Kirjoittaja Aihe: Windowsin asennus Ubuntun jälkeen  (Luettu 3434 kertaa)

Ybynty

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Windowsin asennus Ubuntun jälkeen
« : 19.10.09 - klo:18.41 »
XP:n seottua ajattelin asentaa Ubuntun tilalle, koska en jaksa enää asentaa XP:tä uudelleen. Aion kuitenkin hankkia Windows 7:n, kun se julkaistaan, joten olen kiinnostunut tietämään, onko mahdollista asentaa WIndows 7 Ubuntun jälkeen. Tiedän, että toisin päin se on helppoa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16250
    • Profiili
Vs: Windowsin asennus Ubuntun jälkeen
« Vastaus #1 : 19.10.09 - klo:18.45 »
XP:n seottua ajattelin asentaa Ubuntun tilalle, koska en jaksa enää asentaa XP:tä uudelleen. Aion kuitenkin hankkia Windows 7:n, kun se julkaistaan, joten olen kiinnostunut tietämään, onko mahdollista asentaa WIndows 7 Ubuntun jälkeen.

On mahdollista ja myös helppoa.

peran

  • Vieras
Vs: Windowsin asennus Ubuntun jälkeen
« Vastaus #2 : 19.10.09 - klo:18.47 »
On mahdollista, mutta Grub-kannattaneen installoida Windows-asennuksen jälkeen tai merkitä Windows-bootloaderille Ubuntu käynnistymään, mikäli osaa. (Mä en osaa). Tosin voihan ton Grub-Bootloaderin asentaa tikkuunkin, jos haluaa.

Ybynty

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: Windowsin asennus Ubuntun jälkeen
« Vastaus #3 : 19.10.09 - klo:19.33 »
XP:n seottua ajattelin asentaa Ubuntun tilalle, koska en jaksa enää asentaa XP:tä uudelleen. Aion kuitenkin hankkia Windows 7:n, kun se julkaistaan, joten olen kiinnostunut tietämään, onko mahdollista asentaa WIndows 7 Ubuntun jälkeen.

On mahdollista ja myös helppoa.

Osaatko kertoa miten?

Ybynty

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: Windowsin asennus Ubuntun jälkeen
« Vastaus #4 : 19.10.09 - klo:19.33 »
On mahdollista, mutta Grub-kannattaneen installoida Windows-asennuksen jälkeen tai merkitä Windows-bootloaderille Ubuntu käynnistymään, mikäli osaa. (Mä en osaa). Tosin voihan ton Grub-Bootloaderin asentaa tikkuunkin, jos haluaa.

Miten tuo Grub asennetaan?

juyli

  • Vieras
Vs: Windowsin asennus Ubuntun jälkeen
« Vastaus #5 : 19.10.09 - klo:19.50 »
Miten tuo Grub asennetaan?

sudo grub-install <laite>
Windows-asennuksen jälkeen, jos grub on poistettu MBR:stä tarvitaan LiveCD/Live -USB-tikku tai vastaava.
Foorumissa on seikkaperäiset ohjeet grub:in asentamiseksi, kun Windows on jyrännyt MBR:n.

tomikiv

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 238
    • Profiili
Vs: Windowsin asennus Ubuntun jälkeen
« Vastaus #6 : 19.10.09 - klo:20.18 »
Desktop: Phenom 955, 8gb, HD4250, 64gb SSD, Ubuntu 14.04
Htpc: E6600, 4gb, HD4300, 50gb SSD, Ubuntu 14.04
Server: Athlon x2 255, 8gb, 32gb SSD, 8tb, Ubuntu Server 14.04

konrad

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 224
    • Profiili
Vs: Windowsin asennus Ubuntun jälkeen
« Vastaus #7 : 19.10.09 - klo:20.43 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16250
    • Profiili
Vs: Windowsin asennus Ubuntun jälkeen
« Vastaus #8 : 19.10.09 - klo:20.50 »
XP:n seottua ajattelin asentaa Ubuntun tilalle, koska en jaksa enää asentaa XP:tä uudelleen. Aion kuitenkin hankkia Windows 7:n, kun se julkaistaan, joten olen kiinnostunut tietämään, onko mahdollista asentaa WIndows 7 Ubuntun jälkeen.

On mahdollista ja myös helppoa.

Osaatko kertoa miten?

Helpolla tarkoitin Windowsin asentamista, mutta jos siis haluat lisäksi saada aiemmin asennetun Ubuntun toimimaan Windowsin asentamisen jälkeen, suosittelisin Grubin palauttamista Alternate-levyn pelastuskäynnistyksen kautta:
https://help.ubuntu.com/community/RecoveringUbuntuAfterInstallingWindows#Using%20the%20Ubuntu%20Alternate/Install%20CD

Oletko muuten osioinut levyn niin että Windowsille on vapaata tilaa?

Ybynty

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: Windowsin asennus Ubuntun jälkeen
« Vastaus #9 : 20.10.09 - klo:10.22 »
XP:n seottua ajattelin asentaa Ubuntun tilalle, koska en jaksa enää asentaa XP:tä uudelleen. Aion kuitenkin hankkia Windows 7:n, kun se julkaistaan, joten olen kiinnostunut tietämään, onko mahdollista asentaa WIndows 7 Ubuntun jälkeen.

On mahdollista ja myös helppoa.

Osaatko kertoa miten?

Helpolla tarkoitin Windowsin asentamista, mutta jos siis haluat lisäksi saada aiemmin asennetun Ubuntun toimimaan Windowsin asentamisen jälkeen, suosittelisin Grubin palauttamista Alternate-levyn pelastuskäynnistyksen kautta:
https://help.ubuntu.com/community/RecoveringUbuntuAfterInstallingWindows#Using%20the%20Ubuntu%20Alternate/Install%20CD

Oletko muuten osioinut levyn niin että Windowsille on vapaata tilaa?

Olen luonut Ubuntulle ja Windowsille omat 50 gigan osiot.