Kirjoittaja Aihe: Karmic ja mokkula  (Luettu 22339 kertaa)

Eetu_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 261
    • Profiili
Karmic ja mokkula
« : 26.10.09 - klo:23.25 »
Mokkulana olisi Huawei E220 ja Asuksessa Karmic Netbook Remix. Mokkula ei tunnu toimivan suoraan nm-appletista. Se kyllä väittää olevansa yhdistetty, mutta tosiasiassa firefoxilla ei pääse mihinkään. Mitenköhän sen saisi toimimaan suoraan yläpaneelista? (wvdial ei käy isäpapalle). Ei tekisi mieli asentaa uutta käyttöjärjestelmää.. Ja tiedän, että Karmic ei ole vielä valmis, mutta isäni käyttäisi vain geditiä ja firefoxia.

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: Karmic ja mokkula
« Vastaus #1 : 26.10.09 - klo:23.37 »
Tsekkaa ensin Tiedosto-valikosta Yhteydetön tila, jos vaikka siellä semmonen ruksi tai täppä löytyy...
niin ota se pois...

Ystävällisin terveisin Alpertti

JK: Oletan että Karmicissa semmoiset valikot on olemassa!  ;)
« Viimeksi muokattu: 26.10.09 - klo:23.56 kirjoittanut AlbertRetro »
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

Eetu_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 261
    • Profiili
Vs: Karmic ja mokkula
« Vastaus #2 : 26.10.09 - klo:23.42 »
Tsekkaa ensin Tiedosto-valikosta Yhteydetön tila, jos vaikka siellä semmonen ruksi tai täppä löytyy...
niin ota se pois...

Ystävällisin terveisin Alpertti
Juu, tsekattu on. Eikä esim. emesene yhdistä, kun mokkula on yhdistetty NetworkManagerilla.

Storck

  • Vieras
Vs: Karmic ja mokkula
« Vastaus #3 : 27.10.09 - klo:01.08 »
Kuten olet täältä jo lukenut on Karmicissa jonkinmoisia ongelmia (vielä) joidenkin mobiiliverkkojen/verkkolaitteiden kanssa. Ratkaisua odotellaan...  päivitysten muodossa.

Markku Pääkkönen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 209
    • Profiili
    • Markku Pääkkönen
Vs: Karmic ja mokkula
« Vastaus #4 : 27.10.09 - klo:09.19 »
Joo, mulla oli sama ongelma.
Sain toimimaan kun laitoin täpän verkkoyhteydet > mobiililaajakaista > muokkaa > saatavilla kaikille käytäjille (se oli siellä muokkaa -välilehden alareunassa)

Terveisin Markku Pääkkönen
onko parempi olla oikeassa vai onnellinen...

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: Karmic ja mokkula
« Vastaus #5 : 28.10.09 - klo:22.31 »
Mokkulana olisi Huawei E220 ja Asuksessa Karmic Netbook Remix. Mokkula ei tunnu toimivan suoraan nm-appletista. Se kyllä väittää olevansa yhdistetty, mutta tosiasiassa firefoxilla ei pääse mihinkään. Mitenköhän sen saisi toimimaan suoraan yläpaneelista? (wvdial ei käy isäpapalle). Ei tekisi mieli asentaa uutta käyttöjärjestelmää.. Ja tiedän, että Karmic ei ole vielä valmis, mutta isäni käyttäisi vain geditiä ja firefoxia.

Toimii siten, että muokkaat yhteyksiä laittamalla käyttäjätunnuksen (rlnet Elisalla) ja salasanan (internet Elisalla). Jos noilla muutoksilla ei toimi, niin laita puhelinnumeroksi *99***1 tai *99***16# (siis Elisan liittymään)

Operaattoreiden numeroita
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

Eetu_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 261
    • Profiili
Vs: Karmic ja mokkula
« Vastaus #6 : 30.10.09 - klo:16.01 »
Täytyy koittaa oobetimerin opastuksia tässä illalla.

Mulla on tässä koneella Linux Mint 7, johon tein Huawei E1552 udev-säännöt. Ihan hyvin tämä Soneralta saatu Huawei E1552-tikku toimii, mutta melko hidas tämä on. Sonera lupaa tälle 3,6 MB/s nopeutta, mutta tämä on kyllä hitaampi kuin Elisa 512 KB/s. Ei uskoisi olevan Linux Mintistä kiinni?

