Kirjoittaja Aihe: Etsimässä hyvää konetta Ubuntulle?  (Luettu 6877 kertaa)

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Etsimässä hyvää konetta Ubuntulle?
« : 18.11.09 - klo:21.00 »
Tuli hankittua tänään uusi PC. Yhtenä valintakriteerinä oli, että se toimisi Ubuntun kanssa hyvin.

Jätetään merkki ja ostopaikka mainitsematta, paitsi ellei joku halua välttämättä sitä tietää. 
Koneen koostuessa seuraavista komponenteista mitään ongelmia ei havaittu. Hankkimani laite oli pelkkä PC-keskusyksikkö, jossa ei ole käyttöjärjestelmää, näyttöä, näppistä ja hiirtä mukana. Tässä tapauksessa niitä ei edes tarvittu, vaan voitiin keskittyä olennaiseen eli laitteiston tehon, elinkaaren ja hinnan optimoimiseen sekä hankinnan vaivattomuuteen.

Näillä komponenteilla asennus meni kuin vettä valaen:

Prosessori: Intel Dual Core E5200 s775 64bit
Emolevy: Asus P5KPL-AM
Näytönohjain: GF 9400 512 mb DVI/HDMI
Kiintolevy: 500gb sataII 7200rpm
Muisti: 2 x 2048mb DDR2 800Mhz
DVD /-RW Dual Layer 22x
Virtalähde: 400w ATX
Äänikortti: Integroitu 8-ch
Verkkokortti Integroitu 10/100


Suosittelen =)

Ps. Ai niin -> ostopäätökseen vaikutti vanhaan koneeseen asentamani Ubuntu 9.10, joka varoitti minua kiintolevyn heikosta kunnosta (hajoamispisteessä).
« Viimeksi muokattu: 19.11.09 - klo:21.43 kirjoittanut Sorkkarauta »
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

Mippe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Etsimässä hyvää konetta Ubuntulle?
« Vastaus #1 : 18.11.09 - klo:21.32 »
Ja hinta oli?
AMD Athlon 64 5600+ || ATI Radeon 3650 || 2x 500Gb SATA|| 4Gb RAM || High Definition Audio
Blogi

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

asuspoju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 640
  • Linux_Eki useissa verkkopeleissä, palveluissa jne.
    • Profiili
    • Youtube kanavani.
Vs: Etsimässä hyvää konetta Ubuntulle?
« Vastaus #3 : 19.11.09 - klo:11.24 »
Mistä ostit?
http://www.youtube.com/user/LinuxEki
"Varkaat tulee ikkunoista"
http://tinyurl.com/ltspopin - Opinnäytetyöni LTSP-järjestelmästä

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Vs: Etsimässä hyvää konetta Ubuntulle?
« Vastaus #4 : 19.11.09 - klo:12.18 »
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

HannuTapio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1264
  • OpenJDK + JavaScript testailuu ja säätelyy.
    • Profiili
    • Hannun netti internet sotaisa aihe lautapelejä.
Vs: Etsimässä hyvää konetta Ubuntulle?
« Vastaus #5 : 19.11.09 - klo:16.04 »
Mistä ostit?

Cruz brokerilta.

Hei!

Paljonko maksoit prosessorista ??
Hieman ihmetyttää että et valinnut E7400 - E8500 sarjalaista !!
Myöskin näytönohjaimesta, niin GF9500 on samaa hinta/watti luokkaa, mutta vähän enemmän !!
Oliko paketin hinnassa kasaaminen myöskin mukana ??
Entä oliko liikkeessä ihan Linux tukea vaiko vain keskivertoa asiaa tuntevampia myyjiä ??

Olen itsekkin ostamassa kahta konetta, heh, olen jämähtänyt serveri koneen ostoon, odottelen jotakin usb3 passiivi atomia halvalla ??
Lisänä katselen itse noin pakettiasi vastaavaa E7400 taikka E3300 kanssa. Tuo E3300 on tupla ydin Celeron ??

//----

Kiitos,,
« Viimeksi muokattu: 19.11.09 - klo:16.10 kirjoittanut JariTapio »
Suomalainen Linux netti lautapelejä indie .. ( Gimp, Inkscape, Netbeans, Audacity ) ..
Blogi - [ https://lautapelimestari.com ]
Pelisivut - [ https://lautapelisivusto.com | https://hannunsankarit.com | https://lautapelikenraalit.com ]
--

~unknown

  • Vieras
Vs: Etsimässä hyvää konetta Ubuntulle?
« Vastaus #6 : 19.11.09 - klo:16.26 »
Datadog-niminen firma Helsingissä laittoi koneeseeni uuden emolevyn, prosessorin, muistit sekä Windowsin, ja hintaakin kertyi koko operaatiosta vain 305 euroa! Firma hoiti homman myös todella nopeasti, suosittelen ;)
Jäähdytyksessä tuntuu kyllä olevan häikkää Ubuntussa, koneesta alkaa kuulua kummallista vinguntaa, kun kone on ollut kuusi tuntia päällä. Tuuletin vain inisee, ei muuta.
« Viimeksi muokattu: 19.11.09 - klo:18.21 kirjoittanut ~unknown »

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Vs: Etsimässä hyvää konetta Ubuntulle?
« Vastaus #7 : 19.11.09 - klo:17.59 »
Mistä ostit?

