Kirjoittaja Aihe: Asus eee900 ja Eebuntu 9.10??  (Luettu 5399 kertaa)

kohina

• Käyttäjä
    • Profiili
Asus eee900 ja Eebuntu 9.10??
« : 01.11.09 - klo:18.49 »
Onko kukaan ehtinyt kokeilla??

edit: Eebuntu uudet versiot tulavat haarautumaan suoraan Debianista, siis pois Ubuntu haarasta. Parempi olla päivittämättä jos haluaa pitää koneensa
Eebuntuna.
« Viimeksi muokattu: 02.11.09 - klo:14.01 kirjoittanut kohina »
Registered User # 482897

larika

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Asus eee900 ja Eebuntu 9.10??
« Vastaus #1 : 21.12.09 - klo:19.54 »
Uutene Linux kävijänä askarruttaa kuinka onnistuu asus 900 miniläppäriin uuden linuxin asennus kun tarkoitus on vaihtaa isompi kovalevy 32 giganen nykyisen 16 gigasen tilalle ja isompi muisti. Nykyinen käyttis on Xardos tarkoitus olisi laittaa Xubuntu. Onko ensin käytettävä asuksen xardos ja sitten vasta xubuntu kuinka tyhjälle levylle asennus muuten olisi viksuiten hoidettavissa. olisko muuta huomioitavaa käyttiksen vaihdossa.

Onko jollain vastaavaa kokemusta asiaan

Tha-Fox

• Käyttäjä
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
« Vastaus #2 : 22.12.09 - klo:01.22 »
1) Ota Xandroksesta kaikki tarpeellinen data talteen.
2) Tee buuttaava USB-tikku jollain näistä ohjeista, käynnistä siltä ja asenna Xubuntu.

vastus

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 22.12.09 - klo:08.47 »
Samainen miniläppäri löytyy ja asentelin siihen pari päivää sitten "Ubuntu Netbook Remix 9.10:n" ja kaikki toimii "out of the box" oikein hyvin. Suosittelen lämpimästi. 8)

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 22.12.09 - klo:23.58 »
Itse käyttiksen asennus sujuu helposti, esim. Ubuntun pääforumin ohjeiden mukaan (joita itse käytin). Kunhan vain ensin saa boottaamaan luodulta tikulta (ESC - antaa boot-valikon). Läheskään kaikki tikut eivät boottaa ... parhaiten toimivat 2 Gb:n ja 4 Gb:n tikut - tosin samalta näyttävistä tikuista kaikki eivät silti toimineet ... kokeilin niitä "aika montaa".

Sinänsä 9.10 NBR ei toiminut erityisen hyvin, uusi Asus, 11.6 ":n malli - katso tarkemmin erillinen keskustelu, jonka loin tänään.

Vanhemmassa, Asus PC 901, 9":n mopo-läppärissä, NBR 9.04 toimii hyvin. Mulla on siinä Elisan Nettitikku ja Afatech 9015 (Verkkokaupan halpa Fujitech -tikku) DVB-tikku ja kaikki pelaa hyvin. Levynä on samainen 20 Gb:n Flash (sehän on noin 16+4 Gb oikeasti).

NBR on mielestäni näppärämpi käyttää pienellä ruudulla kuin varsinainen Ubuntu. Xubuntusta ei minulla ole hirveästi kokemuksia.

larika

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 23.12.09 - klo:20.19 »
Innostuin tuosta kovalevyn lisäyksestä MBitti lehden jutun perusteella. Tilasin Linux tuote toimittajalata Kubuntun (UNR versiota ei ollu tilattavaksi, itsellä sen verran hidas nettiyhteys ettei houkuta ubuntun sivuilta lataamaan. Katsotaan joulun jälkeen kuin äijän käy. Onko muuteen tarpeen laitella joitain bios asetuksia tikulle vai riittääkö boottava tikku. Jotta välttysin harakkatikulta niin mitkä oli toimivia?

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #6 : 23.12.09 - klo:20.27 »
Teoriassa mikä vaan tikku toimii, mutta itselläni toimii hyvin Kingstonin Data Traveller 1GB (voin suositella). Yksi Sony 2GB taas tykkää sekoilla. Jostain syystä se näyttää musiikkisoittimelta (siis työpöydän kuvake muuttuu semmoiseksi ja Ubuntu kuvittelee niin), vaikkei sitä olekkaan. Siltä en myöskään ole onnistunut boottaamaan. Täällä on myös pari Maxellin tikkua (512MB ja 8GB), mutta niitä en ole kokeillut.

Niitä BIOS-asetuksia ei pistetä sinne tikulle vaan niitä säädetään koneen omasta valikosta. Todennäköisesti riittää, että laitat tikun (tiedostot jo tikulla) koneeseen ja käynnistät uudelleen. Sitten käynnistyksessä, kun valmistajan logo tulee näytölle niin painat ESC:iä tai Tabia (tai jotain muuta ohjekirjassa kerrottua nappulaa), jolla pitäisi saada käynnistysvalikko esiin. Siitä sitten valitset sen USB-tikun ja loppu menee kuten CD:lläkin.
« Viimeksi muokattu: 23.12.09 - klo:20.29 kirjoittanut Tomppeli »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 23.12.09 - klo:20.42 »
Viimeksi tein tolla Linuxin usb-creator ohjelmalla ja ei siinä mitään muuta tarvitse tehdä kuin käyttää vain. Ehkä olisi järkevää tyhjentää tikku ensin, koska ohjelma ei sitä tee - tosin toimii silti.

