Kirjoittaja Aihe: Asennus oletuksella vai omille osioilleen?  (Luettu 2494 kertaa)

hoovee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Asennus oletuksella vai omille osioilleen?
« : 22.12.09 - klo:17.41 »
Nyt kun tuo 9.10 putoilee kotio päin, niin alkoi lähestyvä asennus kummastuttaa.

Olen aiemmin käyttänyt pääsääntöisesti Openususea. Siinä olin osioinnin tehnyt jo alkuaan niin, että /home on omanaansa. Päivittely uudemmaksi oli aina helppoa tai pikemminkin varmaa: se oli oikeastaan uuden asennus vanhan päälle. Asentaessa oli aina mahdollista määrätä että /home jätetään rauhaan. No swappi myös. Muistelen että silloin joskus olisi ollut sen varsinaisen päivittämisen kanssa vähän niin ja näin. Mutta noin kuin sen tein, ei isommoin tarvinnut säätää. No joitain... netti, mp3, videot, repot (tmvnno). Mutta homma toimi mukavasti eli en koskaan tullut sinuiksi sen varsinaisen distro-päivittämisen kanssa.

Kuinkas se päivittäminen sujuu Ubuntulla versiosta toiseen? Tai jopa jonkun jos jättää väliin? Kumpaa suositatte, kun tavoite on siis mahdollisimman varma ja helppo päivitys, oletusta (mitä se sitten käytännössä tarkoittaakaan) vai itse-osiointia tänä päivänä? Harkinnassa tulee olemaan myös, kun se kevään 2010 LTS tulee, niin sen jälkeen pitäytyä vain niissä LTS:issä.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3937
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Asennus oletuksella vai omille osioilleen?
« Vastaus #1 : 22.12.09 - klo:20.10 »
omat osiot on viisainta tehdä. ei nämä ubuntunkaa versiopäivitykset aina niin sata luotettavia ole :)
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

hoovee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Asennus oletuksella vai omille osioilleen?
« Vastaus #2 : 22.12.09 - klo:21.24 »
Ok. 5gb / :lle, 1gb swapille ja loput /home :lle? Tilaa on löytyy kyllä.

juyli

  • Vieras
Vs: Asennus oletuksella vai omille osioilleen?
« Vastaus #3 : 22.12.09 - klo:22.01 »
Ok. 5gb / :lle, 1gb swapille ja loput /home :lle? Tilaa on löytyy kyllä.

Nykypäivänä, toki riippuen, mitä ohjelmia lisäilet tms., alkaa 5Gt olla juuriolle aika naftisti. Esim. tmp -hakemisto joskus vaatii lisätilaa - taas toki käytöstäsi riippuen. Itse tuplaisin juuriosin koon, vaikka home olisikin omalla osiollaan.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Asennus oletuksella vai omille osioilleen?
« Vastaus #4 : 22.12.09 - klo:22.20 »
Jos kerran tilaa on laita juurelle samantien 20Gtavua, niin on tilaa kokeilla kaikenlaisia ohjelmia ja päivityksiinkin riittää tilaa. Siis kymmenen vähintään, jos tilasta ei ole pulaa.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

hoovee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Asennus oletuksella vai omille osioilleen?
« Vastaus #5 : 22.12.09 - klo:23.47 »
Kieltämättä tätä vähän odotinkin. Joskus oli suositus tuota luokkaa, ja sehän sen oman osioinnin viaksi aikaa myöten tulikin että meni opensusellakin sitten aikaa myöden ahtaaksi. Kait sieltä 15-20gb se löytyy sopiva koko tämän kovalevyn odotettavissa olevan elinkaaren mukaan ettei ainakaan se enää tulee ahistamaan.

Fri13

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 465
    • Profiili
Vs: Asennus oletuksella vai omille osioilleen?
« Vastaus #6 : 23.12.09 - klo:16.54 »
Ite oon selvinny aina 5gb / osiolla vaikka on kaikki työpöytäympäristöt ja softia tulee asennettua melkei joka päivä. Pitäny vaa ottaa huomioo että /var ja /tmp on omilla osioilla ja /home etenki. /var hakemistoo menee kaikki ladatut paketit ja se täyttyy nopeesti ja /tmp menee ainaki jos tekee kaikenlaisia töitä...

hoovee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Asennus oletuksella vai omille osioilleen?
« Vastaus #7 : 23.12.09 - klo:17.18 »
Mitenkäs Fri olet tuon osioinnin päivitellyt?

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Asennus oletuksella vai omille osioilleen?
« Vastaus #8 : 24.12.09 - klo:12.58 »
Makuasia tietysti ja edelliset neuvot ovat varmaan hyviä - itse on kuitenkaan ole vaivautunut muuttelemaan oletusosointia, vaan olen tehnyt yksinkertaisesti näin:

1. Kaikki datat ovat "home:n" alla - tai sitten jossakin minkä muistan helposti.

2. Ennen päivitystä backup "/home/minä" - hakemistosta. Backuppiahan tarvitaan joka tapauksessa - eihän se partitio yleensä hajoa, vaan se on fyysinen levy joka hajoaa. Levythän ovat ajoittain hyvin epäluotettavia.

3. Päivitys oletuksilla. Hyvin on toiminut näillä 3 x muutamalla, kerralla jota olen tehnyt. Versioita ei voi jättää väliin, mutta voi päivittää peräjälkeen. Ongelmat ovat olleet vain sellaisia, jossa systeemi sanoo, että "ei voi päivittää" kun jotain on ristissä - nekin ovat korjaantuneet korjauspaketeissa tms.

Sitten jos on kyseessä kone, jolla oikeasti tehdään jotakin:

Datat ovat muilla fyysisillä levyillä ja käyttis-levyllä on vain "jotakin pientä", edelleen "/home/minä" - hakemiston alla. SATA-levythän ovat lähinnä surkeita (myös SATA-II) silloin kun yrittää ajaa useita asioita samaan aikaan, esim. pyörittää kahta VMware virtuaalikonetta samalta levyltä. Tällöin tarvitaan useampia fyysisiä levyjä, jolloin käyttö muuttuu ihan sujuvaksi - prosessorithan ovat 2-3-4 core-malleja, olleet jo pitkään, tarkoitan ihan edullisissakin hintaluokissa.

Tarkoitan tällä lähinnä sitä, että kun näin on tehty, niin datat ovat joka tapauksessa turvassa, oli käyttislevyn partitiointi mikä hyvänsä.