Kirjoittaja Aihe: Mikä mini-PC Ubuntu/linux käyttöön? (Oli: Aleutia HTPC Blu)  (Luettu 13639 kertaa)

ljpp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 127
    • Profiili
    • BitBuners.com - We Burn a Bit!
Palataas otsikon mukaiseen aiheeseen, eli Aleutia HTPC Blu. Ensalkuun on sanottava että kyseisen firman touhut alkavat vaikuttaa melkoiselta puuhastelulta. Ei meinaan mennyt ihan odotetusti tämä kauppa :D

1) Toimitusajan piti olla 5 miestyöpäivää tilauksesta + UPS toimitusaika. Todellisuudessa meni 2,5 viikkoa + UPS kuljetus viikonlopun yli. Kuten ketjusta näkyy 13 päivä tilattiin ja tänään asennettiin. Ensin kuulemma odotettiin Kingstonin muisteja ja sitten kuulemma tuli joku iso tilaus (minun jälkeen ilmeisesti!) joka piti tehdä..

2) Yllätykseni ei ollut pieni kun laatikon avasin. Sieltä ei suinkaan löytynyt (ainakin vielä tänään) nettisivuilla näkyvä HTPC-tyylinen A-casen runko, vaan LianLi:n mini-ITX tower. Jos olisin ostanut konetta todelliseen HTPC käyttöön niin minua saattaisi hatuttaa pahemman kerran, sillä form factorihan on aivan erilainen. Tunge tuo nyt sitten vaikka laitetelineeseen olohuoneeseen  ???

Noh, taas soitto firmaan ja sieltä meriselitykset että kuulemma "upgreidasivat" kotelon, koska A-casessa on ollut ongelmia ilmankierron/lämpöjen kanssa. Kuulemma tulee jatkossa tolla kotelolla.

Itse kone on siis ihan peruskamaa ja tuollaisen voisi kuka tahansa kasata. LianLin koppa, ZOTACin emolevy, Samsungin teranen lätty ja LG:n BD-ROM/DVD-RW combo (valitettavasti LG..). Mainittakoon että kone ei todellakaan ole "lähes äänetön" vaan pitää tasaista suhinaa/hurinaa, varsinkin kuormattuna. Sisällä näyttäisi olevan yksi iso propelli.

Linux-yhteensopivuudestakin löytyi lisää hämmennystä. Emolla on Atheroksen WLAN, joka ei ole Ubuntun kanssa yhteensopiva, ainakaan out-of-the-box (jotain häckejä on netissä kyllä..). Ja paketissa kuulemma olisi pitänyt olla USB WLAN B/G/N -dongle, mutta sepäs puuttui! Noh, se kuulemma lähtee huomena postissa.

Huomattavaa on myös että mukana ei tullut mitään muuta kuin virtajohto, eli ei esim. ZOTACin ohjekirjoja tai muita papereita. Katselin ZOTACin sivuilta BIOS päivityksiä ja ongelmaksi tuli että miten tunnistaa emolevyni malli (koppaa aavaamatta).

Eli aika helkkarin kauas loppujenlopuksi mentiin Atom ION koneista: tämä vehje ei ole erityisen pieni, eikä lähes äänetön. Kaikinpuolin normaali pikku-PC.

Noh, kyllä ne olisivat lähteneet tilannetta sovittelemaan tai korjaamaan, mutta en jaksa alkaa postittelurumbaan. Tarvitsin koneen ja tehokas peli tuo sinällään on.

Win7 64bit tipahti sisään ensimmäisenä ja toimii hyvin. Peruspäivitysten kautta tupsahti uudehko NVIDIAn ajurikin, ja WEI pisteet ovat 4.3, jossa rajoittavaksi arvosanaksi jää grafiikan Aero performance. Muut pisteet olivat hyvää luokkaa. Atheroksen pitäisi pelittää Winkassa mutta en tullut kokeilleeksi vielä.

Sitten päästiin asiaan ja Ubuntu 9.10 64bit sisään, joka näyttäisi toimivan WLANia lukuunottamatta oikein hyvin. Kone on erittäin responsiivinen raskaimmillakin Visual Effects asetuksilla. YouTube videot toimii 720p ja kaikki on kunnossa hyvää nettisurffausta ajatellen.

Nyt siirrellään dataa ja etsitään parhaita mahdollisia sovelluksia tiettyihin taskeihin jotka on aikaisemmin tehty Winkkarissa. BIOSin asetuksia mm. tuulettimen suhteen pitää tutkia, josko vaikuttaisivat ääneen.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
LianLin koppa, ZOTACin emolevy, Samsungin teranen lätty ja LG:n BD-ROM/DVD-RW combo (valitettavasti LG..).
Mitä vikaa LG:n asemissa on?

ljpp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 127
    • Profiili
    • BitBuners.com - We Burn a Bit!
Tästä tapaus Aleutiasta tuli todella surullinen case ja kone lähtee tänään takas Englantiin.

