Minulla on Acer Travelmate 242LC, jossa on Ubuntu Dappar 6.06 ja OEM XP sekä vanha pöytäkone, jossa Ubuntu Dapper 6.06 ja win98SE. Aiemmin molemmissa oli Debian Woody windowsin rinnalla. Olen harjoitellut linuxia vähitellen windowsin rinnalla aloittaen jostain 2001 -versiosta, jota myytiin Raimo Kosken -firman nimissä. Se versio oli rakennettu RedHatin perustalle. Olen tosiaan aivan aloittelija, mutta olen saanut käyttiksiä asenneltua siten, että windows on vielä toiminut ja lilo, nyttemmin grub, on pelittänyt myös.
Kannettavassa koneessa toimii Suse 9.0? -live CD, Knoppixin live-CD ja siis tuo Debian ja Ubuntu aika hyvin. Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu (asensin DVD:ltä koko höskän) on niin kaunis, kätevä ja helppo asentaa, että oikein harmittaa vähän, kun siinä on pientä oikuttelua vielä. WLAN-kortti toimi heittämällä. Piti vain käydä laittamassa raksi ruutuun asetuksissa.
Haittatekijöitä, jotka estävät tällä kokonaan siirtymisen linuxiin ovat seuraavat:
Nuotinkirjoitusohjelma Finale ei toimi winen kautta. Sibeliusta en ole vielä kokeillut. Tarvitsen erityisesti Finalea työssäni. Rosegarden takkuaa äänikortin kanssa, joka muutoin kyllä toimii. Noteedit avaa splash-screenin, mutta antaa kaatumalaatikon lopuksi ruudulle. Lilypond ja sen GUIt (mm. Denemo) eivät näytä mahdollistavan kaikkea tarvitsemaani (mm. nonlineaariset etumerkinnät ja nuottikuvan laaja muokattavuus), jotka tähän mennessä olen löytänyt vain Finalesta, ja joistain vanhoista ohjelmista. Brahmsia en ole saanut toimimaan ollenkaan.
FolioViewsin -tietokantasovellukset aukeavat winellä, mutta se ei sitten suostu avaamaan *.nfo -tiedostoja eli itse tietokantoja.
Wmwarea en ole vielä kokeillut. Kenties se mahdollistaa ed. ohjelmienkin ajon.
Myös multimedian kanssa on ollut ongelmia. Latailin ja asentelin niitä manuaalisesti wikipedia -sivuston ohjeen mukaisesti, kun se takkusi käytin Easyubuntua. Silti homma ei oikein skulaa. Kaikki ei toimi oikein kunnolla, vaikka Totemissa kuva näkyykin ja ääni kuuluu. Tekstityksiä ei saa vaihdettua ja uudelleen käynnistäessä Totemin se saattaakin sanoa, että ei voi toistaa.
Eilen piti audiota vain leikellä paloiksi, mutta Audacity ei toistanut ääntä lainkaan. Ei toistanut linux-versio eikä myöskään winen kautta auennut win-versiokaan.
OpenOfficen writer ja winword -yhteydessä on myös säätämistä. Skandit on vaihtuneet kiinalaisiksi merkeiksi avatessa tiedosto winwordissä. Tallensin *.rtf -muotoon. Kenties tallennusmuodon vaihto auttaa asiaa? Soikko yms. pelaavat hienosti writerissa. En ole kokeillut crossover-officea. Tällaista ei ole tapahtunut koskaan aiemmin, vaikka olen kirjoitellut jonkin verran writerilla ja sitten editoinut eri paikassa wordillä. Onneksi tekstiä ei ole kuin alta 30 sivua eikä sillä ole kiinteää deadlinea.
Eräs lisähaitta on edelleen se, että en osaa tarpeeksi hyvin linux-asioita vieläkään. Tehdessähän toki oppii, mutta ainakin vielä pidän molempia käyttiksiä rinnan sekä kannettavassa että vanhassa pöytäkoneessa. Toinen pientä haittaa aiheuttava seikka on, että kotona minulla ei ole nettiä. Siis aina kirjastoon wlan-kortin ja läppärin kanssa.
Ehkä kokeilen tässä wmwarea ja/tai qemua...