Cruz brokerilta.

Hei!

Paljonko maksoit prosessorista ??
Hieman ihmetyttää että et valinnut E7400 - E8500 sarjalaista !!
Myöskin näytönohjaimesta, niin GF9500 on samaa hinta/watti luokkaa, mutta vähän enemmän !!
Oliko paketin hinnassa kasaaminen myöskin mukana ??
Entä oliko liikkeessä ihan Linux tukea vaiko vain keskivertoa asiaa tuntevampia myyjiä ??

Olen itsekkin ostamassa kahta konetta, heh, olen jämähtänyt serveri koneen ostoon, odottelen jotakin usb3 passiivi atomia halvalla ??
Lisänä katselen itse noin pakettiasi vastaavaa E7400 taikka E3300 kanssa. Tuo E3300 on tupla ydin Celeron ??

//----

Kiitos,,


Niitä oli siinä bulkkina kasattuna valmiiksi pahvilaatikoissa, ei ollut muuta kuin ottaa mukaan.  Prossu nyt ei ehkä ihan kaikkein parasta ollut, mutta entisen koneen raudat olivat vuodelta 2002 peräisin joten ei se niin haittaa. Mielestäni hinta oli hyvin kohdallaan... toki siinä olisi ollut 100 euroa halvempi paketti mutta tämä voitti, en halua ATI:n ohjainta ihan hevillä.
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

zepotus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 271
    • Profiili
Vs: Etsimässä hyvää konetta Ubuntulle?
« Vastaus #8 : 19.11.09 - klo:18.59 »
Hyvä prossu, onnittelen..
Jos ostaa 1066 muistit, voi nostaa kelloja reilusti. (riippuu tietenkin emosta)
Mulla e5200 pyörii kokoajan stock coolerilla 3.75 Ghz..
1M super pi meni 12.550
Oli vielä Deluge ja Firefox kuormana..
Kyllä tuolla videota nyt pakkailee..  (DVB -> x264)  :D

Ubuntu 12.04 64-bit (i5-750 @ 3.8 Ghz, 4Gt, OCZ Agility 3 60Gt, 150Gt Raptor + 500 Gt + 1000 Gt, GT240 nvidia)

Happo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Etsimässä hyvää konetta Ubuntulle?
« Vastaus #9 : 21.11.09 - klo:04.51 »
osamaksulla kone.. mistä ja minkälainen? max800

tai paremmin kysytäään että onko kellään kokemuksia ns valmiskonehen asennuksista? Ja mikä prossu se kannattaa olla nykyään 8sajan konneesa? ikinä en tuu läppäreitä laittaan. eihän ne sovellu ees kirjottamiseen
« Viimeksi muokattu: 21.11.09 - klo:10.01 kirjoittanut Petek »

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 879
    • Profiili
Vs: Etsimässä hyvää konetta Ubuntulle?
« Vastaus #10 : 21.11.09 - klo:10.31 »
Vanha juttu, mutta koskaan ei voi olla vilkaisematta:
http://www.ubuntuhcl.org/

jussi_+

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 69
    • Profiili
Vs: Etsimässä hyvää konetta Ubuntulle?
« Vastaus #11 : 21.11.09 - klo:13.32 »
Itse keräilin joku viikko sitten verkkokaupasta seuraavanlaisen:
69.9€        18885   Nexus NX-5000 POWER 500W
85.9€   43936   Asus M4A785TM-V EVO AMD 785G AM3
97.9€   2493           AMD Phenom II X2 550 Black Edition 3.1GHz
87.9€   15416   Kingston 4GB (2x2GB) DDR3 1333MHz CL9   
75.9€   14260   Seagate Barracuda 7200.12 1TB SATA 3.0 Gb/s 3.5"

417.5€

Tyytyväinen olen ollut, osat yhteen vanhaan koppaan ja koppa ilman kansia kirjahyllyyn.
Intergroitu ATI:n näytönohjain on ihan riittävä omiin hommiin, nykyään ATI/ Linux ongelmat taitaa olal jotain urbaania legendaa  ;)

Näytöksi hommasin vielä nykyisen 20" LCD:n rinnalle 23" LCD:n joten kyllä näkee

Happo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Etsimässä hyvää konetta Ubuntulle?
« Vastaus #12 : 21.11.09 - klo:15.28 »
Itse keräilin joku viikko sitten verkkokaupasta seuraavanlaisen:
69.9€        18885   Nexus NX-5000 POWER 500W
85.9€   43936   Asus M4A785TM-V EVO AMD 785G AM3
97.9€   2493           AMD Phenom II X2 550 Black Edition 3.1GHz
87.9€   15416   Kingston 4GB (2x2GB) DDR3 1333MHz CL9   
75.9€   14260   Seagate Barracuda 7200.12 1TB SATA 3.0 Gb/s 3.5"

