Nyt mina jummarta.
Oli sen verran tyhjentävä vastaus.
Eli ymmärsin sen nyt niin, että Yum/Apt, eli korkeantason pakettienhallinta ei voi tehdä yksinään mitään ilman matalantason järjestelmää RPM/DPKG. Josta sitten johtuu, että Yum/Apt ei voi hoidella kaikkea itsenäisesti.
Hyvä, että loppukäyttäjää varten on tehty korkeantason pakettienhallinta, muutenhan yksittäisten ohjelmien asennuksessa menisi hermot.
En tiedä kuinka moni teistä osaisi tyydyttää järjestelmän riippuvuudet, jos käytössä olisi vain matalantason pakettienhallinta, mutta itseltäni jäisi linuxin käyttö siinä pisteessä aika vähälle.
Itse ainakin olen erittäin tyytyväinen Linuxin tapaan asentaa ohjelmia, eli yleensä vain yksi komento päätteeseen ja a'vot!
Su-komennon olen itsekin huomannut varsin käteväksi, mutta en ole vielä keksinyt miten sillä saadaan ajettua yksittäisiä komentoja. Esim:
su -c yum install paketti
su: tunnusta install ei ole olemassa
Eikös sudo annakin pääkäyttäjän oikeudet vartin ajaksi? Voisihan sitä jo tietoturvariskinä pitää, mutta peruskäyttäjän tuskin tarvitsee liikaa stressata. Eikös jossain topicissa jo todettu, että tuollaiset asiat ovat pienin huolenaihe, jos joku koneelle fyysisesti pääsee.
Käytännön eroja sudoon en ole huomannut. Mielestäni kummatkin yhtä käteviä, mutta sudolla ei varmaankaan voi kirjautua "Tommina"
Su -c on paljo turvallisempi kuin sudo kun on useampi salasana ja lupakin on vain tuolle prosessille että heti kun loppuu nii menee oikeudetki heti.
käynnistit koneen ja systeemi boottasi loginterminaaliin ja siitä sitten komentoriville käyttäjän asetuksien mukaa. Sanotusti init 3 tasolle. Sitten jos tarvitsi nii sai Xn käyntiin vain sanomalla "startx" ja sitten käynnistyi X11 ja sen jälkee taas haluttu loginscreeni kuten XDM. Sen jälkee mentiikin graafisessa tilassa.
Nyt meni oftopiciksi, mutta voiko niin tehdä, että kirjautuu tekstitilassa ja sieltä hyppää graafiselle puolelle suoraan työpöydälle?
Ihan sen takia vain, kun oma näytönohjain on niin peruna, että se heittää resoluutiot GDM:ssä kattoon. Gnomessa resoluutiot saa säädettyä ihan oikealle tasolle, mutta tosiaankin GDM:ssä väärät.
Tämä aihe vaatisi kyllä oman topicinsa, että ei sitä ei tässä tarvitse liikaa puida.