Nyt tuli taas muutaman vuoden tauon jälkeen tutustuttua tähän Linux-maailmaan ja asentelin tuossa viikonloppuna Xubuntun käyttöön. Nyt alkaakin muuten olla kaikki kohdillaan paitsi nettiä pitäisi saada hieman nopeammaksi. Kaikennäköisiä hakusanoja olen koittanut googletella mutta joko minulla on ollut väärät hakusanat tjsp. kun ei ole sieltä vastausta löytynyt. Tai sitten vika on liian helppo, että muut olisivat asiaa netissä puineet
Alusta asti on netti tuntunut tahmealta, niin Firefoxilla kuin esim. apt-getilla paketteja hakiessa.
Käytössä on mokkula-netti A-link WNAP:lla jaettuna tietokoneille. Vian olen kuitenkin paikallistanut Linuxin asetuksiin koska Windows-puolella netti toimii ihan niinkuin pitääkin (1Mbps yhteys).
Nyt tämän illan olen koittanut asiaa tutkia ja esim. wget:llä kun hakee ftp.funet.fi/dev/100MBnull -pakettia on download-nopeus on noin 10K/s, eli kymmenesosa mitä pitäisi. Windows puolella tosiaankin tulee tuon 100K/s, ellei nopeampaakin.
On kokeiltu sekä dynaamisella että staattisella ip:llä
DNS-palvelin ongelmista olen lukenut mutta eikös siihen pidä asettaa tukiaseman ip? Ja vaikuttaako DNS-asetukset esim. ftp-siirtoon?
Ipv6:n olen disabloinut muuttamalla /etc/default/grub -tiedostoa korvaamalla (minulla ei ollut tuota /etc/modprobe.d/aliases -tiedostoa)
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT=”quiet splash"
seuraavalla rivillä
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT=”ipv6.disable=1 quiet splash”
/etc/hosts näyttää seuraavalta
127.0.0.1 localhost
127.0.1.1 C-3PO
# The following lines are desirable for IPv6 capable hosts
#::1 localhost ip6-localhost ip6-loopback
#fe00::0 ip6-localnet
#ff00::0 ip6-mcastprefix
#ff02::1 ip6-allnodes
#ff02::2 ip6-allrouters
#ff02::3 ip6-allhosts
ja /etc/resolv.conf:sta löytyy vain seuraava rivi:
nameserver 192.168.1.254
Verkkokorttina on emolevyn integroitu joka käyttää ajurina uli526x -moduulia.
Jos löytyy vinkkejä mitä kannattaisi tehdä / mikä asetus minulla on väärin niin niitä otetaan ilolla vastaan.