Kirjoittaja Aihe: Debian LAMP/FTP palvelin  (Luettu 4527 kertaa)

Make1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 210
    • Profiili
Debian LAMP/FTP palvelin
« : 08.02.10 - klo:19.24 »
Heipä hei! Olen pitänyt Ubuntu 9.10 Desktop editionia palvelimena. Olen erittäin tyytyväinen ubuntun käyttämiseen. Onko Debian parempi vaihtoehto? Onko Debianissa graafinen käyttöliittymä vai samantapainen kuin Ubuntu serverissä? En ole kovin ammattilainen mutta osaan käyttää Ubuntua ja joitain distroja välttävästi.

Tämä ei kuulu aiheeseen, mutta osaatteko sanoa kuinka tehdä FTP serveri Ubuntu 9.10 desktop editionissa? Olisin kiitollinen jos joku laittaisit koodit mukaan.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Debian LAMP/FTP palvelin
« Vastaus #1 : 08.02.10 - klo:19.51 »
Heipä hei! Olen pitänyt Ubuntu 9.10 Desktop editionia palvelimena. Olen erittäin tyytyväinen ubuntun käyttämiseen. Onko Debian parempi vaihtoehto?

Minusta on, palvelimeksi. Sen softat on varmasti vakaita ja päivitystahti hitaampi.

Onko Debianissa graafinen käyttöliittymä vai samantapainen kuin Ubuntu serverissä? En ole kovin ammattilainen mutta osaan käyttää Ubuntua ja joitain distroja välttävästi.

Riippuu asennatko työpöytää. Jos et niin saat tekstipohjaisen käyttöliittymän, kuten useimmat serveriinsä haluavat.

juyli

  • Vieras
Vs: Debian LAMP/FTP palvelin
« Vastaus #2 : 08.02.10 - klo:21.19 »
Olen pitänyt Ubuntu 9.10 Desktop editionia palvelimena. Olen erittäin tyytyväinen ubuntun käyttämiseen. Onko Debian parempi vaihtoehto?

Ubuntu perustuu Debianiin. Ubuntu palvelinversiona on asennettavissa, mutta palvelimeen kannattaa valita Ubuntun LTS-versio, joista seuraava ilmestyy huhtikuussa 2010, jonka tuki palvelin- ja tietoturvaohjelmien suhteen on todella pitkä. Nykyisen Ubuntu 9.10 tuki lienee n. 2 vuotta, jonka jälkeen joudut palvelimesi viimeistään päivittämään. Debianin vakaa versio tarjoaa pitkän tuen - eli se on nimenomaan hyvä palvelimiin.
Palvelimetkin on kuitenkin jossakin välin päivitettävä, joten hieman mielipide- tai hiustenhalkomiskysymys noiden jakelujen paremmuus.
Tosin ko. väittely paremmuudesta on mitä otollisin aihe joillekin sodat -palstoille - eikä otollisin Ubuntu-foorumilla. Debian-foorumeilla ehkä
tulos olisi toinen.
http://wiki.ubuntu-fi.org/LAMP_Asennus

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 751
    • Profiili
Vs: Debian LAMP/FTP palvelin
« Vastaus #3 : 08.02.10 - klo:22.11 »
Niin siis jos kone todellakin on vain palvelin, niin eikö silloin olisi luonnollisinta valita distro jossa on pii-iitkä tuki? Itse saattaisin valita uusimman Debian stablen ja nauttisin "tekemättä mitään" lähimmät vuodet. Mutta mielipiteitähän nämä.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Debian LAMP/FTP palvelin
« Vastaus #4 : 09.02.10 - klo:04.13 »
Niin siis jos kone todellakin on vain palvelin, niin eikö silloin olisi luonnollisinta valita distro jossa on pii-iitkä tuki? Itse saattaisin valita uusimman Debian stablen ja nauttisin "tekemättä mitään" lähimmät vuodet. Mutta mielipiteitähän nämä.
Värkkäilin joitain kuukausia sitten 'siirrettävän palvelimen' ja kokeilin asentaa Debian Stablen. (Firman tuotantokoneissa on Debianit)
Mutta. Ko. kannettavassa taisi olla senverran 'uutta rautaa' ettei Debian asentunut kiukkuilemati joten seuraava valinta olikin Ubuntu. Ja hyvin soi :)

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 751
    • Profiili
Vs: Debian LAMP/FTP palvelin
« Vastaus #5 : 09.02.10 - klo:08.46 »
Ko. kannettavassa taisi olla senverran 'uutta rautaa' ettei Debian asentunut kiukkuilemati joten seuraava valinta olikin Ubuntu. Ja hyvin soi :)

Juu, sehän näissä pitkissä tuissa on kääntöpuolena. Joskus olen itsekin törmännyt Ubuntun LTS:ssä siihen, että rauta on liian uutta ja tuki uupuu. Mutta jos rautatavara on sen verran vanhaa, että Debiani asentuu, siis nimenomaan palvelimeen, niin silloin se varmasti puolustaa paikkaansa.

