Kirjoittaja Aihe: Visual studio + ubuntu  (Luettu 5446 kertaa)

jukkis88

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Visual studio + ubuntu
« : 09.02.10 - klo:19.35 »
Hei. Ensimmäistä kertaa joutuu jotain täälläkin kysymään. Aloitin C opettelun Visual Studio 2008 ja lopetin sen vähän aikaa sitten. Samassa rytäkässä menin vaihtamaan Windowsin ubuntuun. Noh, mieleni tekisi aloittaa C opettelu taas, mutta eihän Visual studio toimi ubuntulla ja en viitsisi formatoida konetta vain tämän takia. Valitettavasti olen myös törmännyt kommenteihin netissä ettei linux sovellu mukamas koodaamiseen... Eli mikä olisi jatkoa ajatellenkin paras ohjelma koodaamisen opetteluun. Meinasin, etten opettele vain C ja tästä syystä en tahtoisi ohjelmaa joka kykenee vain C:hen.

PS. Kaikki oli suhteellisen helppoa Windowsin kanssa, eli Visual studion mukana tulivat suoraan kääntäjä ja debugger, mutta miten on ubuntun laita? Katselin kyllä netbeans nimistä ohjelmaa, mutta en tosiaankaan tiedä mitä muuta minun tarvitisi ottaa siihen mukaan. Valaiskaa viisaammat! Kiitokset vastanneille.

pjotr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 625
    • Profiili
Vs: Visual studio + ubuntu
« Vastaus #1 : 09.02.10 - klo:19.41 »
kdevelop

monodevelop
« Viimeksi muokattu: 09.02.10 - klo:19.46 kirjoittanut pjotr »
www.tehotuotanto.net

The surest sign that intelligent life exists elsewhere in the Universe is that none of it has tried to contact us.

jukkis88

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: Visual studio + ubuntu
« Vastaus #2 : 09.02.10 - klo:20.06 »
Eikö tuo monodevelop ole vai IDE? Ehdotuksia kääntäjästä / debuggerista tuohon?

LassiLeevi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 38
    • Profiili
Vs: Visual studio + ubuntu
« Vastaus #3 : 09.02.10 - klo:20.26 »
Monodevelop on pääasiassa tarkoitettu C# / .NET kehitysympäristöksi.

Itse suosimani Kdevelop (nelosversio) on toistaiseksi vielä vähän rampa, tukee vain perinteisiä Makefile tai CMake -projekteja (QMake ja Autotools-tuki tulossa), mutta oikein mainio IDE mielestäni. 9.10 ubuntulle ei tuota vanhaa KDevelopia ole valitettavasti paketoitu, ainakaan virallisissa repoissa.

Eclipseä voi laajentaa plugareilla "mieleisekseen". Itse tykkään lähinnä Java-käytössä, mutta on myös C++ -ympäristöksi väännettävissä Eclipse CDT-versioll tai plugarilla.

Sitten on Gnome-ympäristöön tarkoitettu Anjuta, C/C++ ympäristö joka rakentuu Autotoolsin päälle.

Tietenkin ihan perus Makefileillä ja hyvällä editorilla (itse käytän Kate:a) pääsee pitkälle.

Ja kuka sanoo ettei Linux ole kehitysympäristöksi sopiva?! Kuulostaa Win-"kehittäjien" höpinöiltä..

sniveri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 322
    • Profiili
Vs: Visual studio + ubuntu
« Vastaus #4 : 09.02.10 - klo:20.43 »
miten olis Qtcreator?
Ubuntu 10.04 64-bit Desktop
Ubuntu 10.04 32-bit Desktop x 2
Ubuntu 10.04 32-bit Server

sniveri@diasp.eu

LassiLeevi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 38
    • Profiili
Vs: Visual studio + ubuntu
« Vastaus #5 : 09.02.10 - klo:20.49 »
miten olis Qtcreator?

