Kirjoittaja Aihe: Ajateltavaa: Fooruminen toiminnallisuus?  (Luettu 3655 kertaa)

Taro Turtiainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 579
    • Profiili
    • Taro Turtiainen
Ajateltavaa: Fooruminen toiminnallisuus?
« : 27.01.10 - klo:19.38 »
Rupesin ihmettelemään tässä, että luetaanko täällä näitä viestiketjuja ollenkaan silloin, kun niihin mennään kirjoittamaan joitakin neuvoja.
Hyvä esimerkki sellaisesta voisi olla vaikka tämä ketju.
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=31816.msg246738;topicseen#msg246738
Toinen toisensa jälkeen käy lisäämässä jotain, jonka jo joku toinen on jo kertonut ja kukaan ei huomioi sitä olennaista juttua, että ketjun aloittaja ei ole kommentoinut yhtään mitään annettuihin neuvoihin. Tässä vaan on sellainen pelko, että ketjut kasvavat monsteriketjuiksi joita kukaan ei viitsi kahlata läpi löytääkseen ratkaisun johonkin ongelmaan.
VASEMMISTOLIITTO - RIKKAUTTA JOLLA ON ARVOA

”Ei ole olemassa todellista vapautta ilman toisinajattelun vapautta.” Rosa Luxemburg 1918

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Ajateltavaa: Fooruminen toiminnallisuus?
« Vastaus #1 : 27.01.10 - klo:19.46 »
moderaattorit on tollaisia tapauksia varten, he voivat siivota sieltä "turhat" ja samat neuvot. huomasin itsekin ohjeistaani uudelleen samaa mitä muutkin ja en vielä ole viitsinyt poistaa antamaani ohjetta
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

juyli

  • Vieras
Vs: Ajateltavaa: Fooruminen toiminnallisuus?
« Vastaus #2 : 27.01.10 - klo:23.19 »
Rupesin ihmettelemään tässä, että luetaanko täällä näitä viestiketjuja ollenkaan silloin, kun niihin mennään kirjoittamaan joitakin neuvoja.

Hyvä kysymys. Kukin palstalla ohjeitaan tarjoava pyrkii auttamaan ratkaisemaan alkuperäisen vastaajan kysyjän ongelman.
Monet vastaukset ovat oivia ongelmaan, osa ohjaamaan oikeaan suuntaan - osa hyviä vinkkejä - ja osa jotakin ihan muuta.
Palstojen keskustelut pyrkivät aina rönsyilemään - mitäpä pahaa tuossa?
Näillä palstoilla varmasti siis peruslähtökohtana on tarjota ratkaisu - tuskin kukaan hallitsee niin tarkkaan ongelmakentät, jotta voi
raakata täysin väärät ongelmaratkaisuvaihtoehdot.
Olen kirjoitellut ratkaistakseni kysyjien ongelmia jo vuodesta 2005. Nykyisin, kun vastaajien määrä on laajentunut, on
tarve vastailla oleellisesti vähentynyt. Meitä näet on moneksi, jotka parhaamme mukaan koitamme ratkaista muiden
ongelmia. Itselläni ei ole ongelmia ;) Linux-käytössä - tai ratkaisen ne ihan itse - tai jätän ratkaisematta - ja/tai pureksin purkkaa...

PS. Osa näilläkin palstoilla esittävistä kysymyksistä ovat vain provakatiivisia, eikä todellisia ongelmien ratkomiseksi tarkoitettuja
henkiökohtaisia avunpyyntöjä tai kysymyksiä.
« Viimeksi muokattu: 27.01.10 - klo:23.41 kirjoittanut juyli »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Ajateltavaa: Fooruminen toiminnallisuus?
« Vastaus #3 : 27.01.10 - klo:23.47 »
Itse ainakin arvostan vain sitä jos asioille löytyy useampia näkökulmia, monet asiat kun voi ratkaista monella tavalla. Mitä pahaa siinä on? Mielestäni tuossa mainitussa ketjussa ei ole oikeastaan minkään vertaa toistamisia, vaan niissäkin viesteissä mitkä muistuttavat jonkin verran toisiaan on kuitenkin jotain pikku juttuja lisättynä. Sitä paitsi kun itse vastaan johonkin viestiin, niin en kyllä ainakaan itse koskaan ajattele, että olisin kommentoimassa vain yhdelle henkilölle vaan ajattelen, että muutkin voivat mahdollisesti hyötyä keskustelusta.