Periaatteessa kait mikä hyvänsä tikku on boottaava. Niitähän myydään "boottaavina", mutta se kai tarkoittanee vain sitä, että siellä on joku DOS-bootti viritys valmiina - sillähän ei tässä asiassa tee sinänsä mitään.

Toimivia olivat mm.:
- Kingston 4 Gb punainen (tosin näistä juuri yksi ei toiminut vaikka mitä teki), irrotettava suojus
- Kingston 2 Gb vihreä, irrotettava suojus
- Kingston 1 Gb musta, irrotettava suojus
- eräät muut 2 Gb:n tikut, mutta ne olivat mainostikkuja

- mutta sitten ostin juuri kokeeksi (Deltacosta), 4 Gb:n Kingston tikun, jossa on kääntyvä metallisuojus. Se toimii ja niitä varmaan saa jostakin.

- juuri kokeilin Kingstonin 4 Gb:n koko-mustia, uusia tikkuja joissa on liukuva liitäntä (tulee esiin) - ei toimi. Muistaakseni isommat tällaisetkään eivät toimineet. Nämä ovat jotenkin ainakin "eniten mainostettuja" tikkuja.

Mainitsin tästä lähinnä siksi, että silloin kun mikään ei vielä toimi, on melko hämmentävää yrittää bootata tikuilta, jotka eivät oikeasti toimisikaan missään. Nimittän, jos tikku ei boottaa, niin silloin ei välttämättä tule mitään bootti valikkoakaan. Mutta painamalla ESC riittävän ajoissa, se tulee esiin - näin Asus PC 901 mallissa (varmaan sama sullakin).
« Viimeksi muokattu: 23.12.09 - klo:20.48 kirjoittanut Ganymedes »

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 23.12.09 - klo:21.11 »
Niin semmoset unohdin vielä näistä tikuista, että tekisin kyllä tikun partitioinnin uusiksi. Ainakin Linux fdisk ilmoittaa näistä tehdas-partitioinneista, että "this is probably not a partition table" ja näyttää N kpl sekalaisia partitioita, kun niitä pitäisi näkyä vain yksi.

Partition pitää olla boottaava, luulisin että tämä on vaatimus, ainakin itse olen näin tehnyt. Sen saa laittamalla "boot flagin" päälle fdiskillä (jollei jo olekin, näkyy komennolla "sudo fdisk -l" , viimeinen kirjain on ällä). Joissakin jakeluissa, voi olla uusissa Ubuntuissakin, on näkynyt Gpart partitiointi ohjelmia, joissa on ihan näppärä graafinen käyttöliittymä, jolla partitiointi on ehkä hauskempaa (ja turvallisempaa) kuin fdiskillä.

larika

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 12.01.10 - klo:15.09 »
sain vihdoin oikeanlaisen asukseen sopivan kovalevyn, valmistajan mukaan malli sellainen ettei biossiakaan tarvitse muutella. kun on mahdollista käyttää ulkoista dvd asemaa ja UNR levyä onko se toimiva vai pitäisikö levyn sisältö siirtää muistitikulle. markkinoilla on valmiina boottaavia muistitikkuja onko kannattavaa hankkia sellainen vaiko tehdä itse. Kuinka buuttavaan tikun teko tapahtuu, eli ladataanko tikulle myös tuo ubuntu??

Näissä buuttaustikku asioissa olen uuno.

Viikonlopun jälkeen toki olen kokemusta viisaampi, mutta karikot välttääkseni nyt olisi hyvällä luotsilla paikka.

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 12.01.10 - klo:15.30 »
Joo, no, en oikein ymmärtänyt tuota "kovalevy" tarinaa - siis mikä kovalevy? Ja mikä UNR levy?

Tarkoititko oikeastaan, että sait CD-levyn, jossa on asennusta varten joku Ubuntun versio tai sait CD-asema? Jos jotain, niin mikä versio Ubuntusta - otsikko on Eebuntu, mutta ollaanko nyt siirrytty johonkin muuhun versioon (ainakin minä kirjoitin ylempänä jostakin muusta)?

Jos sinulla on oikeasti CD-asema, jonka saat EEE:hen kiinni, niin käytä sitä boottiin. Kun painelet alussa ESC-näppäintä niin saat boottivalikon (ainakin minun koneessani, eri malli, mutta luulisin että toimii samoin). Tällöin pitää CD-aseman olla kytkettynä (USBiin) ja levyn valmiiksi sisällä, muuten ei taida tulla valikkoakaan.

