Kirjoittaja Aihe: rautavihjeitä  (Luettu 8666 kertaa)

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
rautavihjeitä
« : 14.12.09 - klo:21.20 »
Sain tarjouksen uudesta koneesta. Olisiko jollakulla kiinnostusta kommentoida rautaa. Käyttikseksi tulee Linux (tn. Kubuntu). Arvostan hiljaisuutta ja vähävirtaisuutta. Hinta pyörii himpun alle 500€ (netistä hinnan osina n. 450€). Kokoonpano on

Emolevy: P5KPL-AM SE ASUS S775 IG31 VGA DDR2 SATA2 LAN 6-CH
Suoritin: INTEL CORE 2 QUAD Q8400 2.66G 4M S775
Muistit: Kingston 4GB 800MHZ DDR2 NON-ECC CL5 DIMM KIT
Kovalevy: WD CAVIAR SE16 320GB SATA2 7200RPM 16MB
Kotelo: COMPUCASE MICRO ATX MINITOWER, AG,
Power: COUGAR400/R COMPUCASE PSU 400W 14CM ATX 80+ EPS12V
Näytönohjain: CLUB 3D HD4650 PCIE 512MB HDMI HEATPIPE

Kannattaisiko 4 ytiminen? Olisiko nopeampi muisti paikallaan? Olisiko ssd levy (64 gb) järkevä? Löytyykö linux-tuki?

Kiitokset jo etukäteen.

Outolintu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 169
    • Profiili
Vs: rautavihjeitä
« Vastaus #1 : 14.12.09 - klo:21.59 »
Täältä löytyy tarinaa raudan linux-yhteensopivuudesta:

 http://hardware4linux.info/system/4037/

Numbat

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: rautavihjeitä
« Vastaus #2 : 15.12.09 - klo:11.30 »
Olisin ihan sellaista pientä vihjettä kaivannut, että onko ko. kokoonpano järkevä ostaa juuri nyt vai onko jo poistuvaa tavaraa?

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: rautavihjeitä
« Vastaus #3 : 15.12.09 - klo:11.54 »
Ei tuo nyt ihan tuoretta rautaa enää ole, vaan ei hintakaan ole i7-koneiden luokassa. Kyllä tuolla varmaan monta vuotta pärjää. Tosiaan ihan peruskauraa, alempaa keskiteholuokkaa tällä hetkellä. Muistin nopeus ei tietenkään haittaisi, mutta hinta nousee, varsinkin jos emonkin joutuu vaihtamaan. Neliytimisyydestä ei vielä ole suurta hyötyä, ellei käyttötapa ole tosi kuormittava, joskaan ei se haittaakkaan. Ainahan näiden kanssa joutuu valitsemaan suorituskyvyn ja hinnan suhteen.  ;) Ja aina pukkaa uutta laitesukupolvea narkkinoille, joten tarpeen ja lompakon mukaan näitä koneita kannattaa katsella. Aina ensi viikolla saisi jotenkin paremman samaan hintaan, vaan joskus se päätös täytyy tehdä. Itselleni ovat toistaiseksi riittäneet vaatimattomammat vermeet, joita uusin lähinnä edellisten lahottua.

Jos hiljaisuutta tavoittelet, niin SSD:ssä on yksi huutava sähkömoottori ja laakerointi vähemmän. Hintaa gigatavua kohti on vielä rutkasti pyörivää kiintolevyä enemmän ja kapasiteettia vähemmän. Mikä on riittävää on taas valintakysymys.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: rautavihjeitä
« Vastaus #4 : 15.12.09 - klo:15.48 »
Minua huvittaisi vähän ihmetellä tuota näytönohjainta, kun en mene takuuseen, että se toimii varmasti (eli on ajurien asennuksella selvä). Toisaalta ei ne uudet GeForcetkaan ole välttämättä sen parempia. Mitä muuten tuommoinen maksaa? Nuo uudet 57xx-kortit kun taitavat olla luokkaa 150€ (luin testin MB 12/2009) ja 4770 kortit semmoiset 110€ (ainakin Jimmsissä), mutta liekkö niiden ajurituki vielä kunnossa?
Nuo uudemmat kun olisivat pienemmän virrankulutuksen ja (siihen nähden ainakin) suuremman tehon vuoksi aika houkuttelevia (vaikka päivityksenä veljen koneeseen sitten joskus).