Toimiiko karmicissa Huawei E1552-tikku suoraan? (Olen käyttänyt vain betaa.)

mmj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 143
  • Harjoittelen Ubuntun käyttöä
    • Profiili
Vs: Karmic ja mokkula
« Vastaus #7 : 30.10.09 - klo:21.25 »


Mulla on tässä koneella Linux Mint 7, johon tein Huawei E1552 udev-säännöt. Ihan hyvin tämä Soneralta saatu Huawei E1552-tikku toimii, mutta melko hidas tämä on. Sonera lupaa tälle 3,6 MB/s nopeutta, mutta tämä on kyllä hitaampi kuin Elisa 512 KB/s. Ei uskoisi olevan Linux Mintistä kiinni?

-Minulla on samantapaisia kokemuksia Ubuntu 9.04, Sonera ja Huawei 1552-tikulla. Hidas on, eli samaa 512 KB/s -luokkaa.
Kun vaihtaa tikun MS Vista-koneeseen niin nopeus on luokkaa 1-2 MB/s, johon olenkin paljon tyytyväisempi.
Minusta tämä on kyllä nimenomaan Linuxiin liittyvää tuo hitaus.
Olen kokeillut myös  Huawei E230-tikulla, sama tulos.
Nyt on Karmic latauksessa ja sitä koitan huomenna, en osaa toki sanoa että toimiiko suoraan.

Mario92

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 691
  • OMNOMNOMN
    • Profiili
    • Marioplaneetta
Vs: Karmic ja mokkula
« Vastaus #8 : 30.10.09 - klo:21.58 »
Karmicin mokkulatuessa on vielä hieman virheitä, kuten monesta muustakin triidistä voi päätellä. Itselläni on tosin päinvastaisia kokemuksia kuin mmj:llä. Yleensä Windowsissa kaikki ohjelmat villiintyvät ja alkavat tsekkailla päivityksiä jolloin nettiä ei voi käyttää ja Mobile Partneri aina välillä bugaabugaa :D

Olen itsekin huomannut että välillä mokkula väittää olevansa yhdistetty, muttei mikään sovellus pääse nettiin (oli itseasiassa jo viime versioissakin). Uudelleenyhdistys auttaa aina.

Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa.

mmj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 143
  • Harjoittelen Ubuntun käyttöä
    • Profiili
Vs: Karmic ja mokkula
« Vastaus #9 : 31.10.09 - klo:13.23 »
Testasin Karmicin live-CD:llä ja Huawei 1552 toimii tällä melko kivuttomasti. Hieman piti odotella verkkoyhteyden luomisen jälkeen ja valita yläpalkista Sonera Oletus vielä erikseen, vaikka täppä "Yhdistä automaattisesti" tulikin jo valituksi.

Kyllähän nämä mokkulat tosiaan takkuavat myös ainakin Vistassa enemmän kuin tarpeeksi, nopeus vain toimiessaan on toista luokkaa kuin Ubuntussa ainakin minulla.
Masa

ikkup

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Karmic ja mokkula
« Vastaus #10 : 31.10.09 - klo:23.10 »
Huawei e220 Elisan liittymällä alkoi toimimaan kun Networkmanageriin laitoin DNS osoitteet manuaalisesti. Muuten kyllä yhdisti mutta data ei lähteny liikkelle. Nyt siis toimii hyvin.

Storck

  • Vieras
Vs: Karmic ja mokkula - toimii...
« Vastaus #11 : 05.11.09 - klo:02.29 »
Äsken päivitin läppärin ja nyt toimii "heittämällä" Huawei E169/Saunalahti Ubuntu 9.10 64-bittinen.

zeik

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Karmic ja mokkula
« Vastaus #12 : 13.11.09 - klo:13.36 »
Minulla toimi myös Soneran Huawei E230 mokkula ihan heittämällä, mutta yhteys on huomattavasti hitaampi kuin Windowsin puolella. Esim. Spotifyn musiikki pätkii pahasti Ubuntussa. Käytössä Ubuntu 9.10 64 bit.

mmj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 143
  • Harjoittelen Ubuntun käyttöä
    • Profiili
Vs: Karmic ja mokkula
« Vastaus #13 : 15.11.09 - klo:12.50 »
Minulla toimi myös Soneran Huawei E230 mokkula ihan heittämällä, mutta yhteys on huomattavasti hitaampi kuin Windowsin puolella. Esim. Spotifyn musiikki pätkii pahasti Ubuntussa. Käytössä Ubuntu 9.10 64 bit.

Jees, kuten jo ennemmin mainitsin niin sama nopeusongelma on myös minulla. Teoriassa yhteys on Soneran 3,6 MB, Wintoosan puolella toteutunut on noin 2 MB, Ubuntussa nopeus on luokkaa 400 kbit. Kärsivällisyyttä kysyy, jos vaikka jokin tuleva päivitys korjaisi asian! Ubuntuni on 9.04.