Lisää puutteita:

- Laitetta myydään Ubuntu esiasennettuna, mutta mukana tuleva LG:n BD/DVD-RW combo ei toimi Linuxissa, ainakaan out-of-the-box. Win7:lla kyllä pelitti.
- Laitteessa ehti esiintymään käynnistymisongelmia ja useamman kerran se on jo jäänyt ruutu mustana surisemaan, niin ettei edes BIOS tule esiin. Virta päälle/pois ja taas lähtee. Tämä tuli vastaan yli 5 kertaa reilussa vuorokaudessa.
- Korjaus edelliseen postiini - laitteessa ei ollut WLANia ensinkään (ei edes Atherosta) ja tosiaan USB donglekin oli unohdettu.

Kaikenkaikkiaan firmasta jäi todella epä-ammattimainen kuva. Vähän pelottaa miten tuo reklamaatio (90d money back) sujuu, kun ei mikään muukaan onnistunut. Taitaa olla kyseessä joku aivan nyrkkipaja, joka on heittänyt sopivaan väliin Eko/Afrikka/Linux -läppää ja saanut siten aiheettoman hyvin näkyvyyttä.

Tämän perusteella en voi suositella Aleutiaa kenellekkään ja nyt pitääkin pika-pikaa suunnata katseet kohti muita vaihtoehtoja. Fujitsu Esprimo Q1500, vai joku muut - mikä?

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Ei kun rakenna itse.

Samalla vaivalla kun valmiskoneista yrittää valita jonkun, tekee itse paremman.

Jos siihen tulee joku vika, niin korjaus on helpommin tehty kuin neuvottelut kaikenmaailman takuuhässäköissä, edes Suomessa. Ja onhan niillä osillakin takuu, mutta nehän voi lähettää vaikka postilla - ei mene siihenkään aikaa.

Tähän minä olen päätynyt - läppärit on vähän eri asia.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Silleen saa pienen koneen jos ostaa beagleboardin. ;) Jos en olisi saanut halvalla joku aika sitten VIA:n C3:sta niin olisin ostanut tuommoisen (silloin ei käynyt mielessäkään) mediatoistin projektiini. Saisin vaan ko. projektin valmiiksi joskus... ::)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

ljpp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 127
    • Profiili
    • BitBuners.com - We Burn a Bit!
Ei kun rakenna itse. Samalla vaivalla kun valmiskoneista yrittää valita jonkun, tekee itse paremman.

Kokeillaan sitten tätä lähestymistapaa, vaikka mieluummin olisin ostanut avaimet käteen. Optinen asema löytyy omastakin takaa, joten tällaista lähdetään sitten näpertelemään.

 
Koodia: [Valitse]
   2  4403 Kingston Valueram 2048MB (2GB) 800MHZ DD
   1 13570 Samsung Spinpoint F1 1TB SATA 3.0 Gb/s-k
   1 38070 Asus Pundit P4-P5N9300 -runko LGA775
   1 40824 Intel Pentium Dual Core E6300 2.8GHz

Periaatteessa siis kasasin vastaavan koneen kun tuo Aleutia, mutta ASUS Pundit bareboneen. Valitettavasti prossun- tai kotelon äänekkyydestä oli heikosti dataa saatavilla, joten toivottavasti tuo ei pidä hirveää meteliä.

khaosaming

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
    • Profiili
ASRock Ion 330 ja Karmic toistavat hyvin HD-videota (1920x1080), kun asensin gnome-mplayer -paketin Ubuntun omista repoista. Gnome Mplayer tukee VDPAUta (Edit --> Preferences --> Player --> Adjust Output Settings --> Video Output --> VDPAU).

hckallu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Itsekin Aleutialta yritin tilata htpc:tä, kun ajattelin että linux pelittää ilman suurempia ongelmia ja unettomia öitä. Täytyy sanoa, että yhtä tuskaa oli.. Tammikuun alussa siis tilasin ja kun ei mitään kuulunut, kyselin perään. Koppa vaihtui alkuperäisestä ja melkein kuukauden odottelun jälkeen kone vihdoin saapui Suomeen. UPS:n toilailun takia muutaman päivän odotus ja lopulta kävin itse hakemassa koneen UPSilta.

Kotosalla odotti ihana yllätys, kun osia oli irrallaan koneen sisällä. Noin viikko taas UPSin kanssa pelaamista ennenkuin kone pääsi matkaan takaisin Lontoolle. Taas kuukauden odotus jonka aikana tiedustellessani toimitusaikaa ainakin pari kertaa lupasivat laittaa uuden koneen tulemaan "tällä viikolla". Usko alkoi loppua ja kun täältä luin kokemuksia, niin ilmoitin etten heiltä konetta enää tarvitse.

Peruin kaupan ja nyt odotellaan rahoja takaisin.

Verkkokaupasta kävin sitten ostamassa Asrockin IONin Blu ray -version vähän alle 500 euroa. Mint 8:lla ei hd-matsku lähtenyt pyörimään heti kättelyssä. Gnome mplayerillä nyt sain jotenkuten toimimaan. Täytyy koittaa säätää lisää. Itse ihan amatööri linux-hommissa vielä, mutta kaveri jonkin verran on tietävinään :)

Toimiko äänet Asrockissa suoraan vai jouduitteko säätämään? Minä en saa hdmi:n kautta ääntä ulos ja kun otan plugilla, niin napsaa ikävästi välillä. Nvidian ohjauksesta en myöskään saa 1920x1080 resoja päälle, niin että näyttää hyvältä/mahtuu näyttöön (1360x768 toimii).

hyviä vinkkejä otetaan kiitollisna vastaan.