EDIT: Noita 4770 saa näköjään 70-90€ hintaseurannnan mukaan.
« Viimeksi muokattu: 15.12.09 - klo:15.52 kirjoittanut Tomppeli »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: rautavihjeitä
« Vastaus #5 : 15.12.09 - klo:15.56 »
Kyllä tuo näytönohjain on ainakin avoimen radeon-ajurin tuettujen listalla. suljetuiste en tiedä, kun en käytä.
Edit: on myös vaihtoehtoinen avoin ajuri RadeonHD.
Lisätietoja:
http://wiki.x.org/wiki/radeon
http://wiki.x.org/wiki/radeonhd

T:Jallu
« Viimeksi muokattu: 15.12.09 - klo:16.23 kirjoittanut Jallu59 »
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5672
    • Profiili
Vs: rautavihjeitä
« Vastaus #6 : 15.12.09 - klo:16.15 »
Itse olin siinä käsityksessä, että nuo uudet Radeonit on juuri saatu toimimaan avoimella ajurilla, mutta että niistä kuitenkin puuttuisi vielä ominaisuuksia todella paljon. Näin taisi olla juttua Ars Technicassa tai Muropaketissa. Huom. tosin tuo taisi olla jossain artikkelissa kommenttina joltain linux käyttäjältä.

*edit*
siis koski 57xx sarjan kortteja

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: rautavihjeitä
« Vastaus #7 : 15.12.09 - klo:17.38 »
4000-sarjan radeonit toimivat hyvin. Parhaimmassa tapauksessa Lucidin mukana tuleva avoin ajuri osaa pyörittää 3D-grafiikkaakin.

PS. 3D-grafiikan pitäisi toimia Karmicissa Catalysteillä.

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: rautavihjeitä
« Vastaus #8 : 15.12.09 - klo:18.01 »
Kiitän ja kumarran. Vaihdan näytönohjaimen. Kone tulee perustoimistokäyttöön (ohjelmointia, oofficea, kuvia, videoita hieman) eikä tarvitse muuta kun takuun riittävän nopeasta toimivuudesta seuraavat 5 vuotta.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: rautavihjeitä
« Vastaus #9 : 15.12.09 - klo:19.28 »
Siis ei nyt jummarra. Mikä vika ehdottamassasi näytönohjaimessa on ?

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5672
    • Profiili
Vs: rautavihjeitä
« Vastaus #10 : 15.12.09 - klo:19.46 »
Ei tuossa minunkaan mielestäni mitään vikaa ole? Olisi varmaan pitänyt painottaa tuon edellisen viestini "niistä kuitenkin puuttuisi vielä ominaisuuksia todella paljon." kohtaa enemmän. Radeon ajureiden kehitys on käsittääkseni todella nopeaa ja jos Catalyst vielä hoitaa tarvittaessa 3D-hommat, niin käytöllehän ei ole mitään estettä. Nvidia on kait edelleen pitkälti suljettua koodia?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: rautavihjeitä
« Vastaus #11 : 15.12.09 - klo:20.19 »
Heh. Minä ymmärsin tuon ilkkak:n viestin niin, että hän ajatteli vaihtaa tuon 4650:n 4770:iin. No hän varmaankin voi kertoa mitä oikeasti ajatteli. Ja tosiaan minäkin olen sitä mieltä, että ATI:n käytölle ei enää ole mitään estettä (parempikin kuin Nvidia jos tahtoo käyttää vain avoimia ajureita).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: rautavihjeitä
« Vastaus #12 : 16.12.09 - klo:08.33 »
Hups - no minä ymmärsin että vihjeenä oli nimen omaan vaihtaa tuo näytönohjain toiseksi.
No hyvä kun homma selvisi minullekin. Kiitokset

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: rautavihjeitä
« Vastaus #13 : 16.12.09 - klo:18.09 »
Atin korteilla saa lisää suorituskykyä täältä.

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: rautavihjeitä
« Vastaus #14 : 01.01.10 - klo:10.23 »
muistin "hitauden" takia vaihdoinkin emon ja sain seuraavaa:

Emolevy: ASUS P5G43T-M PROS775 IG43 VGA DDR3 SATA2 GLAN 8CH
Suoritin: INTEL CORE 2 QUAD Q8400 2.66G 4M S775
Muistit: Kingston 4GB 1333MHZ DDR3 NON-ECC CL9 DIMM KIT
Kovalevy: WD CAVIAR SE16 320GB SATA2 7200RPM 16MB
Kotelo: COMPUCASE MICRO ATX MINITOWER, AG,
Power: COUGAR400/R COMPUCASE PSU 400W 14CM ATX 80+ EPS12V
komponenttien takuu 36kk

Ensimmäisillä käyttöviikoilla muutaman kerran on bootissa jäätynyt ja kerran kesken käytön.
Viimeaikoina ei ole ollut enää mitään havaittuja ongelmia.

