Koneellani on pyörinyt Ubuntu ja Win XP Pro rintarinnan kevään ajan, tosin lähinnä Winukkaa on tullut käyteltyä. Muutama päivä sitten yritin päästä Ubuntuuni sisään, mutta eihän se käynnistynyt. Päätin asentaa koko roskan uudestaan ja "aloittaa" puhtaalta pöydältä koko Linux-kikkailuni.
Tästä seurasi liuta ongelmia, eikä vähiten GRUBin kanssa. Ensimmäisen asennukseni jälkeen GRUB ilmoitti yrittäessäni valita jotakin käyttöjärjestelmää, että sitä ei löydy. Tämän jälkeen olen yrittänyt erinäisiä (täältäkin) löydettyjä ohjeita GRUBin uudelleen asentamiseksi, mutta mikään ei ole auttanut. Olen jopa yrittänyt Win XP:n CD:n MBR korjaus komentoja, jotta saisin edes Windowsini toimimaan, mutta sekään ei auttanut.
Tällä hetkellä tilanne on sikäli toivoton, että mikäli yritän käynnistää konettani pelkän kovalevyn avulla (siis ei mitään CD:itä sisällä), jymähtää käynnistys GRUBin latautumisvaiheeseen. Ainoastaan kursori vilkkuu vasemmassa ylänurkassa.
Olen yrittänyt asentaa GRUBia muutamalla tavalla uudestaan, mutta ei ole auttanut. Vielä on muutama vaihtoehto testaamatta, mutta jos jollakulla on kokemusta ko. tilanteesta, olisin perin kiitollinen vinkeistä. On mahdollista, että käynnistyslohkot ovat levyllä sekaisin Winukan ja Linuxin päällekäisten korjausyritysten vuoksi, joten mikäli joku tietää niiden käsin korjaamisesta mitään, otan neuvot mielelläni vastaan.
Käyttöjärjestelmät ovat samalla 80 GB SATA-kovalevyllä (tunnus sdb), josta 52 GB Windowsilla, loput Linuxin tarpeille varattuna.