Makuasia tietysti ja edelliset neuvot ovat varmaan hyviä - itse on kuitenkaan ole vaivautunut muuttelemaan oletusosointia, vaan olen tehnyt yksinkertaisesti näin:
1. Kaikki datat ovat "home:n" alla - tai sitten jossakin minkä muistan helposti.
2. Ennen päivitystä backup "/home/minä" - hakemistosta. Backuppiahan tarvitaan joka tapauksessa - eihän se partitio yleensä hajoa, vaan se on fyysinen levy joka hajoaa. Levythän ovat ajoittain hyvin epäluotettavia.
3. Päivitys oletuksilla. Hyvin on toiminut näillä 3 x muutamalla, kerralla jota olen tehnyt. Versioita ei voi jättää väliin, mutta voi päivittää peräjälkeen. Ongelmat ovat olleet vain sellaisia, jossa systeemi sanoo, että "ei voi päivittää" kun jotain on ristissä - nekin ovat korjaantuneet korjauspaketeissa tms.
Sitten jos on kyseessä kone, jolla oikeasti tehdään jotakin:
Datat ovat muilla fyysisillä levyillä ja käyttis-levyllä on vain "jotakin pientä", edelleen "/home/minä" - hakemiston alla. SATA-levythän ovat lähinnä surkeita (myös SATA-II) silloin kun yrittää ajaa useita asioita samaan aikaan, esim. pyörittää kahta VMware virtuaalikonetta samalta levyltä. Tällöin tarvitaan useampia fyysisiä levyjä, jolloin käyttö muuttuu ihan sujuvaksi - prosessorithan ovat 2-3-4 core-malleja, olleet jo pitkään, tarkoitan ihan edullisissakin hintaluokissa.
Tarkoitan tällä lähinnä sitä, että kun näin on tehty, niin datat ovat joka tapauksessa turvassa, oli käyttislevyn partitiointi mikä hyvänsä.