Kirjoittaja Aihe: Ubuntu, Xubuntu, Kubuntu, LinuxMint...  (Luettu 4640 kertaa)

hli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Ubuntu, Xubuntu, Kubuntu, LinuxMint...
« : 18.02.10 - klo:14.30 »
Käytän pääasiassa Maccia, mutta nyt hommasin keveyden vuoksi matkakoneeksi Asus EEE PC 1001HA 10.1" ja ajattelin asentaa tähän Linuxin (tuli Windows XP:llä), koska mikkisoftaa en käytä jo virussyistä. Ongelmana on: mikä linux? Ubuntun sain suurin vaivoin tikulta asennettua (osittain tämän palstan ohjeiden avulla). Nyt tikkuasennus sujuu. Kokeilin myös ubuntun netbook remixiä, ei sovi minun työskentelytapaani. Mikähän distro kannattaa asentaa? Muistuttaisiko joku niistä vähän Mäkin käyttöliittymää?

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Ubuntu, Xubuntu, Kubuntu, LinuxMint...
« Vastaus #1 : 18.02.10 - klo:15.25 »
DreamLinux yrittää jäljitellä viimeiseen saakka OS X:ää. Se käyttää oletuksenaan Xfce-työpöytäympäristöä, joten jos noista mainitsemistasi haluat valita, olisiko Xubuntu lähimpänä?
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

nore

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 302
    • Profiili
Vs: Ubuntu, Xubuntu, Kubuntu, LinuxMint...
« Vastaus #2 : 18.02.10 - klo:16.38 »
Muistuttaisiko joku niistä vähän Mäkin käyttöliittymää?
Mitkä asiat OSX:n käyttöliittymässä tuntuvat mukavilta tai tarpeellisilta? Mikä Ubuntun (Gnomen) käyttöliittymässä tuntui vieraalta? Minkä tahansa noista työpöytäympäristöistä voi teemoittaa muistuttamaan OSX:n työpöytää vaikka tähän tapaan:
Turn Your Ubuntu Intrepid Into Mac OSX Leopard

Tee tällä foorumilla haku sanalla OSX. Jos kaipaat kuvakkeille telakkaa (mikäs se Macin dock on suomeksi?), etsi sanoilla AWN (Avant Window Navigator), Cairo Dock, Rocket Dock ja niin edelleen. Kohta täällä on pieni kina pystyssä siitä, mikä niistä on paras. ;)

Jamirou

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Ubuntu, Xubuntu, Kubuntu, LinuxMint...
« Vastaus #3 : 05.03.10 - klo:11.49 »
Itselläni on Asuksen eeePC 701 4G:lla asennettuna Xubuntu 9.10. Työpöydän taustakuvia löytyy kivasti netistä hakusanalla: "leopard wallpaper pack". Jos haluat kevyen, mutta xfce:llä toimivan dockin niin asenna wbar ja siihen graafinen käyttöliittymä. Hienoja kuvakkeita löytää netistä ihan hakemalla "dock icons". Kaikki PNG-tyyppiset kuvakkeet toimivat wbarin kanssa.

Karkkia silmälle luovat compiz fusion ja emerald jolla koneen käyttöjärjestelmästä saa todella kivan näköisen.

o_j

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: Ubuntu, Xubuntu, Kubuntu, LinuxMint...
« Vastaus #4 : 21.04.10 - klo:13.32 »
Vähän saman tapainen ongelma täälläkin. Vaikkei vistan kanssa mitään ongelmia mulla oo ollukkaan oon miettiny linuxin asentamista tähän sivuun ja sitä kautta pikkuhiljaa siirtyä sen pariin. Joskus pari vuotta sitten mulla kävi vanhassa p3-koneessa muutamakin eri distro (ainakin ubuntu, xubuntu ja ubuntu studio), eli jonkinlainen tuntuma ubuntuun on... Kone Intel Core 2 duo 2,13Ghz ja 4gt ram fujitsu-siemens amilo-läppäri.

Kone on ihan perus nettisurffailukäytössä, mutta myös viihdekäyttöä on paljon (elokuvia, musiikkia). Omista äänityksistä selviän jackin ja jokosherin/audacityn avulla.

Olen seuraavia pohtinut:
Xubuntu - keveys viehättää, myöskin silmää miellyttävän yksinkertasen näköinen
Mythbuntu - viihdekäyttöominaisuudet aika lailla valmiina, ehkä myös jossain määrin optimoitu siihen?
Ubuntu studio - ehkä näistä vähiten todennäköisin vaihtoehto, kuitenkin tuo äänittelyjuttu ihan harrastepohjalla

Miksei ehkä myös tavallinen ubuntu?

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Ubuntu, Xubuntu, Kubuntu, LinuxMint...
« Vastaus #5 : 21.04.10 - klo:13.43 »
Olen seuraavia pohtinut:
Xubuntu - keveys viehättää, myöskin silmää miellyttävän yksinkertasen näköinen
Mythbuntu - viihdekäyttöominaisuudet aika lailla valmiina, ehkä myös jossain määrin optimoitu siihen?
Ubuntu studio - ehkä näistä vähiten todennäköisin vaihtoehto, kuitenkin tuo äänittelyjuttu ihan harrastepohjalla

Miksei ehkä myös tavallinen ubuntu?

Ihan aikuisten oikeesti, eipä noiden välillä ole todellista valintaa. Voit asentaa yhden ja tehdä siitä toisen asentamalla tarpeelliset lisäpaketit.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ubuntu, Xubuntu, Kubuntu, LinuxMint...
« Vastaus #6 : 21.04.10 - klo:13.52 »
Itse asentaisin uutena käyttäjänä luultavasti tavan Ubuntun, koska siihen löytyy täältä eniten käyttäjiä ja täten luulisi saavan parhaiten tukea. Sitten tuntuman parantuessa kokeilee muita ja löytää mieleisensä.

Näin tuo on siis kulkemassa itselläni. Nyt on into kokeilla kaikkea uutta, Kubuntua ja muita jakeluja, kuten Archia.

o_j

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: Ubuntu, Xubuntu, Kubuntu, LinuxMint...
« Vastaus #7 : 21.04.10 - klo:14.06 »
Ihan aikuisten oikeesti, eipä noiden välillä ole todellista valintaa. Voit asentaa yhden ja tehdä siitä toisen asentamalla tarpeelliset lisäpaketit.

Niinpäniin, sama ubuntuhan se siellä alla on kaikissa. Taidan asentaa tavallisen ubuntun, ja lähteä sitä pikkuhiljaa muokkaan omanlaisekseni.