Ihan näppäränoloinen, mutta tämäkin on tarkoitettu Qt-kehitykseen. Alkuperäinen kysyjä kun kyseli vaan C-kehitysympäristöjä, joka sitten mahdollisesti taipuisi muidenkin kielien kanssa. Qt:han on siis C++ sovelluskehys.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Visual studio + ubuntu
« Vastaus #6 : 09.02.10 - klo:21.29 »
Valitettavasti olen myös törmännyt kommenteihin netissä ettei linux sovellu mukamas koodaamiseen...

tämä on kyllä ihan huippu :D

nuo suurimmat IDE-projektit on tosiaan jo mainittukin KDevelop, Anjuta, Eclipse ja Qtcreator. ehkä vielä Code::Blocks ansaitsee jonkinlaisen maininnan. aika moni toki luottaa suoraan autotoolsiin tai vastaaviin, tai ihan perus makefilen käyttöön. makefile siellä windowsin idejen taustallakin toimii, se on vaan jonkin verran piilossa.
Janne

LassiLeevi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 38
    • Profiili
Vs: Visual studio + ubuntu
« Vastaus #7 : 09.02.10 - klo:21.37 »
[ makefile siellä windowsin idejen taustallakin toimii, se on vaan jonkin verran piilossa.

Yleisesti ottaen en sanoisi aivannäin. Samaan suuntaan toki ajatukseltaan nuo buildsysteemit, mutta ei aivan Makefilejä :)
Kuitenkin jotain, joka kertoo riippuvuuksista tiedostojen, projektien, kirjastojen jne. välillä, mutta ajatustasolla eroja kyllä on sen verran että uutta "joutuu" opettelemaan. Sehän on aina sääli ;)

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Visual studio + ubuntu
« Vastaus #8 : 09.02.10 - klo:21.42 »
Yleisesti ottaen en sanoisi aivannäin. Samaan suuntaan toki ajatukseltaan nuo buildsysteemit, mutta ei aivan Makefilejä :)
Kuitenkin jotain, joka kertoo riippuvuuksista tiedostojen, projektien, kirjastojen jne. välillä, mutta ajatustasolla eroja kyllä on sen verran että uutta "joutuu" opettelemaan. Sehän on aina sääli ;)

silloin kun minä vielä windows-puolella pyörin, niin jokaisen ide:n alla oli make. makefilen luontiin toki saattoi olla jotain tauhkaa kuten linuxissakin, mutta joka kääntäjävalmistajalla oli oma makensa ja niitä myös käytettiin.

tuo uuden opettelu on kyllä aika kamalaa.
Janne

Akru

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Vs: Visual studio + ubuntu
« Vastaus #9 : 10.02.10 - klo:07.53 »
Olen käynyt MobiiliLinux tutkinnon ja koulussa käytettiin pelkkää linuxia. Ei tarvinut onneksi wintööttiin koskea.
gedit on hyvä editori kaikkeen, mitä olen tehnyt (C, C++, GTK+, Java, J2ME, Python, HTML ja PHP)
Koodia: [Valitse]
sudo aptitude install gccTossa on C kääntäjä.

Toimii näin:

Koodia: [Valitse]
gcc hello.c -o hello

odysseus

  • Vieras
Vs: Visual studio + ubuntu
« Vastaus #10 : 10.02.10 - klo:12.14 »
Valitettavasti olen myös törmännyt kommenteihin netissä ettei linux sovellu mukamas koodaamiseen... Eli mikä olisi jatkoa ajatellenkin paras ohjelma koodaamisen opetteluun. Meinasin, etten opettele vain C ja tästä syystä en tahtoisi ohjelmaa joka kykenee vain C:hen.

PS. Kaikki oli suhteellisen helppoa Windowsin kanssa, eli Visual studion mukana tulivat suoraan kääntäjä ja debugger, mutta miten on ubuntun laita? Katselin kyllä netbeans nimistä ohjelmaa, mutta en tosiaankaan tiedä mitä muuta minun tarvitisi ottaa siihen mukaan. Valaiskaa viisaammat! Kiitokset vastanneille.

Ai ei Linux sovellu koodaamiseen :-) HEH!

Tuota noin, mikäs vika "Gnu C":ssä on? Asenna gcc ja vaikkapa vielä gpp.

Niin ja tosiaan sitten tuo koodaaminen _todellakin_ kannattaa opetella gnun kaltaisessa _standardissa_ ympäristössä, jossa kääntäjä ei sisällä M$:n kaltaisia MFC-mitä-lie-.NET-luokkakirjastohärveleitä ja IDE ei sisällä mitä ihmeellisimpia "automaattisia" toimintoja, jotka tuottavat sotkua..

