Kumma juttu tuo kaatuilu... Olen käyttänyt 9.04 nbr miniläppärissä viime keväästä asti ilman yhtään kaatumista. Olen myös tuunannut tätä konetta vaikka millä "pähkähulluilla" ssd:n kirjoituksen vähennys tempuilla, ihan oppimismielessäkin, enkä sittenkään ole saanut tätä jumittumaan mitenkään. Käytän nettiä ja Firefoxia päivittäin ainakin yhden "akullisen", joten kyllä vaikeuksien olisi luullut esiintyvän, jos olisivat tullakseen.
Toiseen normaaliläppäriin asensin joulun alla 9.10:n ja sen kanssa on hiukan koneyhteensopivuus ongelmia, mutta ei sekään ole koskaan kaatunut. "Epälinux" laitteet, wlan-sovitin ja äänikortti, ovat sen ongelmia, mutta sehän on vain laitevalintajuttu. Vanhalle koneenromulle siinä yritin uutta elämää.
Firefoxin olen saanut molemmilla Ubuntuilla jumittumaan joulun alla erään s-ryhmän joulukalenterisivun kanssa. Kun siltä sivulta pakitti edelliselle sivulle niin foxi jumittui. Oli niin selvä juttu, että sen sai oikein kokeiltua useamminkin. Se onkin sitten ainoa tuntemani tapaus.
En pidä sitä foxin huonoutena, jos joku sivu on niin tehty, että se aiheuttaa virhetoiminnon. Ehkä olen väärässä... Korjatkaa jos tiedätte paremmin, siis pitäisikö selaimella olla jokin sisäinen vikasietojuttu ja ruotuunpalautus?
Jotenkin tulee noista kaatuiluista mieleen kysymys: Onko Ubuntun .img tai .iso latauksen jälkeen tarkastettu esim. md5sum ajolla, ja onko poltetun levyn eheys tarkastettu ennen Ubuntun asennusta? Nämä koneet ovat niin pikkumaisia, että ei tarvitse olla kuin yksi bitti poikittain niin kaikki on pilalla.
Kaiken kaikkiaan Ubuntu on toiminut niin loistavasti, että en enää sitä pois anna. Vaimoni koneessa on sekä Ubuntu, että Windows ja, kuten mainitsin wlan ja ääni risat, silti hän ajaa Ubuntua joka päivä ja on oppinutkin sen ihan itse, ja osasi äskenkin ihan itse katsoa päätteeltä kernelin numerot: 2.6. 31-17 generic -pae. Tämän keskustelun neuvomana taidan yrittää uusia tuon kernelin.