Käyttis 32-bittisenä ubuntu 9.10

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: rautavihjeitä
« Vastaus #15 : 01.01.10 - klo:12.27 »
Ihan lyhyesti vain:

- itse olen käyttänyt pelkästään Nvideoita. Ihan 50 euron kortit mielestäni riittävät jos ei kerran mitään 3D-pelejä ole. Niitä saa myös ihan puhaltimia, joka olisi käsittääkseni se mitä oikeasti haluaisit. Luultavasti ei tarvitse ihmetellä sitten Linux-tukiasioita ollenkaan.

- AMD:n 3-coren prossut on hyviä ja halpoja. Tulevat Boxed-malleina ja melko hiljaisia niinkin. Intel-prossujen nopeus on enemmän toimittajien keksintöjä kuin todellista - jos tutkii testejä tarkemmin. Tietysti heiltä voi löytyä parempaa ehdotonta huipputehoa, mutta sehän on eri kuin nopeus per hinta näissä hintaluokissa.

- Aika kallista löytyää emo joka tukisi nopeampaa muistia kuin 800 Mb - tuskin kannattaa jos ei huipputehoa tarvitse. (Ai, tämä oli viittaus DDR2 muisteihin, joita sinulla oli alunperin. DDR3:sta en osaa kommentoida.

- SSD:stä ei ole kokemusta sen paremmin, mutta olisihan se nopea jos valitsee nopean sellaisen. Kaikki niistä eivät ole erityisen nopeita, katso tarkkaan speckit.

- kotelostasi en tiedä sen paremmin. Itse olen käyttänyt Antec Sonata III:sta, jossa on mukana powerit, ja se on mielestäni ainakin erittäin hyvin suunniteltu kotelo. Hiljainen tietty. Hinta hieman yli 100 euroa powerin kanssa.

Eli tämänlaatuisilla speckeillä olen rakennellut parin viime vuoden aikana useita Ubuntu-työasemakoneita - monet raskaassakin käytössä. Tosin ei ne SATA-levyt ihmeitä tee raskaassa tietokanta ja tiedostopalvelin käytössä.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: rautavihjeitä
« Vastaus #16 : 01.01.10 - klo:14.38 »
- itse olen käyttänyt pelkästään Nvideoita. Ihan 50 euron kortit mielestäni riittävät jos ei kerran mitään 3D-pelejä ole. Niitä saa myös ihan puhaltimia, joka olisi käsittääkseni se mitä oikeasti haluaisit. Luultavasti ei tarvitse ihmetellä sitten Linux-tukiasioita ollenkaan.

AMDissa/ATeIssa olisi se etu, että avoimet ajurit ovat mahdolliset tulevaisuudessa ja niillä pärjää ainakin ilman 3D kiihdytyksiä (jonka tosin taitaa saada nyt ainakin 2xxx sarjaan asti). Nvidioillekin on tietysti ne nouveaut, mutta niillä varsinkin 3D on viellä aika kaukana: http://nouveau.freedesktop.org/wiki/

- Aika kallista löytyää emo joka tukisi nopeampaa muistia kuin 800 Mb - tuskin kannattaa jos ei huipputehoa tarvitse. (Ai, tämä oli viittaus DDR2 muisteihin, joita sinulla oli alunperin. DDR3:sta en osaa kommentoida.

Siis 800 MHz?

- SSD:stä ei ole kokemusta sen paremmin, mutta olisihan se nopea jos valitsee nopean sellaisen. Kaikki niistä eivät ole erityisen nopeita, katso tarkkaan speckit.

Intelit ja ne joissa on Intelin piirejä on vissiin ihan hyviä. En tiedä onko niissäkin halpoja sarjoja.

- kotelostasi en tiedä sen paremmin. Itse olen käyttänyt Antec Sonata III:sta, jossa on mukana powerit, ja se on mielestäni ainakin erittäin hyvin suunniteltu kotelo. Hiljainen tietty. Hinta hieman yli 100 euroa powerin kanssa.

Tuo kotelon hinta on muuten aika mielenkiintoinen (huomasin, kun valitsin veljen koneeseen sopivinta ja valinta oli juurikin Sonata III). Tuo Antec ei ole sinällään kallis jos ajattelee, että siihen tulee powerikin (joka on vielä ihan hyvä) mukaan. Jos ajattelee, että poweri on sen ~50 niin kotelo maksaa saman verran. Erikseen ostettuna maksaa ainakin yhtä paljon, kun minusta tuo Antec on vielä suhteellisen hyvän näköinenkin (laajennettavuus riippuu aina tarpeista).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Vs: rautavihjeitä
« Vastaus #17 : 01.01.10 - klo:14.52 »
SSD-levyjen kestävyys taitaa vaan vielä olla kysymysmerkki, vaikka varmaan ne hyvin kestävätkin nykytekniikalla jo.
Itse laittaisin kestävyyttä vaativalle kaksi samanlaista normaalia pyörivää kovalevyä ja tekisin RAID1-systeemin niistä.
Levy on halpaa - menetetty data voi olla korvaamatonta.

