Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 9.10 hidas netti  (Luettu 3992 kertaa)

lassekoo

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubuntu 9.10 hidas netti
« : 02.02.10 - klo:19.27 »
Nyt tuli taas muutaman vuoden tauon jälkeen tutustuttua tähän Linux-maailmaan ja asentelin tuossa viikonloppuna Xubuntun käyttöön. Nyt alkaakin muuten olla kaikki kohdillaan paitsi nettiä pitäisi saada hieman nopeammaksi. Kaikennäköisiä hakusanoja olen koittanut googletella mutta joko minulla on ollut väärät hakusanat tjsp. kun ei ole sieltä vastausta löytynyt. Tai sitten vika on liian helppo, että muut olisivat asiaa netissä puineet  :-[

Alusta asti on netti tuntunut tahmealta, niin Firefoxilla kuin esim. apt-getilla paketteja hakiessa.
Käytössä on mokkula-netti A-link WNAP:lla jaettuna tietokoneille. Vian olen kuitenkin paikallistanut Linuxin asetuksiin koska Windows-puolella netti toimii ihan niinkuin pitääkin (1Mbps yhteys).
Nyt tämän illan olen koittanut asiaa tutkia ja esim. wget:llä kun hakee ftp.funet.fi/dev/100MBnull -pakettia on download-nopeus on noin 10K/s, eli kymmenesosa mitä pitäisi. Windows puolella tosiaankin tulee tuon 100K/s, ellei nopeampaakin.

On kokeiltu sekä dynaamisella että staattisella ip:llä

DNS-palvelin ongelmista olen lukenut mutta eikös siihen pidä asettaa tukiaseman ip? Ja vaikuttaako DNS-asetukset esim. ftp-siirtoon?

Ipv6:n olen disabloinut muuttamalla /etc/default/grub -tiedostoa korvaamalla (minulla ei ollut tuota /etc/modprobe.d/aliases -tiedostoa)

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT=”quiet splash"

seuraavalla rivillä

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT=”ipv6.disable=1 quiet splash”

/etc/hosts näyttää seuraavalta

127.0.0.1   localhost
127.0.1.1   C-3PO

# The following lines are desirable for IPv6 capable hosts
#::1     localhost ip6-localhost ip6-loopback
#fe00::0 ip6-localnet
#ff00::0 ip6-mcastprefix
#ff02::1 ip6-allnodes
#ff02::2 ip6-allrouters
#ff02::3 ip6-allhosts

ja /etc/resolv.conf:sta löytyy vain seuraava rivi:

nameserver 192.168.1.254

Verkkokorttina on emolevyn integroitu joka käyttää ajurina uli526x -moduulia.

Jos löytyy vinkkejä mitä kannattaisi tehdä / mikä asetus minulla on väärin niin niitä otetaan ilolla vastaan.

ajaaskel

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Ubuntu 9.10 hidas netti
« Vastaus #1 : 02.02.10 - klo:21.17 »
Tätä voisi kokeilla:

Koodia: [Valitse]
sudo ifconfig eth0 mtu 1472
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

peran

• Vieras
« Vastaus #2 : 02.02.10 - klo:21.22 »
Tätä voisi kokeilla:

Olisi myös ystävällistä valaista, mitä kyseinen tekeekin.

lassekoo

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 02.02.10 - klo:22.30 »
Tätä voisi kokeilla:

Juu koitin tuota, samoin kuin muuttaa mtu:ta 1492:een tämän mukaan. Eipä tuntunut olevan erityistä vaikutusta vaikka vaihteli tuota mihin arvoon tahansa.

Nyt huomasin vielä lisäksi sellaisen ominaisuuden, että jos laittaa vaikka wget:llä 2 eri tiedostoa latautumaan samaan aikaan, pysyy molemmissa tuo ~10k/s nopeus. iptraf:lla kun seurailen tuota kokonaisnopeutta niin se nousee silloin tuonne 20k/s. Ja jos pistää vaikka neljä latausta niin taas nopeus nousee.. Aika kummalliselta kyllä tuntuu.

ajaaskel

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 03.02.10 - klo:10.35 »
Lainaus

Olisi myös ystävällistä valaista, mitä kyseinen tekeekin.

Se muuttaa Ethernet maksimipakettikoon tuohon arvoon.  Oletuksena Ubuntussa 1500.  Muistan ongelmaa nähdyn kahdessa yhteydessä tuolla 1500 pakettikoolla:  1)  Jokin ajuri (Sis..?)  ei toiminut oikein   2)  Jotkut TeleWell adsl-modemit temppuili jos pakettikoko oli "liian suuri".   Tässä tapauksessa testi paljastaa jos ajurilla tai vastapäällä on ongelmia suurella pakettikoolla eli ongelman pitäisi loppua kun mennään ongelma-arvon alapuolelle.    Näin ei kuitenkaan käynyt tässä tapauksessa joten ei tullut osumaa.

