Ubuntun 9.04 (Gnome pöydällä) kernel 2.6.28-15 päivittyi versioon ....28-16. Kaikki meni hyvin, mutta kesken asennuksen tuli kysymys, jota en ymmärrä, vaikka suomea onkin. Oletuksena oli "säilytä tällä hetkellä asenettu paikallinen versio". Valikosta sai valittua mm. "asenna paketin ylläpitäjän versio".
Kun Ubuntu oli minulle uusi 1,5 vuotta sitten, valitsin vastaavassa tilanteessa oletuksen ja vaikeuksia syntyi grubin kanssa. En enää muista millaisia, mutta menu.listiä piti korjata ja samalla sain ohjeen käyttää tuota vaikossa olevaa versiota "asenna....". Homma onnistuu ja muuta ei tarvitse tehdä kuin asennuksen loputtua poistaa grubvalikkoon ilmestyneet vanhat kerneversiot. KRUBeditorilla se käy helpost. Eihän niitä edes tarvitsisi kait poistaa, mutta valikko on siistimmän näköinen.
Kysymys kuuluu, miksi tuossa valinnassa oletuksena on vaihtoehto, joka ainakin minulla johti vaikeuksiin. Mitä haittaa siitä olisi, jos oletuksena olisi "asenna..." vaihtoehto? Niille, jotka hallitsevat Ubuntun käytön, asialla ei ole merkiytstä, mutta minulle ja muille aloittelijoille sillä on.
Tiedonhalusta vielä kysyn, mitä po. vaihtoehdot käytännössä merkitsevät ?