Joo, päivitin uusimpaan versioon ja tämä probleema hävisi. Jäin vaan ihmettelemään, kuinka se 9.04 osaa tuolla Petäjäveden pusikoissa toimia oikein muttei täällä Jyväskylässä
--------------------------------------
Saan virheilmoituksen: "Yhteyttä smtp.kolumbus.fi ei voitu luoda. Yhteys torjuttu." (Kuka torjuu?)
Kyseessä Ubuntu 9.4. jonka olen asentanut alkuperäiseltä asennuslevyltä joskus joulun jälkeen. Olen tarkastanut kaikki Evolutionin asetukset moneen kertaan; myöskään lapsus 'yhteydetön tila' ei minua enää yllätä: viestejä kyllä tulee mutta yllättäen vaan huomasin, ettei lähde. Myös serverin osoite ja käyttäjätunnus on oikein kirjoitettu.
- Pitääkö nyt asentaa koko systeemi uudestaan vai...?
Sen tiedän, ettei vika ole ainakaan elisan serverillä eikä minun mokkulassani, koska kaikki toimii ihan ok tällä samalla koneella, kun vaihdan Windowsin puolelle. Samaten kaikki toimii aivan ok toisella paikkakunnalla olevalla koneellani, jossa on aivan sama Ubuntu ja jossa käytän aivan samaa mokkulaa.
En pysty vaan paikallistamaan virhettä, ja se tässä mystistä onkin
Joitain asian kannalta kriittisen näköisiä paketteja asensin jo uudestaan mutta ilman muutosta.
Jos päivitän systeemini uusimpaan versioon, onko pelättävissä, että tämä yhteys-probleema kopioituu siihen?
Säästyisi melko paljon hermoja ja tuntikausien turhauttava tuherrus, jos jollain olisi patenttiratkaisu pulmaani.
Ja jos vielä saisin ehdotukset sähköpostiini kopioituina, vaadinko liikaa: teuvo.littunen@elisanet.fi - ettei ainakaan jää huomaamatta.