Kirjoittaja Aihe: Ohhoh, Gimp pois 10.04 -versiosta?  (Luettu 11410 kertaa)

henri_aleksi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Vs: Ohhoh, Gimp pois 10.04 -versiosta?
« Vastaus #20 : 21.11.09 - klo:21.03 »
Käsitin, että gimp lähtisi pois oletus-ubuntun asennuslevyltä.

Tämä ei ole kuitenkaan mitenkään ratkaisevaa mielestäni. Sen saa kuitenkin asennettua apt-get install gimp tai käyttämällä graafista työkalua.
Minkä takia joku käyttäisi live-levyltä gimpiä?
1# Koneen hajotessa en alkaisi murehtimaan ensimmäisenä kuvankäsittelyn tekemistä vaan varmuuskopiointia. Sitä on olemassa kevyempiäkin ohjelmia pelkästään kuvien katsomiseen jotta tietää mitkä ottaa mukaan ja mitä ei.
2# Live-levy syö paljon keskusmuistia -> ehkei paras ajatus aloittaa käyttämään gimppiä ellei sinulla ole 8 Gb keskusmuistia. (okei vähän kärjistettynä)
3# Mikäli käytät muistitikkua kantaaksesi ubuntua mukana voit muokata siihen mukaan haluamasi ohjelmat. Myös gimpin.
4# Gimpin saat halutessasi käyttöön myös windowsissa tai os x:ssä, joten et tarvitse live-levyä päästäksesi k.o. käsiksi.
"Theory is when you know something, but it doesn't work. Practice is when something works, but you don't know why.
Programmers combine theory and practice: Nothing works and they don't know why."

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Ohhoh, Gimp pois 10.04 -versiosta?
« Vastaus #21 : 21.11.09 - klo:21.29 »
2.7 versiolla ei enää kykene hallitsee montaa kuvaa yhtä aikaa jotka tulee ilmi jo tuolla gimp brainstormissa.
http://2.bp.blogspot.com/_wmx3OgdATU0/RyCz_-KcmVI/AAAAAAAAATo/qVnCtxrP4v8/s1600-h/Screenshot-1.png
Tästä väitteestä olen eri mieltä:

[ylläpito on poistanut liitteen]

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ohhoh, Gimp pois 10.04 -versiosta?
« Vastaus #22 : 21.11.09 - klo:23.03 »
4# Gimpin saat halutessasi käyttöön myös windowsissa tai os x:ssä, joten et tarvitse live-levyä päästäksesi k.o. käsiksi.
Vähän kyllä nyt viilaan pilkkua, mutta entäs jos ei ole sitä Windowsia tai OSX:ää? ;)

2.7 versiolla ei enää kykene hallitsee montaa kuvaa yhtä aikaa jotka tulee ilmi jo tuolla gimp brainstormissa.
http://2.bp.blogspot.com/_wmx3OgdATU0/RyCz_-KcmVI/AAAAAAAAATo/qVnCtxrP4v8/s1600-h/Screenshot-1.png
Tästä väitteestä olen eri mieltä:
Oliko tuossa nyt se yhden ikkunan tila vai perinteinen? Ja tuleeko se jo 2.7:aan vai vasta 2.8:iin?
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Ohhoh, Gimp pois 10.04 -versiosta?
« Vastaus #23 : 21.11.09 - klo:23.18 »
2.7 versiolla ei enää kykene hallitsee montaa kuvaa yhtä aikaa jotka tulee ilmi jo tuolla gimp brainstormissa.
http://2.bp.blogspot.com/_wmx3OgdATU0/RyCz_-KcmVI/AAAAAAAAATo/qVnCtxrP4v8/s1600-h/Screenshot-1.png
Tästä väitteestä olen eri mieltä:
Oliko tuossa nyt se yhden ikkunan tila vai perinteinen? Ja tuleeko se jo 2.7:aan vai vasta 2.8:iin?
Perinteinen GIMP:n käyttöliittymä.

henri_aleksi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Vs: Ohhoh, Gimp pois 10.04 -versiosta?
« Vastaus #24 : 22.11.09 - klo:03.36 »
4# Gimpin saat halutessasi käyttöön myös windowsissa tai os x:ssä, joten et tarvitse live-levyä päästäksesi k.o. käsiksi.
Vähän kyllä nyt viilaan pilkkua, mutta entäs jos ei ole sitä Windowsia tai OSX:ää? ;)
Silloin varmaankin haluat asentaa jonkin toimivan käyttöjärjestelmän koneellese?
"Theory is when you know something, but it doesn't work. Practice is when something works, but you don't know why.
Programmers combine theory and practice: Nothing works and they don't know why."

