Kirjoittaja Aihe: Käytettävyys huonontunut  (Luettu 8127 kertaa)

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Käytettävyys huonontunut
« Vastaus #20 : 09.12.09 - klo:16.29 »
Valikoidut päivitykset saattaisivat olla ratkaisu Ditl:in käyttöön. Tarkoitan sitä, että päivitetään järjestelmä ainoastaan käsin ja sittenkin vain esimerkikiksi selain, jonka päivitys ei vaadi uudelleen käynnistämistä. Jos kerran kerneli toimii, niin sen päivittäminen ei ole kovin tarpeellista. Isomman päivityssession voi sitten halutessaan käynnistää kerran pari vuodessa, silloin kun se itselle parhaiten sopii, jos kokee sen tarpeelliseksi. Pakko ei ole päivittää lainkaan, joskin selainten turvallisuuden tähden niiden päivittäminen saattaa olla aiheellista.

Esimerkiksi appivanhempien koneessa pyörii vielä 6.06 ja päivittelen sitä ehkä kerran vuodessa. Ainoastaan firefox 1.5 aiheutttaa jo versiopäivityspainetta ;D, kaikki nykysivut esim. luukku, kun eivät sillä enää toimi oikein.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

konrad

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 224
    • Profiili
Vs: Käytettävyys huonontunut
« Vastaus #21 : 09.12.09 - klo:18.25 »
Ei kernelin päivityksen vuoksi ole pakko buutata. Uuden kernelin saa potkaistua käyntiin kexecillä.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Käytettävyys huonontunut
« Vastaus #22 : 09.12.09 - klo:18.54 »
Miten tuo onnistuu? Käsitin jostain artikkelista, että jo ehkä seuraavassa LTS:ssä voisi olla mahdollisesti jo vakiona tuollainen optio, että kernelin saisi käyttöön ilman uudelleenkäynnistystä. En tiedä sitten oliko ihan huuhaata?

juyli

  • Vieras
Vs: Käytettävyys huonontunut
« Vastaus #23 : 09.12.09 - klo:20.56 »
Miten tuo onnistuu? Käsitin jostain artikkelista, että jo ehkä seuraavassa LTS:ssä voisi olla mahdollisesti jo vakiona tuollainen optio, että kernelin saisi käyttöön ilman uudelleenkäynnistystä.

Jopa palvelimissa ovat huoltotoimenpiteet välttämättömiä. Jos uuden kernelin saa käyttöön muutaman hetken käyttökatkoksella (uudelleenkäynnistys), ei tuon luulisi olevan kovin suuri ongelma. Käyttökatkokset toki hoidetaan silloin, kun palvelimella
on vain vähäistä liikennettä.
Nämä keskustelut lähinnä koskevat kuitenkin tavallisia amatööripalvelimia.

Muoks. Vielä kerran muistutukseksi, että viestiketjun otsikko on erittäin harhaanjohtava.
Jos haluaa järjestelmää päivittää mm. kernel-versionsa osalta, on järjestelmä käynnistettävä uudelleen.
Tämä ei ole sama ilmiö kuin tunnetummassa "käyttöjärjestelmässä", jossa kaikenmaailman ajureiden
päivitys vaatii uudelleenkäynnistyksen.
« Viimeksi muokattu: 09.12.09 - klo:21.05 kirjoittanut juyli »

ditl

  • Vieras
Vs: Käytettävyys huonontunut
« Vastaus #24 : 09.12.09 - klo:21.26 »

Vielä kerran muistutukseksi, että viestiketjun otsikko on erittäin harhaanjohtava.


Kullakin on omat mielipiteensä. Otsikko vastaa käsitystäni 9.04:stä. 

HandOfNod

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: Käytettävyys huonontunut
« Vastaus #25 : 09.12.09 - klo:23.01 »
Muistelin jotain kauan sitten suorittamaani kurssia ja sieltä tuon termin käytettävyys noukin 
Eikös termi määrittele sen kuinka suuren osan kokonaisajasta systeemi on käytössä (ei huollossa tms.).
SIkäli koneen bootit heikentävät käytettävyyttä. Toki voi olla muitakin määritelmiä.
Menee vähän off topic (tai ei siis otsikon osalta vaan asian).

Ilmeisesti tarkoitat käytettävyydellä availability - eli "saavutettavuutta" - kumpikin termi on siis oikea.
Itse ensisijaisesti miellän käytettävyyden käyttöjärjestelmissä usabilityyn, etenkin kotikäytössä.

Saavutettavuus(käytettävyys) on mielestäni olennaista vain serverikäytössä, oli se sitten kotipalvelin tai jonkun yrityksen palvelin.Pöytäkonekin voi olla palvelin, vaikka se olisikin "tavallisessa käytössä". Jos saavutettavuus huononee tuossa uudelleenkäynnistyksessä minuutilla per päivä niin saavutettavuus on prosenteissa: 99.999305556% ajasta, olettaen että kone on päällä koko ajan, sekä että pävitys tehdään joka päivä. MIelestäni tällöinkin saavutettavuus on hyvä. Vastaavasti jos akkuporakone latautuu kaksi tuntia ja sillä saisi viisi tuntia käyttöaikaa sille saavutettavuus olisi tällöin 5/7 = 71,4285714%. Tehtaiden koneissa tuo availability on olennainen monien laskujen kannalta.

Useimmiten saavutettavuusongelmia aiheuttavat sellaiset tilanteet, että asetukset häviävät tai joku palvelu ei käynnisty ennemminkin kuin pelkkä uudelleenkäynnistys tai pakettien asentaminen. Ainakin mitä olen itse huomannut. SIlloin käyttö onkin yleensä estetty kunnes saa vian korjattua.

Storck

  • Vieras
Vs: Käytettävyys huonontunut
« Vastaus #26 : 09.12.09 - klo:23.28 »
Niin, joo, tuota tuota...

Voihan asian niinkin ajatella että parilla kernelillä eli bootilla KÄYTETTÄVYYS PARANEE kun korjataan ongelmia ja laitetaan uutta sekaan.

Voisi verrata autojen määräaikaishuoltoihin, ei kai se auton käytettävyys siitä huonone jos/kun auto joskus varikolla HUOLLOSSA.
 ;D

rob

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 234
    • Profiili
Vs: Käytettävyys huonontunut
« Vastaus #27 : 10.12.09 - klo:01.34 »

ditl

  • Vieras
Vs: Käytettävyys huonontunut
« Vastaus #28 : 10.12.09 - klo:07.31 »
Kun 5 vuotta sitten vaihdoin toisen OS:n Linuxiin eräs positiivinen seikka oli miten paljon nopeammin päivitykset toimivat. Joskus harvoin
tarvitsi bootin ja Linux oli kertaluokkaa parempi. Ajattelin että onhan tämä asia mietitty paremmin (tässä kehuja teille jotka saatte siitä kiksejä). Nykyään tuntumukseni on (en ole mitannut lukuja) että 9.04/9.10 alkaa vajota tuon toisen OS kanssa samalle tasolle (tosin en ole muuta OS:ää enää käyttänyt joten en tiedä miten se nykyään toimii).


Ilmeisesti tarkoitat käytettävyydellä availability - eli "saavutettavuutta" - kumpikin termi on siis oikea.
Itse ensisijaisesti miellän käytettävyyden käyttöjärjestelmissä usabilityyn, etenkin kotikäytössä.

Saavutettavuus(käytettävyys) on mielestäni olennaista vain serverikäytössä, oli se sitten kotipalvelin tai jonkun yrityksen palvelin.



Termiä "saavutettavuus" en ole ennen nähnytkään; suomensitko sitä ihan itse? Taitaa käytettävyys olla aika tuntematon käsite tässä seurakunnassa.

Korkea käytettävyys on toki tärkeää aina kun halutaan että kone tekee töitä ilman katkoja. Käytettävyys on merkityksellinen monissa teollisuuden prosesseissa mutta mielestäni myös monissa tietotekniikan sovelluksissa. Nettikauppaa pyörittävä voi menettää bisnestä kun kone on nurin. Asiakas joka on maksanut nettipalvelusta voi vaihtaa palvelun tarjoajaa jos palvelu tökkii. Muistan lukeneeni enemmän kuin yhden kerran että Linuxin käyttöä web palvelimissa perusteltiin mm. sillä että se on niin luotettava; koneen kun laittaa pyörimään niin siihen ei tarvitse koskea sen jälkeen. Tosin minua hieman askarrutti miten päivitykset hoidetaan.

"Voisi verrata autojen määräaikaishuoltoihin, ei kai se auton käytettävyys siitä huonone jos/kun auto joskus varikolla HUOLLOSSA."
Storck kai vie auton huoltoon ainakin kerran kuukaudessa ja ajaa mielellään bussilla?

Nyt olen mielipiteeni esittänyt, en usko että asiasta kannattaa jatkaa jos ei joku esitä jotain erilaista.

HandOfNod

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: Käytettävyys huonontunut
« Vastaus #29 : 10.12.09 - klo:22.47 »
Termiä "saavutettavuus" en ole ennen nähnytkään; suomensitko sitä ihan itse? Taitaa käytettävyys olla aika tuntematon käsite tässä seurakunnassa.
Ihan itse taisin keksiä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4ytett%C3%A4vyys
Omat kurssini olen käynyt tietojenkäsittelyn puolella, enkä konetekniikassa.

Lainaus
Storck kai vie auton huoltoon ainakin kerran kuukaudessa ja ajaa mielellään bussilla?
Itse vien auton itse huoltoon, huollan itse tallilla - tosin joskus kaverin avulla ja ajan autolla kotiin.
Joskus jopa kerran kuussa. Käytettävyysaste on korkeampi tällöin kun ei ole seisomassa korjaamolla.
Huoltoon mennessä esim vasen vilkku rikki -> huollon jälkeen vilkku toimii. Usability parempi ;).
« Viimeksi muokattu: 11.12.09 - klo:07.08 kirjoittanut HandOfNod »

juyli

  • Vieras
Vs: Käytettävyys huonontunut
« Vastaus #30 : 10.12.09 - klo:23.23 »
Joskus harvoin tarvitsi bootin ja Linux oli kertaluokkaa parempi.
Tuskin olet paneutunut aiheeseen syvällisemmin. Kernel päivittyy uusimmissa jakeluissa, mutta tuo ei useinkaan merkitse kernel-version muuttumista. Viimeisin päivitys Karmic:ssa taisi olla jotakin kernel-2.6.31-16.52 -> kernel-2.6.31-16.53. Saadaksesi tuon kernel-version koontikäännöksen käyttöön, pitää kone käynnistää uudelleen. Mitään erityistä syytä ottaa uusin käyttöösi lämpöpumppusi toiminnan kannalta ei ole.
Kernel-päivityksellä kuitenkin voi olla oleellinen merkitys järjestelmällesi, jota käytät myös työpöytäversiona.
Siksipä vihjaisin jo aiemmin, että  tuotantokäyttöön suunniteltu laitteisto ei ole paras alusta työpöytäkäyttöön.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Käytettävyys huonontunut
« Vastaus #31 : 12.12.09 - klo:03.27 »
Kun 5 vuotta sitten vaihdoin toisen OS:n Linuxiin eräs positiivinen seikka oli miten paljon nopeammin päivitykset toimivat. Joskus harvoin
tarvitsi bootin ja Linux oli kertaluokkaa parempi. Ajattelin että onhan tämä asia mietitty paremmin (tässä kehuja teille jotka saatte siitä kiksejä). Nykyään tuntumukseni on (en ole mitannut lukuja) että 9.04/9.10 alkaa vajota tuon toisen OS kanssa samalle tasolle (tosin en ole muuta OS:ää enää käyttänyt joten en tiedä miten se nykyään toimii).

Yhdyn kuoroon: jos olet tyytyväinen koneesi toimintaan nykyisellä kernelillä, voit jäädyttää linux-image -metapaketin dpkg:n hold-toiminnolla niin, ettei kerneli päivity automaattisesti. Silloin järjestelmän ei myöskään pitäisi näyttää kehotusta käynnistää kone uudelleen. Jakelupäivityksen yhteydessä paketin pito on purettava.

Kehotustakaan ei sitäpaitsi ole pakko totella, ja sen saa halutessaan pois. Tosin en tiedä, miten Ubuntu käyttäytyy, jos kerneleitä kertyy useita ja se yrittää poistaa ajossa olevan automaattisesti.

Minä käynnistän palomuurin takana olevan kotipalvelimeni uudelleen vain kerran tai pari vuodessa, kun viitsin asentaa uudemman kernelin tai jos tulee jokin yllättävä katkos.


Lainaus
Termiä "saavutettavuus" en ole ennen nähnytkään; suomensitko sitä ihan itse? Taitaa käytettävyys olla aika tuntematon käsite tässä seurakunnassa.

Kyllä, koska sen voi tosiaan helposti sekoittaa usabilityyn, joka siis suomennetaan myös käytettävyydeksi. Minullekin vain saavutettavuus on tuttu käännös availabilitylle.