Kirjoittaja Aihe: GRUBin säädön jälkeen kone ei käynnisty  (Luettu 2458 kertaa)

Vessu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
GRUBin säädön jälkeen kone ei käynnisty
« : 17.05.06 - klo:16.55 »
Koneellani on pyörinyt Ubuntu ja Win XP Pro rintarinnan kevään ajan, tosin lähinnä Winukkaa on tullut käyteltyä. Muutama päivä sitten yritin päästä Ubuntuuni sisään, mutta eihän se käynnistynyt. Päätin asentaa koko roskan uudestaan ja "aloittaa" puhtaalta pöydältä koko Linux-kikkailuni.

Tästä seurasi liuta ongelmia, eikä vähiten GRUBin kanssa. Ensimmäisen asennukseni jälkeen GRUB ilmoitti yrittäessäni valita jotakin käyttöjärjestelmää, että sitä ei löydy. Tämän jälkeen olen yrittänyt erinäisiä (täältäkin) löydettyjä ohjeita GRUBin uudelleen asentamiseksi, mutta mikään ei ole auttanut. Olen jopa yrittänyt Win XP:n CD:n MBR korjaus komentoja, jotta saisin edes Windowsini toimimaan, mutta sekään ei auttanut.

Tällä hetkellä tilanne on sikäli toivoton, että mikäli yritän käynnistää konettani pelkän kovalevyn avulla (siis ei mitään CD:itä sisällä), jymähtää käynnistys GRUBin latautumisvaiheeseen. Ainoastaan kursori vilkkuu vasemmassa ylänurkassa.

Olen yrittänyt asentaa GRUBia muutamalla tavalla uudestaan, mutta ei ole auttanut. Vielä on muutama vaihtoehto testaamatta, mutta jos jollakulla on kokemusta ko. tilanteesta, olisin perin kiitollinen vinkeistä. On mahdollista, että käynnistyslohkot ovat levyllä sekaisin Winukan ja Linuxin päällekäisten korjausyritysten vuoksi, joten mikäli joku tietää niiden käsin korjaamisesta mitään, otan neuvot mielelläni vastaan.

Käyttöjärjestelmät ovat samalla 80 GB SATA-kovalevyllä (tunnus sdb), josta 52 GB Windowsilla, loput Linuxin tarpeille varattuna.

ufc

  • Vieras
Re: GRUBin säädön jälkeen kone ei käynnisty
« Vastaus #1 : 17.05.06 - klo:18.29 »
fixmbr komento on turha pitää myös korjata fixboot

ja miksiköhän tuo kiintolevy on sdb? Kun yleensä aloitetaan sda:sta? 


GRUB:ssa saat c:tä painamalla näppäillä komennot itse mistä bootataan.

Lähinnä voit korjata grub.conffin livecd:n kautta ja korjata sen sieltä tai sitten juuri tuolla c:llä siinä kun bootataan. Jos et oikein tiedä missä osiolla ja mitä sulla on siellä niin. Nouda fdisk:llä osiotaulut / menu.lst(grub.conf) jos et tiedä mitenkä tapahtuu niin kysy.

eli fdisk:llä tyyliin

fdisk
p
ja kopioi se tänne 

samoin
nano -w /boot/menu.lst
« Viimeksi muokattu: 17.05.06 - klo:18.38 kirjoittanut ufc »

juyli

  • Vieras
Re: GRUBin säädön jälkeen kone ei käynnisty
« Vastaus #2 : 17.05.06 - klo:21.27 »
eli fdisk:llä tyyliin
fdisk
p
ja kopioi se tänne 

Kätevästi kaikkien levyjen osiotaulut näkyvät komennolla:
Koodia: [Valitse]
sudo fdisk -l

Tai haluttaessa tiedot vain jostakin tietystä kovalevystä tai muusta massalaitteesta: sudo fdisk -l /dev/<massalaite>

ufc

  • Vieras
Re: GRUBin säädön jälkeen kone ei käynnisty
« Vastaus #3 : 18.05.06 - klo:11.49 »
eli fdisk:llä tyyliin
fdisk
p
ja kopioi se tänne 

Kätevästi kaikkien levyjen osiotaulut näkyvät komennolla:
Koodia: [Valitse]
sudo fdisk -l

Tai haluttaessa tiedot vain jostakin tietystä kovalevystä tai muusta massalaitteesta: sudo fdisk -l /dev/<massalaite>
Joo tuokin komento päässyt unohtumaan, eli sudo fdisk -l /dev/sdb


sitten jos on kaksi kovalevyä ja halutaan bootata windows toiselta niin yleensä laitetaan sitten tyyliin grubiin näin

map (hd0) (hd1)
map (hd1) (hd0)
chainloader (hd1,0)+1
« Viimeksi muokattu: 18.05.06 - klo:12.00 kirjoittanut ufc »

Vessu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Re: GRUBin säädön jälkeen kone ei käynnisty
« Vastaus #4 : 18.05.06 - klo:20.10 »
Jeeps, kaikkea noita on kyllä kokeiltu. Mutta tällä hetkellä koko GRUBin alkuvalikko ei siis lataudu. Näytöllä on vain kursori.

Aloin pohtia tuota "sdb vs. sda" asiaa. Olen asentanut ensimmäisen Ubuntu-asennuksen jälkeen uuden SATA kovalevyn, joka näyttää nyt olevan sda. Voisiko siis olla, että tuo jotenkin sotkee asiat installoidessa GRUBia. Yritän kuitenkin käynnistää koneen juuri tuolla sdb-levyllä.