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: Ohhoh, Gimp pois 10.04 -versiosta?
« Vastaus #25 : 22.11.09 - klo:12.34 »
Enpä tiedä, onko gimpin asentaminen vakiosti täysin perusteltu. Onhan se hemmetin hyvä softa, mutta kuinka moni loppujen lopuksi käyttää sitä, varsinkaan sen monipuolisuuden takia? Valtaosa kuitenkin tarvinnee gimppiä lähinnä kuvien pienentämiseen, ja formaatin muuttamiseen. Tähän voisi tarjota jotain hieman kevyempää softaa, ja jättää gimp repoihin niille jotka gimpin ominaisuuksia tarvitsee.

Vähän molempi parempi juttu. Itseäni ei gimpin asentuminen haittaa, toisaalta on myös ihmisiä jotka eivät sillä tee tasan yhtään mitään. Oikeaa vastausta ei ole, sen sijaan mielipiteitä löytyy reippaasti.

Fri13

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 465
    • Profiili
Vs: Ohhoh, Gimp pois 10.04 -versiosta?
« Vastaus #26 : 22.11.09 - klo:19.11 »
Poika, äläppä opeta isääs nu***maan. Minen puhunut mistään pre-release versioista vaan ihan siitä virallisesta julkaisusta.

No näköjää opetusta tarviit kun et osannu. Viralline julkasu on viralline eikä mikää helvetin beta tai RC jota betatestaajat käyttää, vaikka mite laittaisit lainausmerkkiä. Ja vahvistit vain sitä mitä mä sanoin jo tuolla tekstilläsi.

Lainaus
Haen mielummin yksittäisen fiksin yksittäiseen ongelmaan/puutteeseen nykyisessä systeemissä kuin heitän kasaa noppia hyppäämällä kokonaan uuteen julkaisuun toivoen ettei mikään mene rikki.

Eli selkeesti ajattelet kuin käyttäisit windowsia koska käyttämäsi distron jakelija ei osaa tehdä työtää. Viisaampi vaihtaa jakelijan johokuhu toisee joka pistää paketin kuntoo heti alkuu. Ubuntuu solvataanki harmillisesti surkeaksi distroksi sen takia kun canonical ei osaa tehä työtää vaa seuraa kalenteria ja odottaa että muut tottelee sitä kuin olisivat joku johtaja. Monet muut jakelijat ottaa distroonsa softista versiot jotka toimii ja systeemi vaa toimii, vaikka olisivat "vuotavia distroja".

Fri13

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 465
    • Profiili
Vs: Ohhoh, Gimp pois 10.04 -versiosta?
« Vastaus #27 : 22.11.09 - klo:19.21 »
Lainaus
Ai GIMPin takiako? Nehän on poistamassa sitä vaan levyltä, mutta kyllä sen pakettivarastoista saa. Vai tarkoititko jotain toista ohjelmaa?

Puhe oli varmaankin livelevyn avulla työskentelemisestä. Silloin ei paljon repoista softia asennella.

onnistuu se softien asennus repoista silloinki. Mutta rammin määrä onpi rajottava tekijä. Jos on vähä rammia nii sitä ei montaa softaa asenna jos joutuu kymmeniä megoja lataamaa ja purkamaa. Ite tykkään mandrivan tavasta että iskee live CD sisää ja sitte alkaa kustomoimaa systeemiä. Asentelee softat mitä kaipaa ja poistaa mitä ei tarvi. Sitten kliksauttaa "asenna" ja systeemi asentuu sellaisenaa kiintolevylle eikä joudu systeemin asetuksia tai mitää säätää. jopa teemat ynnä muut menevät oikein. Ja sitte jos haluaa tehä imagen siitä nii sekin menee helposti.

Fri13

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 465
    • Profiili
Vs: Ohhoh, Gimp pois 10.04 -versiosta?
« Vastaus #28 : 22.11.09 - klo:19.28 »
Tästä väitteestä olen eri mieltä:

No on vähä pakko olla eri mieltä kun et edes samasta asiasta puhu. Taisi mennä pointti iha ohitse kun et ymmärtäny kopsaamaani mallikuvaa. MDI on siis edellee paljo surkeampi kuin SDI kun pitää montaa auki olevaa kuvaa hallita useammalla virtuaalityöpöydällä ja näytöllä.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Ohhoh, Gimp pois 10.04 -versiosta?
« Vastaus #29 : 22.11.09 - klo:23.16 »
Tästä väitteestä olen eri mieltä:
No on vähä pakko olla eri mieltä kun et edes samasta asiasta puhu. Taisi mennä pointti iha ohitse kun et ymmärtäny kopsaamaani mallikuvaa. MDI on siis edellee paljo surkeampi kuin SDI kun pitää montaa auki olevaa kuvaa hallita useammalla virtuaalityöpöydällä ja näytöllä.
Lue viestissäni oleva lainaus ja vastaukseni siihen tarkemmin.

