Kirjoittaja Aihe: tiedostojen oikeudet ja omistajat sekaisin /usr hakemistossa [RATKAISTU]  (Luettu 1790 kertaa)

x3roconf

• Käyttäjä
    • Profiili
Asentaessani tulostimen ajureita kävi niin (alienin takia) että juurihakemiston (/) ja /usr hakemiston ja joidenkin sen alihakemistojen (ja tiedostojen) omistajat muuttuivat rootista tavalliseksi käyttäjäksi. Korjatessani ongelmaa chownasin vahingossa jotkut /usr hakemiston alihakemistot ja tiedostot rekursiivisesti rootin omistamiksi vaikka näissä hakemistoissa on hakemistoja ja tiedostoja jotka ovat oletuksena muun kuin rootin omistamia. Nyt esim. sudo ei toimi johtuen oikeuksien muuttumisesta. Mikä olisi helpoin tapa saada omistajat ja oikeudet ennalleen vai pitäisikö vain asentaa uudelleen?
« Viimeksi muokattu: 31.10.09 - klo:12.00 kirjoittanut x3roconf »

peran

• Vieras
Suosittelen lämpimästi uudelleen asentamista, jollet joltain saa listaa tiedostoista, miten oikeudet pitäisi olla, ja osaa tehdä helposti scriptiä niiden muuttamiseksi.

Muussa tapauksessa on suuri vaara saada rikkinäinen järjestelmä, joka aina prakaa jostain kohdin, kun oikeudet eivät ole ihan kohdillaan.

x3roconf

• Käyttäjä
    • Profiili
Ongelma ratkaistu asentamalla ubuntu uudelleen.

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Asentaessani tulostimen ajureita kävi niin (alienin takia) että juurihakemiston (/) ja /usr hakemiston ja joidenkin sen alihakemistojen (ja tiedostojen) omistajat muuttuivat rootista tavalliseksi käyttäjäksi.

Ans ku mä arvaan: Samsungin ajurit?

Samsung työntää uskomatonta sontaa ulos Linux-ajureissaan. Totta kai on kiva, että edes jokin valmistaja vaivautuu ajattelemaan myös Linuxin käyttäjiä, mutta kaikki kokeilemani Samsungin asennusskriptit ovat järjestään sekoittaneet koneen. Ne on täysin toistaitoisesti koodattu niin, että niitä ei saisi ajaa sudolla vaan pitäisi vaihtaa ”oikeasti” root-käyttäjäksi, muuten tiedostojen omistajaksi tulee sudoa ajava käyttäjä.
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

peran

• Vieras
Ans ku mä arvaan: Samsungin ajurit?

Samsung työntää uskomatonta sontaa ulos Linux-ajureissaan. Totta kai on kiva, että edes jokin valmistaja vaivautuu ajattelemaan myös Linuxin käyttäjiä, mutta kaikki kokeilemani Samsungin asennusskriptit ovat järjestään sekoittaneet koneen. Ne on täysin toistaitoisesti koodattu niin, että niitä ei saisi ajaa sudolla vaan pitäisi vaihtaa ”oikeasti” root-käyttäjäksi, muuten tiedostojen omistajaksi tulee sudoa ajava käyttäjä.

Joops, mäkin olen käyttänyt joskus Samsungin ajureita, ja olen niistä sitä mieltä, ettei niitä kannata ajaa millään käyttäjän oikeudella. Hirveetä sontaa ne ainakin silloin olivat.