-miehenä tuntuu siltä, että tässä taas rahastetaan vanhan huippubrändin nimellä. "Oho, tämä meidän mallihan muistuttaa niitä vanhoja..mitä ne nyt oli?? Commodoreja vissiin. Hankitaan oikeudet nimeen jotta ihmiset kiinnostaa" kun kone on vielä spekseiltään ja liittimiltään epäonnistunut niin joopajoo, sopii yrittää.  ::)

Vähän sama juttu kuin muistaakseni 2008 julkaistut Commodore-pelitietokoneet, joiden Commodore-liitokset taisivat katketa kotelon C=-logoon.  ;)

Nimim. Commodore 64 & Amiga löytyy oheislaitteineen, tätä laitetta ei tule löytymään.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

JTMT

  • Vieras
Vs: Commodore tulee taas!
« Vastaus #7 : 18.03.10 - klo:00.40 »
Omistin aikoinaan A500 & A600 mööpelit. Pelikoneena ne oli ja PaperBoy jäi kyllä syvälle sielun seinään. Sitä oli pikkupienissä kiva pelailla. Olin jo 18+ kun ostin ekan Amigan. Eli käytettyä, kopioitua ja epä vakaata mun näkemykset.

Näyttää hyvältä toi laite. Siis koko ja muutenkin. Oma pöytäkone on paljon vanhempaa tekniikkaa, mutta toimii vieläkin kuin unelma. Commodore Amiga 500 toimi kans kuin unelma. Ainut miinus oli kopsatut disketit ja seinään tutustuneet ja itse kolvailtu jousticit. ;) Itse olen todella kärsivällinen ja mitään en riko, paisi Nokian puhelimia ;) mutta ostin kaiken käytettyinä ja silti oli kyllä laadukas kapistus.

Mukava pelikone :)

Mulla on tallessa kuvat niistä laitteista. Jossain tuolla laatikossa. Pitääpä katella.

JTMT

  • Vieras
Vs: Commodore tulee taas!
« Vastaus #8 : 18.03.10 - klo:00.58 »
Kuvat löyty.

A500 maalasin tosiaankin kiiltävän mustaksi, kun se oli ihan keltainen. A600 säilyi ihan originaalina. Kumpaakkaan laitetta en enään omista, kun möin ne pois. Kokeilen kohta scannata noi kuvat koneelle.

Voihan V***u jätin tuon laatikon auki missä on valokuvia ja nuorin kissa hoiteli, että päälimmäiset kuvat ainakin tuhotaan. No onneksi vain 3 tuhottiin ja ne ei ollut niinlään ihneellisiä kuvia. Pari maisemaa ja oma ruma pärstä.

Piti ihan alkaa miettimään kuka tuon kuvan on ottanut. Niin ne valokuvat repii muistelemaan.

Itse en omista kameraa, muuta kuin puhelimen 2 megapixelin räpsy. Inhoan koko kapistuksia. Minusta ei varmasti saa kuvaa otettua, kuin varkain. Maailmassa on niin paljon kauniita asioita mitä ikuistaa, joten turhaan kuluttaa filmirullaa tai energiaa tällaisen karvaturvan ikuistamiseen.

Echramath

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 242
    • Profiili
    • http://iki.fi/ech/
Vs: Commodore tulee taas!
« Vastaus #9 : 18.03.10 - klo:01.53 »
kone on vielä spekseiltään ja liittimiltään epäonnistunut


Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Commodore tulee taas!
« Vastaus #10 : 18.03.10 - klo:07.47 »
varsin mielenkiintoinen viritelmä. tuollehan ei muuta käyttöä keksi kun virittää televisioon joten miinuksia satelee langallisuudesta, ehkä jossain nurkassa voinee toimia. ehkä jään odottamaan tuohon projektoria joka ampuu kuvan seinälle ;)
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 641
    • Profiili
Vs: Commodore tulee taas!
« Vastaus #11 : 05.04.10 - klo:11.20 »
kun kone on vielä spekseiltään ja liittimiltään epäonnistunut niin joopajoo, sopii yrittää.  ::)

AIna puhutaan pelaamisesta. Itselle VIC-20, C64, APPLE II ja ISA-väyläinen PC8088 olivat tärkeitä, koska niihin sai kiinni mitta- ja ohjauslaitteita. Monenlaista vekotinta tuli rakenneltua: mittalaitteita, robotiikkaa.
Sääliksi käy nykyhetken nuorisoa: koneilla ei voi enää itse tehdä mitään. Kaikki on vain passiivista tuijottamista. Joko pelaamista tai päämäärätöntä netin selailua.