Samoin muuten meillä pyörii tuotannonsysteemit Debianilla.

jarilind

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Vs: Debian LAMP/FTP palvelin
« Vastaus #6 : 11.02.10 - klo:08.44 »
Alla ohje proFTP palvelimen asentamiseen.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=51611

Palvelimen hallintaa helpottamaan kannattaa asentaa Webmin. Selaimella pystyy hallitsemaan lähes kaikkea tarpeellista!  :)
http://www.webxpert.ro/andrei/2009/05/30/install-webmin-on-ubuntu-server-904-jaunty-jackalope/

Make1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 210
    • Profiili
Vs: Debian LAMP/FTP palvelin
« Vastaus #7 : 12.02.10 - klo:19.56 »
Ko. kannettavassa taisi olla senverran 'uutta rautaa' ettei Debian asentunut kiukkuilemati joten seuraava valinta olikin Ubuntu. Ja hyvin soi :)

Kiitos vastauksista!! Kerro vielä onko Debianissa samat pääte komennot kuin ubuntussa? Toimiiko tuo LAMP asennus ohje myös Debianissa? Onko sillä väliä onko graafinen käyttis palvelimena vai ei?

Juu, sehän näissä pitkissä tuissa on kääntöpuolena. Joskus olen itsekin törmännyt Ubuntun LTS:ssä siihen, että rauta on liian uutta ja tuki uupuu. Mutta jos rautatavara on sen verran vanhaa, että Debiani asentuu, siis nimenomaan palvelimeen, niin silloin se varmasti puolustaa paikkaansa.

Samoin muuten meillä pyörii tuotannonsysteemit Debianilla.

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Debian LAMP/FTP palvelin
« Vastaus #8 : 13.02.10 - klo:13.05 »
Lainaus
Palvelimen hallintaa helpottamaan kannattaa asentaa Webmin. Selaimella pystyy hallitsemaan lähes kaikkea tarpeellista!
tuollaiset hallintaa helpottavat ohjelmat ovat myös sitten uusi tapa helpottaa mahdollisia kiusantekijöitä pääsemään sisään :)

Lainaus
Kerro vielä onko Debianissa samat pääte komennot kuin ubuntussa?
Ubuntu perustuu Debianiin..eli periaatteessa Ubuntussa on samat komennot kuin Debianissa. Joitakin pieniä eroja saattaa ilmetä, mutta jos osaat komentaa Ubuntua komentoriviltä, niin sulla ei tule ongelmia Debianin komentamisessa.

Lainaus
Toimiiko tuo LAMP asennus ohje myös Debianissa?
Pakettien versiot ja nimitykset saattavat olla erilaisia. Alla olevalla komennolla näet löytyykö kyseistä samannimistä pakettia Debianista
Koodia: [Valitse]
apt-cache search paketinnimi
Lainaus
Onko sillä väliä onko graafinen käyttis palvelimena vai ei?
Toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä tms..Eli siis se on sinusta itsestäsi kiinni. Harvemmin siinä palvelimessa sitä graafista työpöytää tarvitsee viemään resursseja. Mutta kuten sanottu, päätös on sinun :)

jarilind

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Vs: Debian LAMP/FTP palvelin
« Vastaus #9 : 16.02.10 - klo:17.00 »
Lainaus
Palvelimen hallintaa helpottamaan kannattaa asentaa Webmin. Selaimella pystyy hallitsemaan lähes kaikkea tarpeellista!
tuollaiset hallintaa helpottavat ohjelmat ovat myös sitten uusi tapa helpottaa mahdollisia kiusantekijöitä pääsemään sisään :)

Eihän sitä pidä mennä laittamaan julkisen verkon puolelle jakoon, blokkaa portin iptablesilla ja vääntää webminin kuuntelemaan vain sisäverkkoa ja localhostia niin ei tule ylimääräsiä sitä kautta. :)
« Viimeksi muokattu: 16.02.10 - klo:17.55 kirjoittanut jarilind »