Sitten kun osaa koodata, niin suosittelen laitealustariippumatonta QT:tä, jolla tuotettu koodi toimii kaikissa järkevissä ympäristöissä mielummin kuin mikkisoftanaimisiin menoa VC:n kanssa.

sniveri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 322
    • Profiili
Vs: Visual studio + ubuntu
« Vastaus #11 : 10.02.10 - klo:12.17 »
vaikken ammattilainen olekkaan niin jotenkin tuo Qt tuntuu kanssa fiksulta. Itse tosin käyttelen PyQt:tä ja mukavuus tosiaan irtoaa siitä kun voi melko nopeasti kehitellä kasaan pikkuohjelmia jotka pelaa melkein missä vaan.
« Viimeksi muokattu: 10.02.10 - klo:12.30 kirjoittanut sniveri »
Ubuntu 10.04 64-bit Desktop
Ubuntu 10.04 32-bit Desktop x 2
Ubuntu 10.04 32-bit Server

sniveri@diasp.eu

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Visual studio + ubuntu
« Vastaus #12 : 10.02.10 - klo:16.48 »
Minä rupesin harjoittelemaan Pythonia ihan vastikään (innostuin yhdestä bash-skriptistä, joka "tarkisti" viruksia :D) ja huomasin sovellusvalikoimassa Geanyn joka vaikuttaa ihan pätevältä. Lähinnä siksi, että siinä on pääte samassa ikkunassa. Ainakin minä tykkään siitä kovasti. :)

Omia tekeleitä (kai niitä vähän sopii mainostaa, vaikka eivät kummoisia tai edes hyviä (huomaa, että se on suhteellista ;)) olekkaan): http://tomppeli.dy.fi/~tmp/python/virustarkistus/
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

sniveri

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 322
    • Profiili
Vs: Visual studio + ubuntu
« Vastaus #13 : 10.02.10 - klo:17.55 »
Kiitos tuosta geany vinkistä! Oon tuskaillu ericillä ja idlellä ja aina jääny kaipaan visual studioista tuttua plus-miinus systeemiä jolla saa piilotettua ne koodinpätkät joita ei halua muutella.

EDIT: Paitsi että ericissä ne näyttää olevan tuolla sivussa, oon ollu vaan sokee :D
« Viimeksi muokattu: 10.02.10 - klo:18.07 kirjoittanut sniveri »
Ubuntu 10.04 64-bit Desktop
Ubuntu 10.04 32-bit Desktop x 2
Ubuntu 10.04 32-bit Server

sniveri@diasp.eu

jukkis88

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: Visual studio + ubuntu
« Vastaus #14 : 11.02.10 - klo:18.59 »
Tuota noin... Mikähän noista olisi lähinnä Visual Studiota? Kyllähän varmasti Kate:llakin voi tehdä asioita, mutta ei sitä voi verrata Visual Studioon... En pysty sulkematta mitään kokeilemaan tekemääni koodia, tuntui vai jotenkin helpommalta aina kokeilla, painamalla "F5" visual studiossa, toimiiko vai eikö toimi ja missä ongelma piileisi... Vastaavaa kaipaisin ubuntulle. Ongelmia myös voi tuottaa se että olen suht alussa näiden tekemisen kanssa ja kaikki ei ole ihan selvää minulle. Ei tarvinnut asennella erillisiä kääntäjiä / debuggereita, koska kaikki tuli mukana. Eli siis... lähinnä oleva ohjelma visual studiosta ubuntulle, mitä tarvitsee asentaa ja miksi. Kiitos.

esim.

asenna ide = netbeans
asenna siihen kääntäjä c:lle = *****
asenna siihen debugger = ******

jne

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Visual studio + ubuntu
« Vastaus #15 : 11.02.10 - klo:23.06 »
Kyllähän varmasti Kate:llakin voi tehdä asioita, mutta ei sitä voi verrata Visual Studioon... En pysty sulkematta mitään kokeilemaan tekemääni koodia
Etkö? Katesta löytyy sisäänrakennettu pääte, jolla koodia voi kokeilla.

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Visual studio + ubuntu
« Vastaus #16 : 11.02.10 - klo:23.10 »
Toimisiko Eclipse + http://www.eclipse.org/cdt/? En näistä kauheasti tiedä tosin.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.