Kirjoittaja Aihe: Ubuntu juttuja  (Luettu 8244 kertaa)

nikama75

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 357
    • Profiili
Vs: Ubuntu juttuja
« Vastaus #20 : 19.03.10 - klo:18.28 »
pitää nyt vielä harkita, kun mulla on ollut tämän nykyisen läppärin vistan kanssa sellainen ongelma, että en saa poltettua sitä 2:lle dvd:lle. 5-6 krt. kokeillut, mutta aina polttaminen on epäonnistunut. tosin se 2/2 vista-levyn polttaminen onnistui, mutta 1. levyä ei sit millään. sen takia olen sen xp:kin kanssa vissiin jahkaillut, koska tästä ei saa virallista vistaa poltettua ulos?. lähettäisivätköhän ne jostain tukipisteestä vistan asennuslevykkeet, koska joku kaunis pvä tää ei välttämättä lähde lataan edes windowsia.. ei tekis mieli kyllä tuhlata enää yhtään dvd-levyä, kun ei tuon vistan back-up dvd-levyjen polttaminen onnistu. kokeilin jopa ulkoisella dvd.asemalla, mutta ei ollut siitä kiinni.
Tekeminen on sanomisen korkein muoto.
-joku viisas-

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Ubuntu juttuja
« Vastaus #21 : 19.03.10 - klo:21.13 »
Eihän noi Vista ongelmat varsinaisesti tänne kuulu, mutta tarkoitatko että Vistan asennuslevyjä ei ole missään? En koskisi pitkällä tikullakaan tuollaiseen kaupankäyntiin, jossa ei anneta asennusmediaa. Tosin, olen kuullut, että joissakin tapauksissa Microsoftilta ne voi tilata.

Poltto-ohjelmasta Vistassa mulla on sen verran kokemusta, että en yritä sitä enää käyttää. Varmaan jostakin löytyy toimivakin, ainakin rahalla. Nero on erittäin hyvä XP ympäristössä, mutta en ole sitä ostanut Vistaan. Sinänsä tällaisiin Windowsin omiin "backup DVD-levyille" -järjestelmiin, en itse luota penninkään vertaa - tämä on vain minun mielipiteeni.

Eikö olisi parempi vain yksinkertaisesti:
- hankkia asennusmedia ja testata että se toimii
- ottaa talteen kaikki omat tiedostot

Tämän jälkeen olet vapaa asentamaan Ubuntun miten haluat.

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Ubuntu juttuja
« Vastaus #22 : 19.03.10 - klo:21.19 »
Minä olisin kiinnostunut tietämään mistä sen asennus median saisi, tuossa kun on yksi kone jossa vista ei suostu pelittämään.
Eipä toisaalta paljoa kiinnostaisi koko homma mutta kun kauniisti pyydettiin auttamaan niin täytyyhän sitä, Ubuntu on jo laitettu rinnalle ja toimii  :D

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ubuntu juttuja
« Vastaus #23 : 19.03.10 - klo:21.28 »
Ainakin yhdessä Fujitsun läppärissä tuli vastaan, että palautuslevyjen poltto-ohjelmalle kelpasivat ainoastaan DVD+R -levyt. Miinusmerkkisillä meni läskiksi. Asia oli kyllä mainittu printatuissa manuaaleissa, muttei ruutuohjeissa.

T::jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

nico97

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Ubuntu juttuja
« Vastaus #24 : 21.03.10 - klo:17.00 »
Moi

ihan hyvin kaikki pelaa, mut miten noi prossun suoritus jutut heiluu noi kovasti

CPU1 0,0-5,1                    CPU2 2,9 sitte hyppää 50 ja tulee takasi alas 10,6

noi on sillee tyhjäkäynnis

Hajooks tää ???

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Ubuntu juttuja
« Vastaus #25 : 21.03.10 - klo:19.15 »
Minä olisin kiinnostunut tietämään mistä sen asennus median saisi, tuossa kun on yksi kone jossa vista ei suostu pelittämään.
...

Kyllä sellaista väitettiin, että ihan Microsoftin asiakaspalvelusta (joka ei liene ilmainen puhelinnumero). Itse en ole sellaista kylläkään tehnyt, joten en osaa sanoa tarkemmin. Jostakin Unkarista lähettivät levyt noin 2-3 viikossa.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Ubuntu juttuja
« Vastaus #26 : 21.03.10 - klo:19.17 »
...
Hajooks tää ???

Tuskin. Olen ollut huomaavinani, että tämä monitori itsessään vie jo aika paljon CPU-aikaa. Toisaalta, jos sulla on auki Firefox, jossa on jotain Flash-kilkuttimia, niin kone ei tosiaankaan ole silloin tyhjäkäynnillä ...

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntu juttuja
« Vastaus #27 : 21.03.10 - klo:20.59 »
Minä olisin kiinnostunut tietämään mistä sen asennus median saisi, tuossa kun on yksi kone jossa vista ei suostu pelittämään.
...