Fri13

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 465
    • Profiili
Vs: Ohhoh, Gimp pois 10.04 -versiosta?
« Vastaus #30 : 23.11.09 - klo:06.24 »
Tästä väitteestä olen eri mieltä:
No on vähä pakko olla eri mieltä kun et edes samasta asiasta puhu. Taisi mennä pointti iha ohitse kun et ymmärtäny kopsaamaani mallikuvaa. MDI on siis edellee paljo surkeampi kuin SDI kun pitää montaa auki olevaa kuvaa hallita useammalla virtuaalityöpöydällä ja näytöllä.
Lue viestissäni oleva lainaus ja vastaukseni siihen tarkemmin.

Kato sitä mun linkittämää kuvaa ja kerro mite 2.7 mahollistaa compiz-fusionin käytö että saadaa kaikki kuvat tuota expose toiminnolla esille, valittua haluttu kuva auki toiselle näytölle? Ihan turha yrittää sanoo että mä olisin väittäny että 2.7 ei tue monen kuvan yhtäaikaista käsittelyä jos se tulee olemaa MDI. Jos tulee olee mahollisuus valita MDI ja SDI nii silloi voi hallita ja käsitellä useampaa kuvaa. Mutta pakotettuna MDI nii ei tule olemaa mahollista hallinta hyvi montaa vaan siitä tulee samanlaine kuin Inkscapesta.
« Viimeksi muokattu: 23.11.09 - klo:06.48 kirjoittanut Fri13 »

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Ohhoh, Gimp pois 10.04 -versiosta?
« Vastaus #31 : 23.11.09 - klo:20.30 »
MDI on siis edellee paljo surkeampi kuin SDI kun pitää montaa auki olevaa kuvaa hallita useammalla virtuaalityöpöydällä ja näytöllä.

tästä minä olen kyllä ihan samaa mieltä, vaikka keskustelun sävy ei tässä vaiheessa enää mieleiseni olekaan. SDI on oikeasti monessa tapauksessa aika kätevä ja minusta gimpin UI:kin on varsin tehokas ja toimiva jos sen käyttöä malttaa opetella.

suurin itkuhan on ollut aina siitä, että gimp ei ole kopioi photoshopista ja kun se ei toimi juuri samalla tavalla kuin photoshop. minusta sen ei tarvitse sitä ollakaan, mutta aika monelle se tuntuu, jostain kumman syystä, olevan tärkeää. jos ihan rehellisiä ollaan, niin photarin UI on kuitenkin aika kaukana helposta. no, eri UI configuraatiot tulevat kuitenkin oletettavasti olemaan vaihtoehtoisia, joten tämän puolesta ei ole hätää. toivottavasti.
Janne

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3999
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Ohhoh, Gimp pois 10.04 -versiosta?
« Vastaus #32 : 23.11.09 - klo:21.19 »
MDI on siis edellee paljo surkeampi kuin SDI kun pitää montaa auki olevaa kuvaa hallita useammalla virtuaalityöpöydällä ja näytöllä.

tästä minä olen kyllä ihan samaa mieltä, vaikka keskustelun sävy ei tässä vaiheessa enää mieleiseni olekaan. SDI on oikeasti monessa tapauksessa aika kätevä

SDI:n perusvika on se, että se ei ole siisti (siis ’siivon, järjestelmällisen’, ei ’koleen’ merkityksessä :)). Minulla ainakin menee välittömästi työhalut, kun yksi ohjelma avaa ruudulla miljoona ja yksi ikkunaa, kun ihanteena olisi yksi ikkuna per ohjelma.

Photoshop ei todellakaan ole mikään ihanne, koska siinä on mac-mäinen käyttöliittymä, jota aikojen saatossa on vain vähän yritetty saada PC-mäisemmäksi. Telakoiva (dokkaava) käyttöliittymä Corel Draw’n tapaan olisi minusta huomattavasti ihanteellisempi.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Ohhoh, Gimp pois 10.04 -versiosta?
« Vastaus #33 : 23.11.09 - klo:23.45 »
SDI:n perusvika on se, että se ei ole siisti (siis ’siivon, järjestelmällisen’, ei ’koleen’ merkityksessä :)). Minulla ainakin menee välittömästi työhalut, kun yksi ohjelma avaa ruudulla miljoona ja yksi ikkunaa, kun ihanteena olisi yksi ikkuna per ohjelma.

no sitä se tavallaan on, mutta jos sitä käyttää dedikoidulla työpöydällä/näytöllä, niin se ei eroa lainkaan siitä, että on yksi ikkuna jonka sisällä on monta pienempää ikkunaa.
Janne

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Ohhoh, Gimp pois 10.04 -versiosta?
« Vastaus #34 : 24.11.09 - klo:15.32 »
Poika, äläppä opeta isääs nu***maan. Minen puhunut mistään pre-release versioista vaan ihan siitä virallisesta julkaisusta.

