Ihan lyhyesti vain:
- itse olen käyttänyt pelkästään Nvideoita. Ihan 50 euron kortit mielestäni riittävät jos ei kerran mitään 3D-pelejä ole. Niitä saa myös ihan puhaltimia, joka olisi käsittääkseni se mitä oikeasti haluaisit. Luultavasti ei tarvitse ihmetellä sitten Linux-tukiasioita ollenkaan.
- AMD:n 3-coren prossut on hyviä ja halpoja. Tulevat Boxed-malleina ja melko hiljaisia niinkin. Intel-prossujen nopeus on enemmän toimittajien keksintöjä kuin todellista - jos tutkii testejä tarkemmin. Tietysti heiltä voi löytyä parempaa ehdotonta huipputehoa, mutta sehän on eri kuin nopeus per hinta näissä hintaluokissa.
- Aika kallista löytyää emo joka tukisi nopeampaa muistia kuin 800 Mb - tuskin kannattaa jos ei huipputehoa tarvitse. (Ai, tämä oli viittaus DDR2 muisteihin, joita sinulla oli alunperin. DDR3:sta en osaa kommentoida.
- SSD:stä ei ole kokemusta sen paremmin, mutta olisihan se nopea jos valitsee nopean sellaisen. Kaikki niistä eivät ole erityisen nopeita, katso tarkkaan speckit.
- kotelostasi en tiedä sen paremmin. Itse olen käyttänyt Antec Sonata III:sta, jossa on mukana powerit, ja se on mielestäni ainakin erittäin hyvin suunniteltu kotelo. Hiljainen tietty. Hinta hieman yli 100 euroa powerin kanssa.
Eli tämänlaatuisilla speckeillä olen rakennellut parin viime vuoden aikana useita Ubuntu-työasemakoneita - monet raskaassakin käytössä. Tosin ei ne SATA-levyt ihmeitä tee raskaassa tietokanta ja tiedostopalvelin käytössä.