Kirjoittaja Aihe: Spice vs. LTSP  (Luettu 2207 kertaa)

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Spice vs. LTSP
« : 13.12.09 - klo:23.06 »

Todella mielenkiintoista.

http://www.redhat.com/archives/k12osn/2009-December/msg00021.html

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Spice vs. LTSP
« Vastaus #1 : 14.12.09 - klo:00.20 »
Tiedä kuinka mielekästä tuollainen tolkuton virtualisointi. Konetehoja luulisin kuluvan rutkasti enemmän kuin LTSP:llä. Muutenkin olen virtualisoinnista sitä mieltä, että se on pelkkää turhaa overheadia eli torta på torta. Käytetään tehot mielummin töihin, kuin alustaan. :D

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

910

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 96
    • Profiili
Vs: Spice vs. LTSP
« Vastaus #2 : 14.12.09 - klo:12.26 »
Tiedä kuinka mielekästä tuollainen tolkuton virtualisointi. Konetehoja luulisin kuluvan rutkasti enemmän kuin LTSP:llä. Muutenkin olen virtualisoinnista sitä mieltä, että se on pelkkää turhaa overheadia eli torta på torta. Käytetään tehot mielummin töihin, kuin alustaan. :D

T:Jallu59

Spice-toteutuksen mielekkyys LTSP-järjestelmään verrattuna riippuu varmasti paljon käyttötarkoituksesta. LTSP on monen käyttäjän ympäristö, kun taas Red Hatin VDI-mallissa jokaisella käyttäjällä on käytössään oma virtuaalikone. Overheadia tietysti tulee ainakin hiukan, toisaalta käyttäjien ympäristöt ovat toisistaan eriytettyjä ja esim. raskas videotoisto onnistuu paremmin Spicen avulla.

Mitä yleisesti virtualisoinnin mielekkyyteen tulee, olen samaa mieltä siitä, ettei ole mielekstä alkaa virtualisoida pikkufirman kahta palvelinta. Toisaalta jo kymmenien koneiden yhteydessä hyödyt hallinnoinnissa, vikasietoisuudessa, sähkönkulutuksessa,  resurssien lisäämisen helppoudessa ym. ovat kiistattomat.

buffalognu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Spice vs. LTSP
« Vastaus #3 : 15.12.09 - klo:22.52 »
Tiedä kuinka mielekästä tuollainen tolkuton virtualisointi. Konetehoja luulisin kuluvan rutkasti enemmän kuin LTSP:llä. Muutenkin olen virtualisoinnista sitä mieltä, että se on pelkkää turhaa overheadia eli torta på torta. Käytetään tehot mielummin töihin, kuin alustaan. :D

T:Jallu59
Tervehdys
Asiasta kolmanteen. Huomasin että olet Turust. Voisiks neuvvo mist vois löyttä ubuntu kans toimivia hardiskomponentteja, kuten triggerkytkimiä , ad/da-palikoita jne, mielellään Turun seudulta ettei tarttis
ajella Manseen. Onko mitään hyvää harrastajaelektroniikkapaikkaa suositella ?

Terveisin

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Spice vs. LTSP
« Vastaus #4 : 16.12.09 - klo:11.38 »
Asiasta kolmanteen. Huomasin että olet Turust. Voisiks neuvvo mist vois löyttä ubuntu kans toimivia hardiskomponentteja, kuten triggerkytkimiä , ad/da-palikoita jne, mielellään Turun seudulta ettei tarttis
ajella Manseen. Onko mitään hyvää harrastajaelektroniikkapaikkaa suositella ?
Enpä ole harrastellut mitään eksoottisia i/o-hommia tällä vuosituhannella, joten täytyy tunnustaa, etten tiedä.
Elektroniikkakomponentteja saa ainakin Triopak:ista Kalevantie 35. Itse aikanaan enemmän rakennellessani kaikki enemmän eksoottiset komponentiti  tilasin netistä ja tuolta peruskomponentit..

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS