Kirjoittaja Aihe: Mitä meillä oli ennen Linuxia ?  (Luettu 10698 kertaa)

Ux64

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 586
    • Profiili
Vs: Mitä meillä oli ennen Linuxia ?
« Vastaus #20 : 23.11.09 - klo:18.48 »
SVI-328 siitä se lähti, vuonna 1986.

Näppäilyä yötä myöten ja ruudun ääressä nököttämistä. Eikä ole ainakaan vielä loppunut.

Tuon kaverina oli 300 bps modeemi ja jossain vaiheessa myös VADIC.

Sitten tuli jossain vaiheessa AT kone tilattua suoraan Singaporesta kun suomesta ei tahtonut saada. Siinä oli jo ihan huisi 1200 bps modeemi ja turbo päällä kellotti muistaakseni 12 MHz. Ttuolla koneella soitin myös ensimmäiset internetpuhelut, puhelinsoftan nimeä en muista mutta Win 3.1 ja trumpet winsock olivat käytössä. Sekä tietenkin legendaarinen Netscapen selain.

Sen jälkeen tuli eka oma kone jonka ostin ja kasasin 486DX jossa jopa 4 megaa muistia(!).  Siihen pariksi uskomattoman nopea 14400 bps modeemi. Koska yleisesti hyväksytty totuus oli että puhelinlinjoa pitkin ei koskaan saataisi toimimaan yli 9600 bps yhteysnopeuksia.

Sen jälkeen onkin koneet vaihtuneet monta monta kertaa, eikä mikään ole enää tehnyt vastaavaa vaikutusta.

Mulla oli tuon SVI:n ohjekirjatkin tallessa. Lahjoitin ne joitakin vuosia sitten eräälle ahkeralle harrastelijalle täällä PK-seudulla.
« Viimeksi muokattu: 23.11.09 - klo:18.52 kirjoittanut Ux64 »

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 876
    • Profiili
Vs: Mitä meillä oli ennen Linuxia ?
« Vastaus #21 : 27.11.09 - klo:16.57 »
Tunnustaudun pitkäaikaiseksi sekakäyttäjäksi
No, sekakäyttöä tietokone asioissa voitanee pitää hyväksyttävänä ;)

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Mitä meillä oli ennen Linuxia ?
« Vastaus #22 : 27.11.09 - klo:23.01 »
Minulla taisi olla jonkin asteinen elämä tuolloin 5v ikäisenä, kun veli opetti Linuxin käytön :)
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Mitä meillä oli ennen Linuxia ?
« Vastaus #23 : 27.11.09 - klo:23.37 »
Minulla taisi olla jonkin asteinen elämä tuolloin 5v ikäisenä, kun veli opetti Linuxin käytön :)
No jäipä lyhyeksi. Otan osaa.  :'(

Missähän tilassa elämme. En laskisi itseäni vihanneksiaan.  ;D
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: Mitä meillä oli ennen Linuxia ?
« Vastaus #24 : 28.11.09 - klo:20.28 »
suurkoneita ja numeronmurskausta niissä.

Sitten tuli windows (3.11)
Sitten tuli uusi windows (98) johon kirjoitettiin oleelliset softat uusiksi
Sitten tuli nt ja taas kirjoitettiin oleelliset softat uusiksi
Sitten tuli nt ja epämääräinen läjä viruksia

Siihen loppui m$

Sitten linux ja nyt on pelkästään kirjoitettu omia softia lisää viimeiset 8-9 vuotta.

Ux64

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 586
    • Profiili
Vs: Mitä meillä oli ennen Linuxia ?
« Vastaus #25 : 30.01.10 - klo:06.37 »
BeOS oli ainakin, AmigaOS, GEM.

Noita tuli jopa käytettyäkin joskus.

Linux tuli kyllä aikalailla aikaisin. Muistaakseni se oli jo ahkerassa käytössä samoihin aikoihin kuin Windows 3.11 ja varmasti ennen Windows'95:sta. Meinaan monesti käytettiin Linux myllyä vanhemmilta PC-koneilta. DOS:in päällä pyörivällä telnetillä. Se se olikin hieno systeemi. Verkkona oli tuolloin koksi eetteri. ;)

zepotus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 271
    • Profiili
Vs: Mitä meillä oli ennen Linuxia ?
« Vastaus #26 : 30.01.10 - klo:08.02 »
-Commodore 16
-Commodore 64 + hiano lerppuasema
-Amiga 500 ja Atari ST sekakäyttöä pitkään
-Atari PC
-386SX-20, 2 megaa muistia, 40 megainen kovo. DOS 5.0
-486DX-100 4megaa muistia, 80 kovo, DOS 6.22 (4DOS) + win 3.1 (tässä vaiheessa oli ulkomaalainen cd jossa linux. En osannut asentaa)
-P166 (päivitettiin myöh 233). win 95, 98 ja NT. Philips CD-RW maksoi muist. 3400 mk.
-Celeron 300 @ 450, win98
-Monia sekalaisia pc-masiinoita (w2000, xp, 5.10 Ubuntu siirsi sitten linux maailmaan)
Ubuntu 12.04 64-bit (i5-750 @ 3.8 Ghz, 4Gt, OCZ Agility 3 60Gt, 150Gt Raptor + 500 Gt + 1000 Gt, GT240 nvidia)

pelko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Vs: Mitä meillä oli ennen Linuxia ?
« Vastaus #27 : 30.01.10 - klo:23.55 »
Ylpeänä ilmoitan, että yhdelläkään omalla koneellani ei ole windows-käyttöjärjestelmää, eikä ole koskaan ollut, eikä tule koskaan olemaan.

Ensimmäiselle omalle koneelleni hakkasin Ubuntua, mutta kun ei koneessa tehot riittäneet niin laitoin VectorLinux Light Editionin.
Nyt olen sitten jo muutaman version ajan käyttänyt IBM Thinkpad T43:lla pyörittänyt ubua ja "everything feel so great"

(Ei kannattaisi kuunnella oikeesti näitä twistejä samalla kun tänne kirjottelee)

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 641
    • Profiili
Vs: Mitä meillä oli ennen Linuxia ?
« Vastaus #28 : 06.02.10 - klo:23.37 »
Kumpi oli ensin: Muna vai Bingviini ?                                                                                  T: Frank Zap  8)

Oikea vastaus on edelleen se, että Pingviini istuu ison munakasan päällä ja kasan juurella on paljon sirpaleita.
Linuxia tai edes sen kerneliä ei polkaistu tyhjästä. Edellä oli uskomaton määrä pieniä kehitysaskeleita.
Joukossa on myös valtavasti hukkaan heitettyä neroutta ja loistavia keksintöjä, jotka valuivat hukkaan, koska markkinapellet eivät käsittäneet, mitä heillä oli käsissä tai markkinat eivät olleet vielä valmiit. Esimerkiksi Transputter, Occam, magneettikuplamuisti, 3D-hiiri, virtuaalinäyttö, 6-näppäiminen näppäimistö,...
Toisaalta energiaa on haaskattu määrättä kuolleisiin ideoihin.

Väärä vastaus esitettyyn kysymykseen, mutta tulkoon lista asioista, joita olen itse käyttänyt.

Rauta:
VIC-20 useita
VIC-20 + 512 kB RAM + 96 kB ROM
Dragon 64
MicroProcessor
DEC-10
MSX, Sharp ja Memotech
Apple II + CP/M
6800, 6803, 6809, Z80, 8035, 8573, 6502, PIC16 uP-kortteja, useita, osa itse tehtyjä
C64 useita
Atari Portfolio
Kaypro I, II ja III (CP/M)
Columbia PC
Appricot
IBM mikälie mainframe
Muutama lintupönttö
100 tai yli PC-rakkinetta eri muodoissaan.
n. 20 WinPDA ja n. 10 Palm

Käyttikset:
CPM, CP/M, Apple II, Macintosh, MSX, VMS, OS/9, OS/2, IBMmikälie, Unix, Minix, BSD, MSDOS 1.1 alkaen, PCDOS, DRDOS, FreeDos, DrDos, nippu itse rakennettuja 'käyttiksiä' ja boot-loadereita.
Linux ver 0.9 alkaen. Pääosin Slackwarea ja nyttemmin Debiania ja Ubuntua.

Kielet:
Asm, Bash, Basica,  GWBasic, PICBasic, ZBasic, TrueBasic. TurboBasic, SmallBasic (molemmat), FreeBasic, QBasic 2-4.5, VB 1.0-4.5, C, Copol, Comal, Fortran, Forth, HEX, Java, JavaScript, Lisp, uLisp, xLisp,  Logo, MSDOS-script,  Python, Perl, Php,  Postscript, html,

Jotain saattoi unohtua, Tässä ovat vain ne, joita on tullut käytettyä johonkin vakavaan.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Mitä meillä oli ennen Linuxia ?
« Vastaus #29 : 08.02.10 - klo:11.51 »
Ennen Linuxia oli tietysti Unix, josta Linux syntyi. Unix oli etupäässä AT&T:n aito Unix, ei mikään klooni  ;D

Työasemat ja serverit olivat luotettavia eivätkä hajoilleet miten sattuu - olivat myös erittäin kalliita. Tämä homma loppui jo 90-luvun puolivälin jälkeen kun Windows jyräsi.

Windows oli silloin itse asiassa hyvä. Toimi luotettavasti, kokonaishinta oli vain joitakin murto-osia Unix-järjestelmästä, ohjelmia oli saatavana paljon ja antoi lupauksen kasvaa tehoissa koko ajan, mikä sitten on toteutunutkin. Windowsia käytettiin sisäverkoissa, jotka hyvin pystyi katsomaan turvallisiksi verkoiksi. Tietoturvan kanssa ei ollut ongelmia (en työskennellyt aloilla, joissa turvallisuus olisi silloinkin ollut suuri kysymys).

Ennen kuin minulla oli mitään Linuxia, oli Windows NT. Versio 3.5.1 oli erittäin luotettava - ei kaatunut koskaan. Windows 4.sta lähtien on ollut jyrkkenevää alamäkeä - tiedä sitten muuttaako Win 7 jotakin. Windowsia yritetään käyttää nykyään vihamielisissä verkoissa kuten Internetissä - erittäin huonolla menestyksellä haluaisin lisätä - mikä on mielestäni todella huono ajatus käyttöjärjestelmän arkkitehtuuri huomioonottaen. Mieluiten käytän Linuxia.

Linuxissa käytetään avointa rauta-arkkitehtuuria, kuten Windowsissakin - suljetut rautajärjestelmät eivät minua ainakaan kuluttajana kiinnosta - ne ovat niin 90-luvun alkua  ;D

lareva

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Mitä meillä oli ennen Linuxia ?
« Vastaus #30 : 21.02.10 - klo:10.30 »
No minulla nyt on ollu iän takia vaan 98 ja XP :'( ja nykyään ubuntu. :D
Pitäis saada muutki perheenjäsenet vaihtamaan ubuntuun.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Mitä meillä oli ennen Linuxia ?
« Vastaus #31 : 21.02.10 - klo:11.42 »
Olen käyttänyt suurin piirtein seuraavia (enemmän tai vähemmän): MS-DOS 4.01, OS/2 (versiota en muista olin silloin jotain alle 5v), Windows 95/98/ME/NT4/2000/XP/Vista/7RC. Eli useimmat Windowsit ja vain pari muuta. ::) Ubuntu tuli tuossa XP:een ja Vistan välissä (sen jälkeen omassa koneessani ei olekkaan ollut hirveästi käytössä muita). Nyt myöhemmin olen kokeillut nopeasti (en kuitenkaan käyttänyt juurikaan) muitakin (ReactOS, FreeDOS, OpenSolaris, Haiku, melkein FreeBSD (siis aion kokeilla, nyt ladattuna) ja joitain muita).
Huomasinpa, että kaikki tuossa listassa ovat PC-koneita/käyttiksiä. Muita olen vain nähnyt pikaisesti.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Mitä meillä oli ennen Linuxia ?
« Vastaus #32 : 21.02.10 - klo:11.59 »
Olen käyttänyt suurin piirtein seuraavia (enemmän tai vähemmän): MS-DOS 4.01, OS/2 (versiota en muista olin silloin jotain alle 5v),
...

Tämä on aika lähellä jo jotain ennätystä:

Alle 5 vuotiaana huomannut jo luopua DOSista ja siirtynyt huomattavasti kehittyneempään OS/2 käyttikseen  ;D

Ihan hyvä  8)

Senior

  • Vieras
Vs: Mitä meillä oli ennen Linuxia ?
« Vastaus #33 : 21.02.10 - klo:12.07 »
Taisi olla muuten niin, että jos 386BSD olisi ollut jo vuonna 1991 valmiina, ei Linus Torvalds olisi koskaan lähtenyt (todennäköisesti) lähtenyt luomaan uutta käyttöjärjestelmää. Mutta toisaalta - olen jokseenkin varma siitä, että Linuxin tilalle olisi todennäköisesti syntynyt jokin muu vastaava GNU-projektista syntynyt vastaava. Tietyt asiat suorastaan pelasivat sen puolesta että oli  selkeä halu tuhansilla muillakin kehittää "Unix työasemiin"-käyttöjärjestelmä kun taas BSD:llä taisi lähtökohta olla löytää "Ports to UNIX"? Vai olenko täysin väärässä tässä(kin) asiassa?