Kyllä sellaista väitettiin, että ihan Microsoftin asiakaspalvelusta (joka ei liene ilmainen puhelinnumero). Itse en ole sellaista kylläkään tehnyt, joten en osaa sanoa tarkemmin. Jostakin Unkarista lähettivät levyt noin 2-3 viikossa.

On ilmainen, ihan 09- on suuntanumero...

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Ubuntu juttuja
« Vastaus #28 : 21.03.10 - klo:21.10 »
Minä olisin kiinnostunut tietämään mistä sen asennus median saisi, tuossa kun on yksi kone jossa vista ei suostu pelittämään.
...

Kyllä sellaista väitettiin, että ihan Microsoftin asiakaspalvelusta (joka ei liene ilmainen puhelinnumero). Itse en ole sellaista kylläkään tehnyt, joten en osaa sanoa tarkemmin. Jostakin Unkarista lähettivät levyt noin 2-3 viikossa.

On ilmainen, ihan 09- on suuntanumero...

Jep, löysin numeron ja soitan sinne huomenna.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Ubuntu juttuja
« Vastaus #29 : 22.03.10 - klo:00.56 »
Minä olisin kiinnostunut tietämään mistä sen asennus median saisi, tuossa kun on yksi kone jossa vista ei suostu pelittämään.
...

Kyllä sellaista väitettiin, että ihan Microsoftin asiakaspalvelusta (joka ei liene ilmainen puhelinnumero). Itse en ole sellaista kylläkään tehnyt, joten en osaa sanoa tarkemmin. Jostakin Unkarista lähettivät levyt noin 2-3 viikossa.

On ilmainen, ihan 09- on suuntanumero...
Ei ole ilmainen, 09- suuntanumeroon soitosta veloitetaan operaattorin hinnaston mukaan.

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntu juttuja
« Vastaus #30 : 22.03.10 - klo:01.02 »
Minä olisin kiinnostunut tietämään mistä sen asennus median saisi, tuossa kun on yksi kone jossa vista ei suostu pelittämään.
...

Kyllä sellaista väitettiin, että ihan Microsoftin asiakaspalvelusta (joka ei liene ilmainen puhelinnumero). Itse en ole sellaista kylläkään tehnyt, joten en osaa sanoa tarkemmin. Jostakin Unkarista lähettivät levyt noin 2-3 viikossa.

On ilmainen, ihan 09- on suuntanumero...
Ei ole ilmainen, 09- suuntanumeroon soitosta veloitetaan operaattorin hinnaston mukaan.

On ilmainen, tässä haettiin sitä että mikro$oft antaa maksaville asiakkailleen esim. 0600-XXXX numeron joka maksaa pari euroa minuutti.
"ilmainen" tässä tapauksessa tarkoittaa ettei normaalia kalliimpi puhelu kyseessä.

Tosin ei kyseessä TÄYSIN ilmainen 0800-numero.   

Joo joo, ymmärsin.  ;)

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Ubuntu juttuja
« Vastaus #31 : 22.03.10 - klo:09.35 »
On se ilmainen kun soittaa kaverin puhelimella!

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Ubuntu juttuja
« Vastaus #32 : 22.03.10 - klo:12.36 »
Ei muuten heru asennusmediaa microsoftilta vaikka kuinka kerjäsi, pitää kuulemma ottaa yhteyttä laitteen myyjään.
Tämä laitteen myyjä on sitä mieltä että kone pitää lähettää huoltoon.

Pitäköön tunkkinsa!

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntu juttuja
« Vastaus #33 : 22.03.10 - klo:12.44 »
Ei muuten heru asennusmediaa microsoftilta vaikka kuinka kerjäsi, pitää kuulemma ottaa yhteyttä laitteen myyjään.
Tämä laitteen myyjä on sitä mieltä että kone pitää lähettää huoltoon.

Pitäköön tunkkinsa!



Jos on koodit tallella niin lainaa jostain levy josta asennat, koodi on se maksava osuus ei niinkään levy.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Ubuntu juttuja
« Vastaus #34 : 22.03.10 - klo:13.44 »
Voin yrittää kysellä tarkemmin miten se kaverille oikein onnistui. Sinänsä, tiedän tämän:

- myyjä/kasaaja oli toimittanut ilman asennusmediaa (älä kysy miksi, kasaajia on kaikenlaisia - voi olla tietysti että oli vain hukattukin). Töllaistahan se on "parhaimmillaan" Windows-maailmassa.

- valtuutettu takuuhuolto OLI antanut uuden median, se ei toiminut suhteessa koodiin. Tiedän koska yritin sitä käyttää, sehän on ihan kiva havaita siinä vaiheessa kun on jo asennettu, niinhän se XP:ssä menee. (Oma mielipiteeni on kylläkin se, että antoivat median ihan vain saadakseen asiakkaan hiljaiseksi, HYVIN tietäen että media on väärä. Siis se oli kotipoltettu levy huoltoliikkeessä.)

- joku taho sen kuitenkin lähetti kaverille koodin perusteella. Eikä kuulemma maksanut mitään - saattoi olla kyllä joku maksullinen tukinumerokin, kuulemma kuitenkin Microsoft itse sen lähetti, täytyy yrittää kysellä.