No näköjää opetusta tarviit kun et osannu. Viralline julkasu on viralline eikä mikää helvetin beta tai RC jota betatestaajat käyttää, vaikka mite laittaisit lainausmerkkiä. Ja vahvistit vain sitä mitä mä sanoin jo tuolla tekstilläsi.

Lainaus
Haen mielummin yksittäisen fiksin yksittäiseen ongelmaan/puutteeseen nykyisessä systeemissä kuin heitän kasaa noppia hyppäämällä kokonaan uuteen julkaisuun toivoen ettei mikään mene rikki.

Eli selkeesti ajattelet kuin käyttäisit windowsia koska käyttämäsi distron jakelija ei osaa tehdä työtää. Viisaampi vaihtaa jakelijan johokuhu toisee joka pistää paketin kuntoo heti alkuu. Ubuntuu solvataanki harmillisesti surkeaksi distroksi sen takia kun canonical ei osaa tehä työtää vaa seuraa kalenteria ja odottaa että muut tottelee sitä kuin olisivat joku johtaja. Monet muut jakelijat ottaa distroonsa softista versiot jotka toimii ja systeemi vaa toimii, vaikka olisivat "vuotavia distroja".
Tai sitten et vain ymmärtänyt juttua. Ubuntujen uusista jakeluversioista on voinut pitkän aikaa jo puhua "betaversioina", koska niissä ei toimi oikeastaan yhtään mikään julkaisuhetkellä. Ihmiset käyttävät monessakin asiassa "betatestaajaa" <- juurikin noin, hipsuissa tai ilman, oli versio beta tai ei. Jos on tarpeeksi buginen, voisi sitä yhtä hyvin sanoa vielä betaksi.

Ahaa, ensin rummutit Ubuntun puolesta, nyt sanot että vaihda distroa koska Ubuntu on "huono". Hmm... Why fix it if it's not broken? Miksei saisi käyttää vanhaa versiota ja käyttää uutta myöhemmin, jos kerran haluaa toimivaa järjestelmää?
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

Immo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 776
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
Vs: Ohhoh, Gimp pois 10.04 -versiosta?
« Vastaus #35 : 24.11.09 - klo:16.17 »
Mutta itse asiasta. Eihän tuo peruskäyttäjää haittane jos Gimpin jättää livelevyltä poies.
Uusimmassa Fedorassakaan sitä ei ole (en tiedä onko koskaan ollutkaan), mutta yhdellä komennolla sen sieltä repoista saa. Nyt ja varmaan tulevaisuudessakin.

Ja tuo toisten piikittely ei taida liittyä Gimpin pois jättämiseen 10.04-versiosta.
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"

eap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
  • si fallor sum
    • Profiili
Vs: Ohhoh, Gimp pois 10.04 -versiosta?
« Vastaus #36 : 02.12.09 - klo:17.15 »
MDI on siis edellee paljo surkeampi kuin SDI kun pitää montaa auki olevaa kuvaa hallita useammalla virtuaalityöpöydällä ja näytöllä.

tästä minä olen kyllä ihan samaa mieltä, vaikka keskustelun sävy ei tässä vaiheessa enää mieleiseni olekaan. SDI on oikeasti monessa tapauksessa aika kätevä ja minusta gimpin UI:kin on varsin tehokas ja toimiva jos sen käyttöä malttaa opetella.

suurin itkuhan on ollut aina siitä, että gimp ei ole kopioi photoshopista ja kun se ei toimi juuri samalla tavalla kuin photoshop. minusta sen ei tarvitse sitä ollakaan, mutta aika monelle se tuntuu, jostain kumman syystä, olevan tärkeää. jos ihan rehellisiä ollaan, niin photarin UI on kuitenkin aika kaukana helposta. no, eri UI configuraatiot tulevat kuitenkin oletettavasti olemaan vaihtoehtoisia, joten tämän puolesta ei ole hätää. toivottavasti.

Olen todella onnellinen siitä, että en ole koskaan käyttänyt photoshopia ja olen päässyt opettelemaan GIMPin puhtaalta pöydältä. Olenko menettänyt paljonkin?

Mutta itse asiaan, vaikka GIMP onkin useimmin käyttämieni ohjelmien joukossa, ei sen poistaminen jakelucd:ltä ole itkemisen arvoinen asia. Voihan sen todella asentaa varsin helposti jälkeenkin päin.

Linux user #424871