Mielenkiintoista on myös se, että syksyllä kun mokkulani nopeutta nostettiin, se toimi tässä Ubuntussakin varmaan viikon vastaavalla nopeudella kuin Vistassa...
Masa

Eetu_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 261
    • Profiili
Vs: Karmic ja mokkula
« Vastaus #14 : 18.11.09 - klo:22.52 »
Korjaantuukohan tämä nopeusongelma (pari viestiä tässä topicissa) lähiaikoina? Ainakaan Fedora 11:n live-CD:llä ei toimi nettitikku yhtään nopeammin.

AlbertRetro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1084
  • Puun uudelleenistutus auttaa usein... <resetointi>
    • Profiili
Vs: Karmic ja mokkula - toimii...
« Vastaus #15 : 19.11.09 - klo:05.56 »
@Storck

Äsken päivitin läppärin ja nyt toimii "heittämällä" Huawei E169/Saunalahti Ubuntu 9.10 64-bittinen.
Laitatko conffit vielä näkysälle,niin saadaan kaikki ihmetellä! ;)

Ystävällisin terveisin Alpertti

JK:Sulla pitäis olla kait lukematonta yksityistä sähköpostia allekirjoittaneelta...
    "...minä mikään viisas ole, tahdon elää vain kuin ihminen..."   http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=22423.new#new  counter.li.org #417588

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Karmic ja mokkula
« Vastaus #16 : 19.11.09 - klo:07.56 »
Huawei e220 Elisan liittymällä alkoi toimimaan kun Networkmanageriin laitoin DNS osoitteet manuaalisesti. Muuten kyllä yhdisti mutta data ei lähteny liikkelle. Nyt siis toimii hyvin.

Sama ongelma näköjään Windowsissakin välillä.

Korjaantui kun laitoin kiinteät OpenDNS-osoitteet 208.67.222.222, 208.67.220.220 (joita käytän omassa reitittimessäkin). Tällöin voi samaa profiilia käyttää useammalla palveluntarjoajalla - siis kai kaikilla, joilla  APN on pelkkä "internet".

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Karmic ja mokkula
« Vastaus #17 : 23.11.09 - klo:21.25 »
Kaiken muun hyvän lisänä Karmic Koalassa on sellainen bugi (Bug #462944 in network-manager-applet) , ettei noita mokkulayhteyden asetuksia pääse muuttamaan muka puuttuvien oikeuksien vuoksi.

Äsken tuli taas itselle sellainen tilanne, että vaihtaessani Nokian N97 puhelimesta Huawein E1726 mokkulaan tämä tunnistui kyllä, mutta yhteys katkesi aina muutaman sekunnin perästä.

Nm-appletin kautta ei siis pääse mitään muuttamaan, vaikka antaisi pyydetyn salasanan - tulee vain ilmoitus "Insufficient privileges".
Ongelman voi kiertää ajamalla konsolissa komento:
Koodia: [Valitse]
sudo nm-connection-editor
Minulla rupesi kytkemään yhteyden taas pelkästään sillä, että tallensin asetukset uudelleen.

Täti Monika

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Vs: Karmic ja mokkula
« Vastaus #18 : 06.01.10 - klo:16.17 »
Täytyykö mokkulasta poistaa PIN-kysely, vai toimiiko se  Verkonhallinta -ohjelman kautta (jossa on bugeja) laittamalla PINin sinne?

Mokkula on Huawei 220E Elisa ja Ubuntu 9.10.





oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: Karmic ja mokkula
« Vastaus #19 : 06.01.10 - klo:16.32 »
Täytyykö mokkulasta poistaa PIN-kysely, vai toimiiko se  Verkonhallinta -ohjelman kautta (jossa on bugeja) laittamalla PINin sinne?

Mokkula on Huawei 220E Elisa ja Ubuntu 9.10.


Koska kyseessä on Ubuntu 9.10 niin on parempi jos pin-kysely on poistettu.. :)

Koodia: [Valitse]
1. Käynnistä Ubuntu ilman, että mokkula on paikallaan. Kiinnitä mokkula kun Ubuntu on käynnissä.

2. Klikkaa nm-applet kuvaketta ja luo uusi yhteys

3. Katkaise yhteys

4. Hiiren oikealla nm-applettia, ja muokkaa yhteyksiä

5. Salasana ja käyttäjätunnus ensimmäiselle sivulle (Elisalla rlnet ja internet)

6. IPv4-asetukset --> vain automaattiset osoittteet --> lisää DNS-osoitteet (Elisalla 193.229.0.40 ja 193.229.0.42)

7. Yhdistä

Sitten kun yhteys toimii, niin kannattaa asentaa paketit kppp ja gnome-ppp   :)

http://debian-fi.eu/foorumi/viewtopic.php?f=12&t=24

http://debian-fi.eu/foorumi/viewtopic.php?f=12&t=112
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/