Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 9.10 tuunaus  (Luettu 5570 kertaa)

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Ubuntu 9.10 tuunaus
« : 23.12.09 - klo:10.22 »
Olen useamman version ajan tuunanut ubuntuni http://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntun_tuunaus mukaan. Nyt nuo ohjeet alkaa olla monelta osin vanhentuneet. Kuten "Turhien virtuaalikonsolien poisto" näemmä on muuttunut järjestelmässä. Luulempa että ubuntuun on tullut myös paljon sellaista uutta jonka tuunaamisesta minulla ei ainakaan ole mitään hajua. Elikkäs jakakaas nyt löytämäänne viisautta kuinka tästä Ubuntu 9.10 saisi entistäkin nopeamman, tehokkaamman ja ehkäpä jopa paremmankin.

~unknown

  • Vieras
Vs: Ubuntu 9.10 tuunaus
« Vastaus #1 : 23.12.09 - klo:13.37 »
Olen useamman version ajan tuunanut ubuntuni http://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntun_tuunaus mukaan. Nyt nuo ohjeet alkaa olla monelta osin vanhentuneet. Kuten "Turhien virtuaalikonsolien poisto" näemmä on muuttunut järjestelmässä. Luulempa että ubuntuun on tullut myös paljon sellaista uutta jonka tuunaamisesta minulla ei ainakaan ole mitään hajua. Elikkäs jakakaas nyt löytämäänne viisautta kuinka tästä Ubuntu 9.10 saisi entistäkin nopeamman, tehokkaamman ja ehkäpä jopa paremmankin.

Kävin kurkkaamassa että toimiiko Getdeb jälleen, ja löytyi tälläinen: http://www.getdeb.net/software/Ailurus

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: Ubuntu 9.10 tuunaus
« Vastaus #2 : 23.12.09 - klo:14.06 »
Ailurus, latasin ja testasi. Tuli mieleen Ultamatix, lähinnä tuolla näemmä pystyi asentamaan ohjelmia jotka oli sinänsä mulla asennettavissa paketinhallinnankin kautta. Järjestelmän tuunaamiseen tuntui aika tehottomalta. Järjestelmän säätämiseen tarkoitetut scripteistä osa toimi osa ei, varsinaiseen suorituskykyyn tuolla ei kyllä saanut mitään suuria aikaseksi. Mutta ihan kiva lelu -jollekkin. 

~unknown

  • Vieras
Vs: Ubuntu 9.10 tuunaus
« Vastaus #3 : 23.12.09 - klo:17.36 »
Ailurus, latasin ja testasi. Tuli mieleen Ultamatix, lähinnä tuolla näemmä pystyi asentamaan ohjelmia jotka oli sinänsä mulla asennettavissa paketinhallinnankin kautta. Järjestelmän tuunaamiseen tuntui aika tehottomalta. Järjestelmän säätämiseen tarkoitetut scripteistä osa toimi osa ei, varsinaiseen suorituskykyyn tuolla ei kyllä saanut mitään suuria aikaseksi. Mutta ihan kiva lelu -jollekkin.  

Juu, netistä katsoin screenshotteja niin ei niistä scripteistä ym. ainakaan minulle taida olla hyötyä, kun minuakin kiinnostaisi saada vähän nopeutta lisää Ubuntuun.

~unknown

  • Vieras
Vs: Ubuntu 9.10 tuunaus
« Vastaus #4 : 28.12.09 - klo:15.53 »
Löysin tälläisen: http://www.techradar.com/news/computing/pc/make-linux-faster-lighter-and-more-powerful-641317
Edit: Uudessa Grubissa ei ole menu.lst-tiedostoa, eli ensimmäinen vaihe taitaa jäädä tekemättä...
« Viimeksi muokattu: 28.12.09 - klo:15.57 kirjoittanut ~unknown »

moxxite_jibun

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.10 tuunaus
« Vastaus #5 : 07.02.10 - klo:21.38 »
Updatea vähän tähänkin threadiin :) Eli onkos kukaan viellä löytänyt toiminta tapaa jolla esm. nyt tuota virtuaalikonsolien määrä voi
pudottaa jauntyn tasolle karmicissa eli tuunaus ohjeen mukaan max 2. En sitten tiedä onko hyötyä enää karmicissa muutella virtuaalikonsolien määrää mutta jotenkin
vain päässä pyörii halu tuunata pellin alta. Eikös kyseisen muutos onnistu karmicissa /etc/securetty:n kautta vai olenko väärässä asian suhteen? ei viitsisi alkaa sorkkia kun en ole varma.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.10 tuunaus
« Vastaus #6 : 08.02.10 - klo:09.59 »
auttaakohan BUM:n asennus yhtään

sudo apt-get install bum

http://zedomax.com/blog/2008/09/29/ubuntu-hack-how-to-make-ubuntu-run-super-fast/
« Viimeksi muokattu: 08.02.10 - klo:10.14 kirjoittanut Jakke77 »
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: Ubuntu 9.10 tuunaus
« Vastaus #7 : 11.02.10 - klo:22.46 »
Onkohan porukoilla nykyään tehokkaammat koneet, 8.10 aikaan sama threadi veti yli 300 viestiä, nyt aika hiljasta.

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntu 9.10 tuunaus
« Vastaus #8 : 11.02.10 - klo:22.59 »
Ei vaan tuunaus on melko pientä enää, GRUBia ei pääse samalla tavalla sörkkimään ja siitä vastalahjaksi on Ubuntusta tehty nopeampi out of the box  :)

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: Ubuntu 9.10 tuunaus
« Vastaus #9 : 15.02.10 - klo:18.02 »
Hienoa että jollain on noin paljon vielä uskoa jäljellä...

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntu 9.10 tuunaus
« Vastaus #10 : 15.02.10 - klo:18.07 »
Tuo on kyllä ihan kokemuksen pohjalta. Nopeus siis.

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: Ubuntu 9.10 tuunaus
« Vastaus #11 : 15.02.10 - klo:21.31 »
"Usko siirtää  vuoria", niinhän sitä sanotaan.

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntu 9.10 tuunaus
« Vastaus #12 : 16.02.10 - klo:16.48 »
Et osaa lukea, siinä luki KOKEMUS eikä usko. Jospa kuva selventää..  ja puhun pelkästä starttinopeudesta kuten aiemminkin.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: Ubuntu 9.10 tuunaus
« Vastaus #13 : 20.02.10 - klo:12.56 »
Hienosti tuunattua vauhtia, pahoitelen että olen kyyninen. Aina kuitenkaan pelkkä nopus ei riitä käynistyksessä, koneen pitäisi vielä toimiakin. Ja on paljon muitakin kohtia kuin pelkkä käynistys missä koneen prosessien nopeuksia voi yrittää parannella. Kuten eri ohjelmien käynistymienn ja muistin käyttö. Ja tuunaaminenhan on paljon muutakin kuinpelkkää nopeutta, se on niitä vauhtiraitoja autonkyljessä ja paljon chromi kiiltoa.

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntu 9.10 tuunaus
« Vastaus #14 : 20.02.10 - klo:13.01 »
Juu, siksi en tarttunutkaan muuhun kuin käynnistykseen, sitä Canonical lupaa nopeuttaa.