Nykyisiin PC:hen on vaikea enää mitään kytkeä. Jos vielä USB-porttiin jotain viitsisi rakentaakin, menee homma käyttöjärjestelmäpuolella puihin. Pitäisi kirjoitella ajureita. M$Windows-puolella noiden ajurienkin rakentaminen on täysin toivotonta. Sitäpaitsi, juuri kun saat ajurit kasaan, M$ heittää uuden käyttiksen kehiin ja kaikki menee taas uusiksi.
Linuxissa liitäntöjen kepitys on hieman helpompaa, eikä muutos ole jokapäiväistä.

USB on joko suunniteltu humalapäissään tai tarkoituksella paskaksi. Yhden nastan lisäämisellä USB:stäkin olisi saatu lähes kelvollinen. RS232:lla oli helppo luoda laiteliitäntöjä. Sitäpaitsi yhteys oli kaksisuuntainen. USB-laitteen dirverien luomisessa on täysin laitevalmistajien armoilla.

USB3 näyttää huhtikuun ensimmäisen päivän julkaisulta. Toivottavasti kukaan ei ota sitä vakavissaan !

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Commodore tulee taas!
« Vastaus #12 : 05.04.10 - klo:14.04 »
kun kone on vielä spekseiltään ja liittimiltään epäonnistunut niin joopajoo, sopii yrittää.  ::)

AIna puhutaan pelaamisesta. Itselle VIC-20, C64, APPLE II ja ISA-väyläinen PC8088 olivat tärkeitä, koska niihin sai kiinni mitta- ja ohjauslaitteita. Monenlaista vekotinta tuli rakenneltua: mittalaitteita, robotiikkaa.
Sääliksi käy nykyhetken nuorisoa: koneilla ei voi enää itse tehdä mitään. Kaikki on vain passiivista tuijottamista. Joko pelaamista tai päämäärätöntä netin selailua.

Nykyisiin PC:hen on vaikea enää mitään kytkeä. Jos vielä USB-porttiin jotain viitsisi rakentaakin, menee homma käyttöjärjestelmäpuolella puihin. Pitäisi kirjoitella ajureita. M$Windows-puolella noiden ajurienkin rakentaminen on täysin toivotonta. Sitäpaitsi, juuri kun saat ajurit kasaan, M$ heittää uuden käyttiksen kehiin ja kaikki menee taas uusiksi.
Linuxissa liitäntöjen kepitys on hieman helpompaa, eikä muutos ole jokapäiväistä.

USB on joko suunniteltu humalapäissään tai tarkoituksella paskaksi. Yhden nastan lisäämisellä USB:stäkin olisi saatu lähes kelvollinen. RS232:lla oli helppo luoda laiteliitäntöjä. Sitäpaitsi yhteys oli kaksisuuntainen. USB-laitteen dirverien luomisessa on täysin laitevalmistajien armoilla.

USB3 näyttää huhtikuun ensimmäisen päivän julkaisulta. Toivottavasti kukaan ei ota sitä vakavissaan !
Toivon, ettei minun yhden tekstinpätkän perusteella tulkita mitä minä satun koneellani tekemään. Fakta, on että laite on epäonnistunut. Melko tehokas suoritin, mutta tehoton näytönohjain, ok tämä voisi vielä mennä hyvinkin monella ihmisellä, mutta jos joku tämän haluaa olohuoneeseen niin HDMI:n puute on suuri epäonnistuminen. Laitetta ei vaan saa helposti äänineen päivineen käytettäväksi. HDMI:llä siirtyisi kuva & ääni molemmat kerralla. Kovin montaa ihmistä ei kiinnosta ruveta rakentelemaan omia virityksiä, ja myös tuo käyttöönsaannin helppous on on tärkeää kuten juuri selitin.

Vedät sen perusteella minut samaan nuorisojoukkoon joka chattaa S24:ssa ja lukee roskasivuja kun satun toteamaan tämän faktan? Pelaan harvoin, netissä keskustelen tuttujen ja tuntemattomien kanssa foorumien yms yms muodossa ja myös opiskelen hardware/software-asioita. Mm. Käyttikset, laitteisto (jottei jää jälkeen), diy & ohjelmointi pienessä määrin.

Noh, antaa olla, peace. :) En vain pidä, että minua ruvetaan nykynuorison "Heti-kaikki-mulle-nyt-katon-idols"-osan kanssa samaan kasaan yhden faktan perusteella. Kaikki me ei olla vielä noita, onneksi.
« Viimeksi muokattu: 05.04.10 - klo:14.06 kirjoittanut Lasse. »
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.