"Ifconfig" muuttaa arvon tilapäisesti  ja sopii hyvin testaukseen sen vuoksi.   Pysyvä muutos tehdään Network Manageriin jos on tarve.
« Viimeksi muokattu: 03.02.10 - klo:10.40 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

ajaaskel

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 03.02.10 - klo:10.44 »
Lainaus
Nyt huomasin vielä lisäksi sellaisen ominaisuuden, että jos laittaa vaikka wget:llä 2 eri tiedostoa latautumaan samaan aikaan, pysyy molemmissa tuo ~10k/s nopeus. iptraf:lla kun seurailen tuota kokonaisnopeutta niin se nousee silloin tuonne 20k/s. Ja jos pistää vaikka neljä latausta niin taas nopeus nousee.. Aika kummalliselta kyllä tuntuu.

Lieneekö Soneran liittymä ?  (toimii juuri tuolla periaatteella jostain syystä --- älä kysy miksi)

lassekoo

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 03.02.10 - klo:16.09 »

Lieneekö Soneran liittymä ?  (toimii juuri tuolla periaatteella jostain syystä --- älä kysy miksi)

No TeleFinlandin jos ollaan tarkkoja, mutta samaa firmaahan tuo taitaa olla. Nyt sitten jatkokysymys että miksi tuota tapahtuu vain Ubuntussa? Samalla koneella XP:llä kyllä nopeus on sitä mitä pitääkin.

ajaaskel

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 03.02.10 - klo:19.17 »
Tuosta on ollut pitkät keskustelut miksi Soneran (tai tässä tapauksessa Tele Finlandin) mobiiliittymä on tukkoinen Linuxilla käytettäessä.  Toivoisi melkein että Sonera tekisi itse pienen tutkimuksen teemasta kun muilla operaattoreilla vastaavaa ilmiötä ei ole havaittavissa eli asia olisi varmaan korjattavissa jotenkin Soneran oman verkkotekniikan asetusten puolelta.     Kyllähän lähes kaikkea mahdollista pystyy selvittämään myös täältä käyttäjien puoleltakin, oma vaivansa siinä toki on. Saa nähdä kuka ratkaisee tuon ongelman ensimmäisenä.

lassekoo

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 03.02.10 - klo:19.58 »
Noniin, nyt tuli testailtua vielä parilla LiveCD:llä, eli Xubuntun 64-bit levyllä, mistä asensin koneellekin. -> sama hitaus jatkuu. Sitten koitin 32-bit Ubuntu liveCD:tä ja sillähän nopeus alkoi ollakin jo sitä mitä pitikin. Eli onkos vika nyt tässä 64-bit versiossa? En kuitenkaan usko että Xubuntun ja Ubuntun asennuslevyissä niin paljon olisi eroa. Molemmat kuitenkin 9.10 -versioita.

Tuosta on ollut pitkät keskustelut miksi Soneran (tai tässä tapauksessa Tele Finlandin) mobiiliittymä on tukkoinen Linuxilla käytettäessä.  Toivoisi melkein että Sonera tekisi itse pienen tutkimuksen teemasta kun muilla operaattoreilla vastaavaa ilmiötä ei ole havaittavissa eli asia olisi varmaan korjattavissa jotenkin Soneran oman verkkotekniikan asetusten puolelta.     Kyllähän lähes kaikkea mahdollista pystyy selvittämään myös täältä käyttäjien puoleltakin, oma vaivansa siinä toki on. Saa nähdä kuka ratkaisee tuon ongelman ensimmäisenä.

Tuo kuulostaa aika mielenkiintoiselta koska tuossa WNAP:ssa joka siis reitittää myös Windows -konetta on sisällä Linux...

HMi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 03.02.10 - klo:20.16 »
Minulle esitettiin juuri kysymys "miksi nettiyhteys toimii nopeammin live cd:llä kuin asennetulla ubuntulla?", kyseessä oli soneran liittymä ja Ubuntu 9.04.
Itse en tiedä vastausta.

ajaaskel

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 04.02.10 - klo:09.09 »
Tuo olisi mielenkiintoinen lisävivahde tässä "nettitikkujen nopeus" -keskustelujen sarjassa.  Aiemmissa hyvin pitkissä keskusteluissa tällä foorumilla mobiililiittymien nopeuksista eri operaattoreilla ja käyttöjärjestelmillä on tähän mennessä huomattu lähinnä selkeä  Sonera - Ubuntu tahmeus, jos on ollut esim. Elisan mobiililiittymä niin on tullut täyttä vauhtia Ubuntulla.

Siinäpä mietittävää.  Pakettianalysaattori väliin + kokenut käyttäjä antaisi varmaan tuohon heti vastauksen mikä on ristissä.