Tähän liittyen, menee kyllä vähän kauaksi otsikosta "Ubuntu juttuja", sorry, koodi on minunkin käsittääkseni se maksullinen osuus. Lehdessä oli kuitenkin uutinen noin vuosi sitten, jonka mukaan joku sai tuomion kun myi näitä koodeja eteenpäin ja selityksessä (muistaakseni Microsoftin selitys) oli, että tämä koodi ei ole sama kuin lisenssi - joten myyjä tuomittiin piratismistä. Tämä ei ole ihan linjassa sen kanssa, että koodin perusteella saa median tilattua. Jos jollakin on tämä koodi, niin eihän sen myynti eteenpäin ole mitään piratismia - voihan se olla sopimusrike, jos sitä ei saa myydä eteenpäin, mutta onhan pohjalla tällöin laillinen versio eikä mistään piratismistä tai laittomien versioiden kaupasta pitäisi puhua.

Jotenkin vaikuttavat pelkältä kuluttajien k...tukselta nämä politiikat näin kokonaisuutena - ehkä joku osaa selventää?

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ubuntu juttuja
« Vastaus #35 : 22.03.10 - klo:13.51 »
Tuo keissi oli muistikuvani mukaan siitä, että myi rautaa sidottuja OEM-lisenssejä, jotka ei luultavasti toimineet muissa koneissa. Voi kyllä olla, että muistan väärinkin, mutta kännyllä ei jaksa guuglailla :P

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Ubuntu juttuja
« Vastaus #36 : 22.03.10 - klo:14.00 »
Homma menee näin:

-Jos olet ostanut windowsin erikseen ja cd levy on mennyt rikki niin voit pyytää uuden microsoftilta.

-Jos kyseessä on oem asennus eikä mediaa ole tullut koneen mukana niin pitää kääntyä myyjän puoleen ja mikrosoftin puoleen siinä tapauksessa jos on valmis lyömään 72€ pöytään.

Minulla on xp:lle asennus media jolla saa asennuttua käyttiksen kunhan on tuo koodi olemassa, tämän median sain eräästä tietokone kaupasta nätisti kerjäämällä.

Niin ja noita koodejahan on aika monta koska olen ne irrottanut koneista joihin olen uutena laittanut Ubuntun, ja tosiaan taitavat olla jollain lailla sidottuja rautaan koska kaikki eivät toimi kaikissa koneissa.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Ubuntu juttuja
« Vastaus #37 : 22.03.10 - klo:14.24 »
Tuo keissi oli muistikuvani mukaan siitä, että myi rautaa sidottuja OEM-lisenssejä, jotka ei luultavasti toimineet muissa koneissa
...

No joo, toihan on tietysti vähän eri juttu, jos käyttis on myyty tiettyyn rautaan sidottuna. Tällälaillahan tietysti myydään kaikkea, jos vain suinkin mahdollista.

Mutta jospa hän myikin rautaan sidottuja koodeja, jotka oikeasti TOIMIVAT missä hyvänsä raudassa? Tuskin se lisenssikoodi itsessään haistaa, että asennunpa vain esim. HP-merkkiseen koneeseen - HP:n toimittama media kylläkin sen haistaa.

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Ubuntu juttuja
« Vastaus #38 : 22.03.10 - klo:15.24 »
Tuo keissi oli muistikuvani mukaan siitä, että myi rautaa sidottuja OEM-lisenssejä, jotka ei luultavasti toimineet muissa koneissa
...

No joo, toihan on tietysti vähän eri juttu, jos käyttis on myyty tiettyyn rautaan sidottuna. Tällälaillahan tietysti myydään kaikkea, jos vain suinkin mahdollista.

Mutta jospa hän myikin rautaan sidottuja koodeja, jotka oikeasti TOIMIVAT missä hyvänsä raudassa? Tuskin se lisenssikoodi itsessään haistaa, että asennunpa vain esim. HP-merkkiseen koneeseen - HP:n toimittama media kylläkin sen haistaa.

Taisi se ongelma tulla niissä aitous tarkistuksissa, en oikein muista näitä juttuja.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Ubuntu juttuja
« Vastaus #39 : 22.03.10 - klo:17.02 »
...
Taisi se ongelma tulla niissä aitous tarkistuksissa, en oikein muista näitä juttuja.

Nyt kun sanoit - niin enpä taida muistaa minäkään. Nimittäin tässä tapauksessa josta kerroin omalta kohdaltani, asia taisikin olla vielä ikävämpi. Se nimittäin taisikin kertoa vasta siinä Genuine tarkistuksessa, että ei toimi - se tarkistushan on vasta useamman tunnin asennuksen jälkeen ... no, joka tapauksessa media oli väärä. Ei muuten, mutta kun turvapäivityksiä ei saanut ladattua (ainakin näin se väitti) ja asennus oli siinä mielessä toimimaton ... kaverille tuli kyllä Ubuntu käyttöön joksikin aikaa tämän johdosta  :P ;D