xmikke

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Mitä meillä oli ennen Linuxia ?
« Vastaus #34 : 21.02.10 - klo:13.44 »
Amstrad PC Mustavalko näytöllä :) win 1 ,GEM ja joku DOS.
486sx 25mhz 4mb 120mb Win 3.1
AMD jokin 100mhz 16mb 1gb kovo
ACer aspire 5101 win xp media center edition
AMD atlon 64/2 3800 + 2gb ram 80gb kovo Nvidia 7600gs 256mb, Ubuntu 9.10 kokeiluun koska xp suostunut asentumaan jostain syystä mutta ei sitä xp:tä enään tarvii koska Ubuntu on hyvä :)





Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Mitä meillä oli ennen Linuxia ?
« Vastaus #35 : 21.02.10 - klo:13.50 »
Olen käyttänyt suurin piirtein seuraavia (enemmän tai vähemmän): MS-DOS 4.01, OS/2 (versiota en muista olin silloin jotain alle 5v),
...

Tämä on aika lähellä jo jotain ennätystä:

Alle 5 vuotiaana huomannut jo luopua DOSista ja siirtynyt huomattavasti kehittyneempään OS/2 käyttikseen  ;D
No siis tuo kone ei ollut tietenkään omani vaan räpläsin moista. Muistelen pelanneeni jotain formula-peliäkin. :)
Tuon MS-DOS koneen jopa omistan nykyään, mutta se ei toimi.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Nature75

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Mitä meillä oli ennen Linuxia ?
« Vastaus #36 : 03.03.10 - klo:21.49 »
No mutta täytyyhän sitä vähän muistella.

C64+leivänpaahdin 1541+kätevä ruuvimeisseli kasettiasemalle
Amiga 500 härpäkkeineen
PC:tä jos jonkinlaista aina MS-DOS-ajoista saakka.

Kunnes eräs tuttava joitakin vuosia sitten esitteli Red Hatin linuxia...

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Mitä meillä oli ennen Linuxia ?
« Vastaus #37 : 04.03.10 - klo:10.45 »
Commodore 16 ja 64, Amiga, Atari. Sitten mentiin jo dossiin ja Windowsiin ja viimein Mackin kautta Linuxiin joskus 2003. Tässä lyhyesti katettuna historiikki. Macki on edelleen yhdellä koneella ja Linux kaikissa muissa.
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Mitä meillä oli ennen Linuxia ?
« Vastaus #38 : 04.03.10 - klo:11.41 »
C64 asemineen, myös pelit & pari TAC-2 padia (löytyy vieläkin)
Amiga 500 512KB muistilaajennuksella (tuli hommattua uusi vastaava vissiin 2 vuotta sitte kun entine levis aikoinaan)
Nämä siis 90-luvun puolivälistä johonki 1999 vuoteen, jo 1997 taisi PS1 löytää tiensä kotiin.
PS1:l menin 2001 jolloin tuli PS2. Vuonna 2002 tapahtui ihmeitä kun taloon tuli PC (Pentium 4 1.6GHz muistaakseni, 256MB RAM (myöhemmin 512) ja 40GB kovo, käyttiksenä XP).
Tätä konetta päivitettiin jonkun verran, nykyinen kone on periaatteessa vain hengellinen perillinen, ainoastaan 40GB kovo on jäljellä, josta olisi tarkoitus rakentaa ulkoinen testailuja varten.

Ekat Linux-kokeilut tein kai 2005 Ubuntun muodossa, joskin en silloin mitään tajunnut ja varsinainen oikea aktiivikäyttö on ollut vasta vuodesta 2008 kai Archin muodossa, aikasemmin oli välillä dualbootissa Ubuntua ja muuta, mutta niiden käyttö oli vähän niinjanäin. Nykyäänkun osaan huomattavasti enemmän tätä Linuxiakin, niin tulee käytettyä paljon enemmän kuin dualbootissa olevaa Win7:aa, joka on vain pelaamistarkoitukseen.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.