Intelin 775-kanta on tulevaisuutta ajatellen huono valinta, uudet i7-prosessorit tehdään LGA1366-kantaan.
Itse ottaisin 50 eurolla kahdeksan megaa kakkua ja puoli pykälää kerrointa lisää valitsemalla Q9550:n, tukee myös tulevaisuudensuunnitelmia päivittämättömyyteen liittyen.

- kotelostasi en tiedä sen paremmin. Itse olen käyttänyt Antec Sonata III:sta, jossa on mukana powerit, ja se on mielestäni ainakin erittäin hyvin suunniteltu kotelo. Hiljainen tietty. Hinta hieman yli 100 euroa powerin kanssa.

Tuo kotelon hinta on muuten aika mielenkiintoinen (huomasin, kun valitsin veljen koneeseen sopivinta ja valinta oli juurikin Sonata III). Tuo Antec ei ole sinällään kallis jos ajattelee, että siihen tulee powerikin (joka on vielä ihan hyvä) mukaan. Jos ajattelee, että poweri on sen ~50 niin kotelo maksaa saman verran. Erikseen ostettuna maksaa ainakin yhtä paljon, kun minusta tuo Antec on vielä suhteellisen hyvän näköinenkin (laajennettavuus riippuu aina tarpeista).
Powerissa ei kannata säästää, nimim. halpapowerilla emonsa polttanut. ;)
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: rautavihjeitä
« Vastaus #18 : 01.01.10 - klo:15.10 »
- itse olen käyttänyt pelkästään Nvideoita. Ihan 50 euron kortit mielestäni riittävät jos ei kerran mitään 3D-pelejä ole. Niitä saa myös ihan puhaltimia, joka olisi käsittääkseni se mitä oikeasti haluaisit. Luultavasti ei tarvitse ihmetellä sitten Linux-tukiasioita ollenkaan.
AMDissa/ATeIssa olisi se etu, että avoimet ajurit ovat mahdolliset tulevaisuudessa ja niillä pärjää ainakin ilman 3D kiihdytyksiä (jonka tosin taitaa saada nyt ainakin 2xxx sarjaan asti). Nvidioillekin on tietysti ne nouveaut, mutta niillä varsinkin 3D on viellä aika kaukana: http://nouveau.freedesktop.org/wiki/
Tomppelin tiedot eivät ole ajantasalla: 3D-kiihdytys toimii kokeellisilla ajureilla kaikilla HD 3xxx -sarjan korteilla. 4xxx -sarjan korteilla 2D toimii varmasti, 3D-kiihdytyskin voi mahdollisesti jo toimia.

Lisätietoja: http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=79509

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: rautavihjeitä
« Vastaus #19 : 01.01.10 - klo:15.53 »
- itse olen käyttänyt pelkästään Nvideoita. Ihan 50 euron kortit mielestäni riittävät jos ei kerran mitään 3D-pelejä ole. Niitä saa myös ihan puhaltimia, joka olisi käsittääkseni se mitä oikeasti haluaisit. Luultavasti ei tarvitse ihmetellä sitten Linux-tukiasioita ollenkaan.
AMDissa/ATeIssa olisi se etu, että avoimet ajurit ovat mahdolliset tulevaisuudessa ja niillä pärjää ainakin ilman 3D kiihdytyksiä (jonka tosin taitaa saada nyt ainakin 2xxx sarjaan asti). Nvidioillekin on tietysti ne nouveaut, mutta niillä varsinkin 3D on viellä aika kaukana: http://nouveau.freedesktop.org/wiki/
Tomppelin tiedot eivät ole ajantasalla: 3D-kiihdytys toimii kokeellisilla ajureilla kaikilla HD 3xxx -sarjan korteilla. 4xxx -sarjan korteilla 2D toimii varmasti, 3D-kiihdytyskin voi mahdollisesti jo toimia.

Lisätietoja: http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=79509

No joo. Ajattelin, että niissä on viellä ongelmaa ja niitä ei taida olla kuin Fedorassa mukana (sielläkin pitää erikseen asentaa). Saattaahan ne tietty saada esim. PPA:sta Ubuntuun. Mutta tosiaan, tulevaisuudessa tuon 3D:n saa niilläkin. Onko muuten nopeus millä tasolla verrattuna FGLRX:ään?
Ihan hyvä kyllä kun korjasit. :)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.