417.5€

Tyytyväinen olen ollut, osat yhteen vanhaan koppaan ja koppa ilman kansia kirjahyllyyn.
Intergroitu ATI:n näytönohjain on ihan riittävä omiin hommiin, nykyään ATI/ Linux ongelmat taitaa olal jotain urbaania legendaa  ;)


ei vaikuta aivan pöllömmältä vaikkaki jotaki muutoksia vois tehä ja tarttis kuitenki koko hoijon koppaa myöten.. hankalaa aina nämä kone ostokset.. liikaa tarjolla :)


Happo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Etsimässä hyvää konetta Ubuntulle?
« Vastaus #13 : 21.11.09 - klo:16.05 »
Kehitelkääpä mulle Verkkokaupasta maksimissaan semmonen 800euron työpöytä laite.. lähinnä ajatellen erinäisten softien pyörittelyyn ja yleesäki semmonen jokapojan raakki..näyttikseltäki pitäs jotaki osata vaatia.  hintaa sais olla sen 700-800 euroa

Immo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 776
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
Vs: Etsimässä hyvää konetta Ubuntulle?
« Vastaus #14 : 21.11.09 - klo:19.58 »
Lainaus
Kehitelkääpä mulle Verkkokaupasta maksimissaan semmonen 800euron työpöytä laite.. lähinnä ajatellen erinäisten softien pyörittelyyn ja yleesäki semmonen jokapojan raakki..näyttikseltäki pitäs jotaki osata vaatia.  hintaa sais olla sen 700-800 euroa

Valmis paketti vai osista?
Jos taidot riittää ja haluat päästä halvemmalla, kasaa itse vaikka tälläinen kokoonpano. Varmasti pärjää perusasioissa ja pelailee, jos et mitään Crysistä pyörittele.

Valmis-paketteja kannattaa katsella Jimm's PC-storesta.
Esim. Basic Gamer -koneet
« Viimeksi muokattu: 21.11.09 - klo:20.01 kirjoittanut Immo »
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"

Happo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Etsimässä hyvää konetta Ubuntulle?
« Vastaus #15 : 21.11.09 - klo:21.33 »
Suunnittelin että ois tämmösen ostanu http://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/poytatietokoneet/ASM5810/acer-aspire-poytatietokone
tulleeko tehtyä vallan pöhlöt kaupat? kauhia kuume pakko saaja heti uus tietokone

Happo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Etsimässä hyvää konetta Ubuntulle?
« Vastaus #16 : 21.11.09 - klo:21.38 »
tuo immon juttu ois kyllä aivan jees ja pääsis ihte laittaan osakki paikoilleen

mulla on aina ollu periaate että vaa nyt taitaa rikkoutua.. kuitenki kokoonpano vaikuttas siltä että ubuntu menee heittämällä sisään.. emosta en tiiä tana
« Viimeksi muokattu: 21.11.09 - klo:21.45 kirjoittanut Petek »

Immo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 776
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
Vs: Etsimässä hyvää konetta Ubuntulle?
« Vastaus #17 : 21.11.09 - klo:22.28 »
Lainaus
mulla on aina ollu periaate että vaa nyt taitaa rikkoutua..
Mikäs periaate?

Itsekään en ole sata varma noitten sopivuudesta linuxille, mutta en usko, että isoja yhteensopivuusongelmia tulee, jos yhtään.
Ainoat huolenaiheet syntyvät Atin kortteja käytettäessä, mutta avoimet ajurit ovat työpöytäkäytössä aivan tarpeeksi hyvät, ja suljetut on Ubuntussa helppo asentaa, joten niistäkään en stressaisi.
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"

Happo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Etsimässä hyvää konetta Ubuntulle?
« Vastaus #18 : 21.11.09 - klo:23.47 »
taisin viitata nimenomaan ATI ohjaimien kans joutunu taisteleen aivan liikaa.. mutta nyt ois suunnitelmisa Verkkokaupasta tilata ehoton max 800 euroa oleva tietokone.. kanne eli lootan tarttee ja eihä muistejakaan kannata ostaa mitään yli 800 hertsin?  täällä kaivataan opastusta nyt!

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: Etsimässä hyvää konetta Ubuntulle?
« Vastaus #19 : 21.11.09 - klo:23.52 »
Suunnittelin että ois tämmösen ostanu http://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/poytatietokoneet/ASM5810/acer-aspire-poytatietokone
tulleeko tehtyä vallan pöhlöt kaupat? kauhia kuume pakko saaja heti uus tietokone
Mikäs estää kokeilemasta että pelittääkö? Gigantissahan on 30pv tyytyväisyystakuu. Kyllä siinä ajassa ehtii hyvin testaamaan pelaako koneen komponentit ubuntussa kuten pitää. Kun palautat rakkineen, saat rahat takaisin ja voit tilata sen mistä saat halvimmalla (sehän nyt on vain tyhmää maksaa liikaa). ;)