Tikunkin voi tehdä, mutta ohje on pitkähkö - riippuen siitäkin mitä koneita sinulla nyt on, millä tikun voisit tehdä ja mitä Ubuntu versiota olet oikeasti tekemässä.

En ole ostanut näitä "boottaavia tikkuja", mutta olen ollut ymmärtävinäni, etteivät ne mitään tarkoita. Niissä on joku DOS/Win98 kyhäelmä, johon niiden avulla voi buutata, mutta kuka sellaista edes haluaisi tällä vuosituhannella tehdä?  ;D  No herjat herjoina, ainakaan tällaisesta ei ole mitään apua tässä yhteydessä.

Jottei asia olisi niin 1:1, niin olen itse tutkinut tässä viikon verran Ubuntun päälle tehtyä JoliCloud Ubuntu versiota, joka on suunnattu mopoläppäreihin, ja se ainakin vaikuttaa tosi hyvältä. Mutta käyttökokemusta ei vielä sen paremmin ole.

larika

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 12.01.10 - klo:15.51 »
Kovalevy sorry kiintolevyllä eli 16 gigasen ssd levyn pci-e tyyppisen vaihdan 32 gigaseen ja tuo UNR on ubuntu netbook remix. Ok kokeilen ensin usbiin kytkettävää ulkoista dvd asemaa jolta buuttaan tuon ubuntun, eli pitäisi toimia ??

Onko kokemusta moblinista ja paljonkohan se vie kiintolevytilaa, olisi nurkissa vielä asuksen 4 giganen itegroitulla kiintolevyllä olisi kiva pelittää, mutta xardos on ihan kamala.

No hyvä kun varottelit noista buuttavista tikuista, se millä voisin buuttitikun tehdä on ihan perusubuntu HP: pöytäkonen jossa myös XP

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #12 : 12.01.10 - klo:16.18 »
Kovalevy sorry kiintolevyllä eli 16 gigasen ssd levyn pci-e tyyppisen vaihdan 32 gigaseen ja tuo UNR on ubuntu netbook remix. Ok kokeilen ensin usbiin kytkettävää ulkoista dvd asemaa jolta buuttaan tuon ubuntun, eli pitäisi toimia ??

Onko kokemusta moblinista ja paljonkohan se vie kiintolevytilaa, olisi nurkissa vielä asuksen 4 giganen itegroitulla kiintolevyllä olisi kiva pelittää, mutta xardos on ihan kamala.

No hyvä kun varottelit noista buuttavista tikuista, se millä voisin buuttitikun tehdä on ihan perusubuntu HP: pöytäkonen jossa myös XP

Itse asensin ekan kerran LG:n polttavalta USB DVD-asemalta. Helpoiten se toimii - ja hyvänä puolena sekin, että toimimattomuus varmaankin ilmenee hyvin pienen työmäärän jälkeen. Sittemmin olen asentanut tikuilta.

Moblinesta en tiedä, mutta kyllä Ubuntu UBR 9.04:n käyttäminen, kun siihen asentaa muitakin ohjelmia, tekee aika tiukkaa 4 Gb:n levyllä (minullahan on 4+16 Gb:tä oikeasti flash-levyn koko) - asensin uusiksi 16 Gb:n partitioon (näyttää kyllä sen eri levynä, jotenkin kummasti). Itselläni tekisi mieli laittaa JoliCloud -koneeseen (Skypet valmiina ja kaikkee).

Perus-Ubuntussahan on käyttiksen asentaminen tikulle valmiina. Sehän sinänsä toimii helposti. Mutta ensin pitäisi tehdä partitiointi ja boot-flagin päälle laittaminen. Voi tietysti kokeilla sillä partitiolla mikä tikulla on valmiina (Windowsillakin voi tehdä, hiiren oikea nappi, FAT32:n sille). Boot flagin voi laittaa päälle esim. Ubuntu 9.10:n Gparted ohjelmalla ja aina fdiskillä (joka on olemassa missä hyvänsä versiossa). fdiskissä se on "a" vipu, mutta suosittelen fdiskin wikin lukemista, koska sen käyttö ei ole ihan 1:1. Mutta sinänsä pidemmän päälle fdisk on hyvä ja toimii aina. Komento "sudo fdisk -l" listaa ja kertoo jos sattuisi boot-flag jo olemaan päällä.

Mutta tikku et tarvitse jos boottaa USB-asemalta ja miksei boottaisi.
« Viimeksi muokattu: 12.01.10 - klo:16.20 kirjoittanut Ganymedes »

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #13 : 12.01.10 - klo:16.44 »
Jos 'aitoa' Moblinia (ei siis SSSE3 tuetonta käännöstä) käyttävää aiot käyttää niin onhan siinä koneessa Atom-suoritin? Siitä kiintolevytilasta en osaa sanoa, kun en löydä tietoja edes sen asentamisesta. Ainut on Live Image, jolla sen saa käyntiin tikulta (ei toimi tässä koneessa, kun on Nvidian näyttis :().
« Viimeksi muokattu: 12.01.10 - klo:16.46 kirjoittanut Tomppeli »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.