Mitä tulee varsinaisiin ongelmanratkaisuihin, niin edelleen haluaisin sen netistä tietokannasta päivittyvän helpin linuxeihin, mitä olen useamman kerran kommentoinut, mutta nyt alkaa meneen aiheenohi turhan vahvasti.

juyli

  • Vieras
Vs: Ajateltavaa: Fooruminen toiminnallisuus?
« Vastaus #4 : 28.01.10 - klo:00.17 »
Mitä tulee varsinaisiin ongelmanratkaisuihin, niin edelleen haluaisin sen netistä tietokannasta päivittyvän helpin linuxeihin, mitä olen useamman kerran kommentoinut, mutta nyt alkaa meneen aiheenohi turhan vahvasti.
Yhä omat ohjenuorani ovat tietyt kootut Linux-ongelmat. Jo aikojen alusta on koottu kunnianhimoisesti sfnet-keskustelut sal-faq -tiedostoon.
Tiedosto on jo jälleen osin vanhentunut (toimivaa tietoa toki).
http://www.valot.fi/kalle/sal-faq/html/sal-faq.html
Nykyisin hakukoneet hoitavat vastaavat tehtävät, vaikka "hittien" määrä ja laatu voi olla liian ylivoimainen (liian vanhaa tietoa tms.).
Tiedonetsijän on vain itse osattava karsia, mikä tieto on relevanttia - ja mikä ei. Tuokaan ei ole helppoa. 

Turbineair

  • Vieras
Vs: Ajateltavaa: Fooruminen toiminnallisuus?
« Vastaus #5 : 28.01.10 - klo:00.57 »
Olisikohan tarvetta rakentaa ns artikkelitietokanta hakupalvelun tueksi? Modeille täysi editointioikeus. Tarkoitus olisi kehittää foorumin sisäinen "wikipedia" toistuville aiheluupeille. Samalla voitaisiin expiroida yli 2v vanhat nyky Ubuntusta puuttuvat "komentoviitteet" jne.
Tuskin foorumin sosiaalinen ulottuvuus  tähän kuolee.

Crisa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 372
    • Profiili
Vs: Ajateltavaa: Fooruminen toiminnallisuus?
« Vastaus #6 : 28.01.10 - klo:13.23 »
Lainaus
Olisikohan tarvetta rakentaa ns artikkelitietokanta hakupalvelun tueksi? Modeille täysi editointioikeus. Tarkoitus olisi kehittää foorumin sisäinen "wikipedia" toistuville aiheluupeille. Samalla voitaisiin expiroida yli 2v vanhat nyky Ubuntusta puuttuvat "komentoviitteet" jne.
Tuskin foorumin sosiaalinen ulottuvuus  tähän kuolee.

Hieman tuohon viitaten.

Kovinkaan moni, joka tänne tulee ensimmäisen kysymyksen esittämään ei viitsi sen vertaa nähdä vaivaa, että lukisi Ubuntu Suomen wikin tai Ubuntu tutuksi -wikikirjan, Nämä luettuaan pitäisi olla jo pieni käsitys siitä mitä ollaan tekemässä. Eivät kaikkia asiat auenneet itsellenikään heti.

Sitten kun foorumille eksyy niin tuo haku-kentän käyttö on vähän liian vaikeaa, myönnän niin oli itsellenikin alussa. Yleensä haulla on löytynyt suurin osa vastauksista omiin kysymyksiini. Sitten viimeisenä pidän Googlea, jonka avulla ohjeita, neuvoja, ongelman ratkaisuja kyllä löytyy, mutta suurin osa on englanniksi.

Yhteenvetona siis... olisi varmaan hyvä jos olemassa olisi artikkelitietokanta, mutta kun noita nykyisiäkään vaihtoehtoja ei hoksata aina käyttää, niin mikä hyöty siitä olisi?