Ubuntu 24.04.1 LTS | Lataa ja asenna | Tutustu yhteisöön | Blogi | Yritysten tarjoamat palvelutUusimmat julkaisut: 24.04.1 LTS (suositeltu, 29.8.2024) ja 24.10 - Ubuntun 20-vuotisjulkaisu! (10.10.2024).
miten olis Qtcreator?
Valitettavasti olen myös törmännyt kommenteihin netissä ettei linux sovellu mukamas koodaamiseen...
[ makefile siellä windowsin idejen taustallakin toimii, se on vaan jonkin verran piilossa.
Yleisesti ottaen en sanoisi aivannäin. Samaan suuntaan toki ajatukseltaan nuo buildsysteemit, mutta ei aivan Makefilejä Kuitenkin jotain, joka kertoo riippuvuuksista tiedostojen, projektien, kirjastojen jne. välillä, mutta ajatustasolla eroja kyllä on sen verran että uutta "joutuu" opettelemaan. Sehän on aina sääli
sudo aptitude install gcc
gcc hello.c -o hello
Valitettavasti olen myös törmännyt kommenteihin netissä ettei linux sovellu mukamas koodaamiseen... Eli mikä olisi jatkoa ajatellenkin paras ohjelma koodaamisen opetteluun. Meinasin, etten opettele vain C ja tästä syystä en tahtoisi ohjelmaa joka kykenee vain C:hen.PS. Kaikki oli suhteellisen helppoa Windowsin kanssa, eli Visual studion mukana tulivat suoraan kääntäjä ja debugger, mutta miten on ubuntun laita? Katselin kyllä netbeans nimistä ohjelmaa, mutta en tosiaankaan tiedä mitä muuta minun tarvitisi ottaa siihen mukaan. Valaiskaa viisaammat! Kiitokset vastanneille.
Kyllähän varmasti Kate:llakin voi tehdä asioita, mutta ei sitä voi verrata Visual Studioon... En pysty sulkematta mitään kokeilemaan tekemääni koodia